4 min. leestijd

Meer klanten werven met deze 5 stappen die bijna te simpel zijn om serieus te nemen

Er zijn tegenwoordig heel veel manieren om jezelf en je bedrijf zichtbaar te maken, zowel offline als online. In dit korte artikel ga ik je meerdere handvatten geven. Simpel en praktisch. Zo eenvoudig dat je over 5 minuten denkt, ‘goh, niets nieuws maar het is nu wel tijd om ook echt toe te gaan passen’.

“Zichtbaar zijn is niets meer dan aanwezig zijn. Aanwezig zijn waar jouw doelgroep zich bevindt”

Stap 1: Maak inzichtelijk waar jouw doelgroep zich bevindt 

Zijn zij vooral op  Social Media zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, SnapChat, Twitter, Pinterest, YouTube of nog een andere plek? Breng dit in kaart en focus je op 1 tot maximaal 3 kanalen zodat je die kanalen maximaal kan benutten. Niet alleen zorgt die focus dat je meer tijd per platform hebt maar ook dat je eventueel een groter advertentie budget hebt dan als je het zou verspreiden over 8 verschillende platformen.

Let op: Het is natuurlijk wel belangrijk dat je je doelgroep heel helder in kaart hebt. Heb je dat nog niet 100% scherp? Dan is het eerst tijd voor Stap 0. Het in kaart brengen van jouw doelgroep.

Stap 2: Maak een contentstrategie  

Wat wil je laten zien aan je doelgroep? Waar ga je over vertellen? Wat ligt in lijn met je doelgroep?

Het content plan dat je maakt ga je heel concreet opstellen:

  • Welke video’s ga je delen?
  • Wat zijn relevante artikelen om te delen?
  • Welke hersenspinsels ga je delen?
  • Heb je recensies die je kunt delen? Zo ja, doe dat zeker. 

Breng dat in kaart en maak het helder.  Plan iedere X-dag een video in, plan iedere Y-dag een artikel in, enzovoort. Bedenk wat je wilt gaan delen, maak een helder plan, plan het in. Uiteraard op de kanalen waar jouw doelgroep is.

En wees consequent. Zichtbaar worden en je zichtbaarheid vergroten vergt tijd en inspanning en vooral ook een helder plan zodat je weet dat jouw doelgroep de juiste dingen van jou te zien krijgt. Je bent niet na 1 week wat dingetjes delen insta-famous. Meer klanten werven door online zichtbaarheid kost tijd.

Weet je niet zo goed wat voor soort content je allemaal kunt delen? Kijk dan zeker even de volgende video:

(deze video is nog uit de tijd dat Lifestyle of Business de naam Kickassleven droeg. Maar de inhoud is nog prima 😉 )

Stap 3: Bepaal een heldere call to action (CTA)

Wat is je achterliggende doel? Wil je dat mensen je gaan bellen? Inschrijven op je e-maillijst? Bij je in de zaak komen? Naar je webinar gaan kijken? Je een toffe gast gaan vinden en fan worden? Wat is je doel met het online zichtbaar worden? Breng dat in kaart.

Voorbeeld​
Voor dit voorbeeld ga ik ervan uit dat je meer klanten wilt en dat je wilt dat deze klanten via een salespage hun telefoonnummer en email adres achter laten zodat je hen kunt contacten. Zodat je deze mensen kunt uitnodigen om in je winkel met handgemaakte meubelen langs te komen en hen klant kunt maken.

Iedere dag komt er iets van jou voorbij op Facebook. De ene keer een video, de andere keer een artikel, weer een andere keer een praktische tip. Alles om mensen te helpen het juiste meubelstuk te vinden. Je leert ze hoe ze handgemaakte meubels goed kunnen onderhouden. Je leert ze hoe ze perfect overgeschilderd kunnen worden. Of je leert ze zelfs hoe ze hun eigen meubelstuk kunnen maken.

Je informeert je doelgroep en helpt ze verder. Toch zullen er heel veel mensen zijn die simpelweg een perfect meubelstuk willen laten maken. Door jou. Jij bent immers de meest bekende online en mensen willen graag bij jou kopen. Door jouw goed uitgekozen CTA neem je de potentiële klant aan de hand.

Dit doe je door onder een groot deel van je berichten aan te geven dat ze ‘hier’ kunnen klikken voor meer tips. Of ‘hier’ kunnen klikken om hun eigen meubels samen te stellen. Of ‘hier’ kunnen klikken om een gratis brochure te downloaden.

En ‘hier’ leidt allemaal naar een pagina waarop mensen hun gegevens kunnen achter laten. Waarna jij hen vervolgens kunt bellen, een afspraak kunt maken en klanten kunt binnen halen.

De afbeelding hieronder heeft niet persé veel te maken met de tekst. Waarschijnlijk kijk je er wel naar omdat het opvalt. Zorg ervoor dat jouw Call to Action ook opvalt.

Call to Action GIF voor LSOB

Stap 4: Vergroot je bereik

De beste manier om je bereik te vergroten is met online aanwezigheid  door middel van adverteren. Mijn nummer 1 tip: Zorg dat je er verdomd goed in wordt óf schakel iemand in die je hierin ondersteunt. Heel veel mensen adverteren op Facebook. En de meesten kunnen hun geld net zo goed door de wc spoelen. Omdat ze er slecht in zijn. En dus geld verliezen. Moet je niet willen.

Door goed te adverteren kun je nog veel meer mensen bereiken. Veel meer mensen voorzien van je content. Veel meer mensen aan de hand nemen richting de pagina waar ze hun gegevens achter kunnen laten.

Stap 5: Heb geduld klanten werven kost tijd

Er zijn zó ontzettend veel ondernemers die 1x adverteren en vervolgens balen dat ze nog geen succes hebben.
Of ondernemers die 3 Facebook berichten plaatsen en vertellen dat ‘niks helpt’ om groot te worden.

En waar het in dat geval aan ontbreekt is geduld. Heb verdorie geduld. Klanten werven kost nu eenmaal tijd. Schaaf bij. Leer. Ontdek. Test uit. Je bént niet in 1 klap rijk en succesvol. Geduld, bijschaven, doorzetten, dat is wat nodig is. Zéker voor online zichtbaarheid en klanten werven. Maar ook offline. Of als je wilt afvallen, met iemand wil trouwen. Of vrienden wil maken. Je hébt niet na 1 uur werk er in steken succes. Zo werkt het leven niet.

En ook niet onbelangrijk: Niet alleen de voorkant moet goed zijn – dus je content. Ook de achterkant moet kloppen. De pagina waar mensen op komen. De kleuren van de knoppen die je maakt, de foto’s die je gebruikt. Je website. Je onderscheidend vermogen. Maar zeker ook de opvolging van de mailtjes of andere manieren om mensen aan je te binden.

Dit waren 5 tips die jou kunnen helpen om nog beter zichtbaar te worden zodat je van daaruit nieuwe business kunt genereren. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om te werken aan jouw zichtbaarheid maar als je voorgaande stappen beheerst weet je zeker dat je op de goede weg zit.

Toe aan de volgende stap in je business?

MBA op Slippers gaat je hierbij helpen. Hier lees je alles over het traject inclusief 1-op-1 coaching.

Over de schrijver
John is mede-eigenaar en Hoofd Coach binnen Lifestyle of Business. Zeg je John dat zeg je RelaxedVlammen :), een van de 4 LSOB-tegenstrijdigheden. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Marco
Door

Marco

op 17 Mar 2021

Hai John Klanten werven gebeurt opeens niet in een dag of week. Dat kost tijd. Alleen al om de klanten werven aspecten in je website / website te plaatsen en te zien hoe bezoekers hierop reageren. ik zou er nog een tip aan toe willen voegen. Bezoekers gaan niet altijd voor de hoofdprijs (de offerte aanvraag of het belletje) vaak moeten ze een beetje worden opgewerkt en komen ze morgen / van de week weer even langs. wat een goede manier kan zijn is om te geven. ik geloof dat wat je geeft krijg je uiteindelijk ook terug. Wat als je een mooi Ebook of whitepaper zo maar kado geeft, of een gratis adviesgesprek. op mijn website geef ik een gratis online groei scan cado. lekker laagdrempelig en bezoekers maken daar wel vaa gebruik van. de eerste stap is gelegd. Ze hebben dan vaak een goed gevoel bij jou of je website, de volgende stap is dan veel makkelijker. puur door te geven, dit wou ik even delen. Groetjes, Marco

John Slabbekoorn
Door

John Slabbekoorn

op 18 Mar 2021

Hey Marco, dankjewel dat je de moeite hebt genomen om te reageren! De bekende leadgenerators hebben wij ook zeker zoals je onder andere kunt zien onder lsob.nl/gratis Hele fijne dag!

Reactie plaatsen

⚠️ Relaxed Vlammen op Slippers voor € 1,- ⚠️

We hebben tijdelijk ons online programma 'Relaxed Vlammen op Slippers' verlaagd in prijs. Voor het symbolische bedrag van € 1 volg je deze korte online training die je helpt relaxter door je dagen te gaan, terwijl je business blijft groeien!Relaxed Vlammen op Slippers mock up | John Slabbekoorn