Onderscheidend vermogen (X-factor)

Hoe zorg je ervoor dat klanten naar jou toekomen? Is jouw bedrijf onderscheidend ten opzichte van de concurrentie of doe je eigenlijk een beetje hetzelfde?

Wanneer je aan een ondernemer vraagt wat hem/haar onderscheid van de concurrent geven de meeste ondernemers een antwoord als:

  • “Wij bieden de beste kwaliteit en service.”
  • “Wij zijn zeer klantgericht.”
  • “Persoonlijk contact vinden we heel belangrijk.”
  • “De methode waar we mee werken is wetenschappelijk onderbouwd.”
  • “Ik ben echt van toegevoegde waarde voor mijn klanten.”
  • “Ons personeel heeft veel opleidingen gevolgd.”

Deze zaken zijn zeker belangrijk (op het moment dat je klachten krijgt over je product of dienst is dat iets om serieus te nemen). Echter is dit niet voldoende om onderscheidend te zijn van de concurrent.

Waarom het belangrijk is om onderscheidend te zijn

Zaken als service, prijs en kwaliteit zijn makkelijk te vergelijken. En daarom ook een reden dat klanten juist voor de concurrent kunnen kiezen met een vergelijkbare service en kwaliteit tegen een lagere prijs.

Dat is waar een sterk onderscheidend vermogen (ook we X-factor of concurrentievoordeel) om de hoek komt kijken. Jouw X-factor is datgene wat jouw business model onderscheid van de concurrent.

Zie het als volgt: Je kunt de beste zwemmer van de wereld willen verslaan door meer te verdiepen in zwemtechnieken, een gestroomlijnder pak aan te doen en vaker te trainen. Of je pakt een speedboat en verslaat hem daarmee op snelheid. Dat is het niveau waar je op wilt denken. Niet ‘beter’ of ‘sneller’ of ‘sterker’ dan de rest, maar anders.

Onderscheidend zijn met de X-factor

Een goede X-factor heeft niets te maken met hoe jij werkt, maar heeft alles te maken met hoe jouw business model werkt. Een sterk onderscheidend vermogen staat altijd los van jou als ondernemer.

Niet onderscheidend: 

  • Marketing expert:“Ik bied de beste service en de laatste marketing tips.”
  • Pedicure: “Wij hebben bieden behandelingen van de beste kwaliteit.”


Wel onderscheidend: 

  • Marketing expert: “Je krijgt niet 1 expert, maar een heel team van experts op meerdere vlakken die voor je klaarstaan zoals copywriting, e-mail marketing, FB adverteren en online sales.”
  • Pedicure: “Na een behandeling ontvang je iedere maand een pakketje met een persoonlijk kaartje op de mat met producten die precies afgestemd zijn op jouw klachten, zodat je buiten onze behandelingen om goed voor jezelf kan blijven zorgen.”


Onderscheidend vermogen Kennisbank

Een sterke X-factor is concreet, meetbaar en onderscheidend

Personal Trainer:

  • Niet: “Je krijgt een persoonlijk en op maat gestemd programma.”
  • Wel: “Je wordt thuis opgehaald voor iedere PT-sessie.”

Schoonheidssalon of kapperszaak:

  • Niet: “Spaar met onze spaarkaart voor een gratis afspraak.”
  • Wel: “Wanneer je bij ons een abonnement afsluit voor 10 afspraken krijg je een gratis fotoshoot en een VIP-dag behandeling erbij.”

Manege:

  • Niet: “Wij bieden lessen aan voor iedere leeftijd en ieder niveau.”
  • Wel: “Wanneer je een 6-maanden abonnement afsluit mag je iedere maand mee op een extra buitenrit op je favoriete paard of pony.”

Health Coach:

  • Niet: “Een persoonlijke intake met een vragenlijst.”
  • Wel: “Voor de start van een traject een complete bodyscan met bloedtest en persoonlijkheidstest om je lichamelijke, mentale en spirituele gezondheid in kaart te brengen. Daarnaast werken we ook samen met een life coach en personal trainer. ” (X-factor = one stop shop)


Een sterk onderscheidend vermogen (X-factor) + goede zichtbaarheid = klanten aantrekken


Belangrijk om te onthouden is: 

1. Er zit een beperkte houdbaarheid aan je onderscheidend vermogen

2. Neem regelmatig een helikopterview aan, blijf concurrentie onderzoek doen en bepaal of je X-factor opnieuw aangescherpt moet worden


Meer weten over onderscheidend zijn door middel van de X-factor? Lees alles over onderscheidend vermogen.

Reactie plaatsen