Als het goed is heb je inmiddels in kaart wat de behoefte is van jouw ideale klant en hoe jij voldoet aan deze behoefte. Je weet welke resultaten je klant wil behalen en hebt helder hoe jij daar mee helpt. Maar wie is eigenlijk de doelgroep die je aanspreekt? Heb je voor dit alles gedacht aan je doelgroep bepalen?
Voor wie creëer je al jouw waarde? Tegen wie spreek je met al je (online) communicatie? Dit lijken hele simpele vragen. Het zijn ook hele simpele vragen. En toch zie ik dit heel vaak fout gaan.
[De podcast-versie vind je hieronder of lees natuurlijk het artikel verder als dat je voorkeur heeft]
Een groot publiek aanspreken is toch handig?
Veel ondernemers willen namelijk graag een zo’n groot mogelijk publiek aanspreken. De gedachte hierachter is enerzijds logisch. Hoe meer mensen je kunt aanspreken, hoe meer kans op klanten toch?
Ja en Nee.
Stel je eens voor: Je bent een diëtiste en bent van fulltime offline werk nu langzaam de overstap aan het maken naar deels online werk. Je hebt gehoord dat het goed is om van waarde te zijn door kennis weg te geven om te laten zien wie je bent en wat je kunt.
Oké. Je gaat aan de slag met een gids met 47 redelijk algemene afvaltips. Niet super onderscheidend maar je moet ergens beginnen… Met die 47 tips gids wil je naam en e-mailadressen gaan verzamelen zodat je de inschrijvers vervolgens nog veel meer waardevolle informatie kunt gaan sturen. Alles is klaar. Je kunt de baan op.
In dit geval ga je Facebookadvertenties inzetten. Maar eerst moet je jouw doelgroep bepalen voor een Facebookadvertentie. Lastig. De doelgroep specificatie stel je in op mannen en vrouwen. 18 tot 65 jaar. Heel Nederland. Interesse in diëten en gezond dieet.
BAM. Een mogelijk bereik van 1.000.000 mensen. (net getest ;))
Hoe groot is de kans dat alle 1 miljoen mensen op dit moment zitten te wachten op jouw 47 tips om af te vallen? Precies. Bijzonder klein. Daarnaast kost het ook nog eens heel veel marketingbudget om zoveel mensen allemaal te bereiken.
Spreek je tegen iedereen dan spreek je tegen niemand
Een veel betere strategie is om in eerste instantie de 47 tips al specifiek te maken voor een bepaalde doelgroep. Stel dat je vrouwen in de overgang helpt met hun voedingspatronen. Maar omdat je niet durft te kiezen help je nu ook nog mannen met diabetes. Meiden die aan moeten komen. En jonge mannen die met een sixpack over het strand willen lopen.
Kortom je bent er voor iedereen. Dan is het lastig om specifieke tips te maken. En lastig om de tips bij de juiste mensen te brengen. Als je het liefste vrouwen helpt in de overgang en je bent daar goed in. Durf dan daarvoor te kiezen. Maak tips die aansluiten bij de issues die vrouwen in de overgang ervaren. En target vervolgens op Facebook vrouwen die passen binnen het specifieke profiel.
Het mogelijke bereik is dan ineens geen 1 miljoen meer maar heeft misschien nog maar een doelgroep omvang van zo’n 10.000. Een veel specifiekere doelgroep die veel relevanter is voor wat jij te bieden hebt. De kans op inschrijvers op de tips is nu veel groter voor veel lagere kosten per inschrijving. En de kans op nieuwe leuke klanten is ook ineens een stuk groter.
In hoeverre wil én kun je de doelgroep specificeren?
Je doelgroep specificeren is niet onmogelijk. Sterker nog: een doelgroep onderzoek is aan te raden. Niet alleen voor het bereiken van de juiste klanten. Maar ook voor jezelf. Schets daarom eens een persona model. Een kenmerk van jouw ideale klanten. Dit kunt je doen door de volgende vragen te stellen:
- Wat wil jij?
- Welke mensen krijg je energie van?
- Welke niet?
- Wat is de visie die je hebt met je bedrijf?
- Welke omzet en winstdoelen heb je?
Als je je B punt bepaalt kun je terugkijken op waar je nu staat, A. En daartussen ligt een brug met bepaalde acties en doelen o.a.: tijddoelen, gelddoelen, enzovoort. Daar wil je je doelgroep goed bij aan laten sluiten. Wees specifiek en durf te kiezen.
Doelgroep bepalen: onderneem actie
Wacht vooral niet tot je de doelgroep ‘perfect’ in beeld hebt. Onderneem actie. Bekijk de resultaten en schaaf vervolgens verder bij. Heb je nog moeite met het bepalen van je doelgroep? Of met de andere stappen zoals je waardepropositie formuleren?
Dan wil ik je van harte uitnodigen voor de MBA op slippers. Binnen korte tijd heb je het onderwerp doelgroep bepalen getackeld, een ijzersterkte bedrijfsbasis staan én kun je doorpakken richting het grote spel.