Visie

Je visie is het antwoord op de vraag: "Waar staan we voor?"

Een visie is een inspirerend, uitdagend en dynamisch beeld van de toekomst. Heel eenvoudig biedt de visie het antwoord op de vraag: "Wie en wat willen we over drie tot vijf jaar zijn en wat hebben we dan te betekenen voor onze omgeving en voor al onze belanghebbenden?"

Een visie is het beeld of de verwachting die een bedrijf heeft van de toekomst. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin. Een visie is een gezamenlijk beeld dat een verwachting geeft van de voor het bedrijf relevante toekomst. Dit toekomstbeeld wordt kort en krachtig beschreven in een visie statement.

Opstellen van je visie

Voor het opstellen van je visie is het goed om de volgende vragen te beantwoorden

  • Hoe ziet de voor ons relevante toekomst eruit? Welke trends en ontwikkelingen zijn van belang?
  • Hoe ontwikkelen onze markt/branche/sector en doelgroep(en) zich naar de toekomst toe?
  • Welke veranderingen zien wij in de behoeften, wensen en gedragingen van onze klanten?
  • Welke soort organisaties zullen in de toekomst succesvol zijn en wat betekent dat voor ons?
  • Wat zijn onze lange termijn ambities? Waar willen we staan, wat willen we bereiken?

Vervolgens visualieer je het toekomstbeeld; hoe ziet de toekomst eruit? Welke klanten werk je dan mee? Wat wil je achterlaten op deze wereld?

TIP: Je visie is datgene wat ontstaat als jou missie geslaagd is.

Voorbeelden van visies

Human Rights Campaign: Equality for Everyone

Feeding America: A hunger-free America

Alzheimer's Associations: A world without Alzheimer's

Oxfam: A just world without poverty

National Multiple Sclerosis Society: A world free of MS

The nature conservancy: To leave a sustainable world for future generations

Make a Wish: That people everywhere will share the power of a with



Reactie plaatsen