Innerlijke houding

Het behalen van resultaat valt of staat met het ondernemen van actie. Toch is er nog een ander begrip wat essentieel is: jouw innerlijke houding (ook wel “identiteit” genoemd).

Jouw innerlijke houding staat voor je manier van denken. Overtuigingen, uitspraken, gewoontes en de mogelijkheden die je wel of niet ziet staan allemaal in verband met je identiteit. Denk aan uitspraken zoals:

  • Ik ben niet goed in sales;
  • Ik houd niet van bellen;
  • Ik wil niet verkoperig overkomen;
  • Ik ben niet goed in werk uitbesteden;
  • Ik ben nu eenmaal snel gestresst.

Dit soort uitspraken laten zien vanuit welke identiteit je komt en hoe je over jezelf denkt. Wanneer je wel acties blijft uitvoeren maar jouw houding niet aanpast dan zal het resultaat nooit veranderen.

Onthoud hierbij de volgende formule:

Innerlijke houding (identiteit) + Actie = Resultaat

Stel: je wil een product of dienst verkopen maar je hebt de overtuiging dat je echt geen sales persoon bent. Wat denk je dat er gebeurt? Juist, je verkoopt niets (of niet voldoende) omdat hoe je jezelf ziet niet matched met het resultaat dat je voor ogen hebt. Vanuit deze identiteit plan je niet voldoende sales gesprekken in, durf je niet de prijs te vragen die je wil, haak je af wanneer er bezwaren komen of besteed je geen tijd in studeren over sales.

“Ik ben geen sales persoon” + acties = tegenvallend resultaat 

Doordat je komt vanuit een zwakke (= niet-werkbare) identiteit zal je de acties niet zodanig uitvoeren als nodig is om de resultaten te behalen die je wil.

Hoe pas je een innerlijke overtuiging aan?

Het is heel simpel en binnen een vingerknip te realiseren. Voor iedere situatie binnen je bedrijf (en in je leven) wil je jezelf de vraag stellen:

“Wie moet ik zijn om de resultaten te behalen die ik wil? Welke identiteit is nu het meest werkbaar om aan te nemen?”

Vervolgens verklaar je letterlijk wie je wil zijn. Denk aan:

  • Ik ben de meest gedreven sales persoon die er is en close iedere deal die ik tegenkom;
  • Ik ben iemand die dealt met een oncomfortabel gevoel en alsnog de telefoon oppakt;
  • Ik kom vanuit waarde en doe (nieuwe) klanten tekort door ze geen fantastisch aanbod te doen;
  • Ik kom vanuit leiderschap en zorg ervoor dat ik goed word in uitbesteden;
  • Ik ben iemand die zijn hoofd koel houdt, ook in tijden van stress.

Vanuit deze nieuwe identiteit wil je vervolgens acties ondernemen die hiermee in lijn liggen. Je kan het zien als de volgende formule:

Verkaar wie je wil zijn (identiteit) + Houd je acties in lijn met de nieuwe identiteit = Nieuw resultaat 

Iedere situatie vraagt om een andere identiteit

Belangrijk om te onthouden is dat iedere situatie om een andere identiteit vraagt. Verklaren dat je de beste sales persoon bent is heel werkbaar op het moment dat je een sales gesprek ingaat.

Verklaren dat je de beste sales persoon bent is waarschijnlijk minder werkbaar wanneer je een avondje vrij hebt gepland om wat leuks te doen met je partner maar alsnog doorwerkt.

In die context zou “Ik ben de meest liefdevolle partner die 100% aanwezig is” beter passen. Je kan het zien als verschillende petten die je kan opzetten, afhankelijk per situatie en context. Kies per situatie de juiste pet uit je garderobe uit.

Een nieuwe identiteit eigen maken

Verklaren wat je nieuwe identiteit is, is een beslissing die je in een vingerknip kan doen. Daadwerkelijk een nieuwe identiteit volledig eigen maken is een kwestie van trainen met situaties in de praktijk en competent worden. Het zijn dus geen lege affirmaties die je benoemd maar verder niets mee doet.

Je wil in de praktijk vanuit een nieuwe identiteit andere keuzes maken dan voorheen, en je ondertussen niet laten tegenhouden door je reptielenbrein die met redenen en excuses komt om niet te veranderen.

Zelf verantwoording nemen om de resultaten te behalen die je wil en inzien dat je 100% invloed hebt op wie je kiest te zijn, dat is persoonlijk leiderschap.

Reactie plaatsen