Onderscheidend vermogen: wat maakt jou anders? | LSOB
Hoe creëer je onderscheidend vermogen?
15 november 2018 

Hoe creëer je onderscheidend vermogen?

Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet constant hoeft te trekken aan nieuwe, niet ideale, klanten? Dat je niet de hele tijd je prijs hoeft te verlagen of de ene kortingsactie na de andere kortingsactie er tegenaan hoeft te gooien voor een matige omzet?  Hoe zorg je ervoor dat klanten juist naar jou toekomen? Beschik jij over onderscheidend vermogen, the wow factor?

Nee? Dan is het heel simpel. Maak duidelijk waarom jouw bedrijf anders is dan je concurrenten. Hoe? Zorg voor concurrentievoordeel waarmee jouw bedrijf zich per direct onderscheidt.  Anders gezegd, zorg voor een X-factor die niemand heeft. Als iedereen hetzelfde zegt is het namelijk geen X-factor meer ;). 

Voorkom wazige communicatie

Klinkt makkelijk denk je nu wellicht. Het blijkt alleen in de praktijk voor veel ondernemers nog lang niet zo eenvoudig te zijn om een ijzersterke X-factor naar buiten toe te communiceren. En daarom geef ik je in dit artikel iets meer uitleg + enkele voorbeelden met als doel om jou aan een sterk concurrentievoordeel te helpen. Want het hebben van onderscheidend vermogen is cruciaal.

Waar het vaak mis gaat bij het bepalen van een X-factor is dat de belofte te algemeen of te wazig is. Of allebei. Enkele voorbeelden in de categorie algemeen en wazig: 

  • Personal Trainer: “Ik heb opleiding X, Y en Z gedaan en ik ben heel betrouwbaar”
  • Drogist: “U betaalt de beste prijs”
  • Voedingsleverancier: “Wij hebben alleen natuurlijke ingrediënten.

Bovenstaande voorbeelden zijn weinig onderscheidend. Durf je focus duidelijk te maken. Doe aan marktsegmentatie. Wat dus beter werkt is:  

  • Personal Trainer: “Naast persoonlijke voedings- en trainingsschema’s op maat en 5x per week een PT sessie zorgen wij voor 7 vers bereidde maaltijden per dag. Zo ben je er zeker van dat je alle goede voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig hebt zonder dat je zelf hoeft na te denken en zonder dat het je maar 1 seconden van je tijd kost (alleen het opeten/ drinken ;))” 
  • Drogist: “Is een product ergens anders goedkoper? Dan betalen wij de prijs aan en krijgt u uw geld terug”(zoals supermarkt jumbo doet) 
  • Voedingsleverancier: “Na een bloedtest en bodyscan ontvang je iedere maand een doos met supplementen en maaltijden die perfect zijn afgestemd op jouw lichaam.

Hopelijk begrijp je nu al beter waarom een X-factor  zo belangrijk is. Met het volgende korte verhaal zal het nog iets duidelijker worden. 

Een persoonlijk voorbeeld van onderscheidend vermogen

Misschien weet je dat ik een tijd lang een Bikinifitness Atleten team heb gehad. Toen ik daarmee begon dacht ik niet na over een X-factor. Het team ontstond ‘gewoon’. Ik begon met éen atleet en al snel kwamen er meerdere bij waardoor ik besloot er het label Team aan te hangen.  

Als ik daarop terugkijk was in die tijd het onderscheidende vermogen dat het alleen voor Bikinifitness atleten was (Nichemarkt) en in een Team. Toen waren er nog nagenoeg geen teams. Later kwamen er meer teams die soortgelijke diensten aanboden. De eerste X-factor was geen X-factor meer. Om toch weer onderscheidend te zijn besloot ik het totaalpakket aan te bieden zoals niemand dat deed. 

Complete 1-op-1 voedings- en trainingsbegeleiding. Gezamenlijke trainingen onder leiding van een goede trainer. Verzorgde poseerlessen onder leiding van een ervaren poseercoach. Maandelijkse online- en offline groepsbijeenkomsten. Mentale ondersteuning zoals je dat niet zag in die wereld. Een online platform met alle workout oefeningen, mindset video’s, worksheets. Kortom alles onder éen dak om in beste shape ooit aan een bikini wedstrijd mee te doen. Fysiek en mentaal.  

Durf te kiezen en kom altijd vanuit waarde

En dat allemaal voor een hogere prijs dan bijna elk ander team/ coach. Met een maximum van 15 atleten. Ook dat was onderscheidend. Zowel de prijs als het aantal leden.  

Een sterke X-factor is concreet & meetbaar. Een sterk concurrentievoordeel staat altijd los van jou als ondernemer. Stop met jezelf als ondernemer verbinden aan je bedrijf. Een antwoord als “wij zijn heel goed in wat we doen. We hebben de meeste kennis van iedereen. We hebben super veel opleidingen gevolgd.” op de vraag Waarom jij beter bent/anders bent, is meteen de grootste fout die je kunt maken. 

Onderscheidend vermogen: Is de X-factor van jouw bedrijf duidelijk?  

Kun je in 1 of 2 zinnen vertellen wat jouw onderscheid van ieder ander in jouw markt? Heel goed! Reply op dit bericht om jouw X-factor met me te delen. Ik ben erg benieuwd! Kan het beter denk je?  Reply ook op dit bericht om jouw X-factor met me te delen dan kan ik je verder helpen.  

Wil je meer leren over onderscheidend vermogen, de X-factor, waardepropositie of businessmodellen? Simpelweg alles om jouw bedrijf te laten groeien?  Dan wil je zeker deze pagina goed doornemen om te ontdekken wat MBA op slippers jou gaat opleveren.  En kijk zeker even onderstaand filmpje.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website