Wat is voor jou op dit moment de belangrijkste KPI binnen jouw bedrijf om te bepalen of de resultaten goed genoeg zijn?
Of anders gezegd. Kloppen de sommetjes op dit moment om op te gaan schalen op een verantwoorde manier?
Eerder hebben we het al gehad over omzet, winst, kosten per lead, kosten per klant. Stuk voor stuk allemaal heel belangrijk. Maar uiteindelijk gaat het erom wat er onder aan de streep overblijft.
Dit is de x uit de titel – Winst per X. Die x moet jij bepalen.
Laten we enkele voorbeelden geven om je te helpen.
Voorbeelden winst per X
Een vliegtuigmaatschappij bijvoorbeeld kan kiezen voor winst per stoel, winst per vlucht, winst per kilometer. De winst per stoel indicator vergt namelijk een andere aanpak dan de winst per vlucht.
Een dienstverlenende ondernemer die groepstraining verkoopt als hoofdproduct maar daarnaast ook auteur is en boeken verkoopt. Deze ondernemer kan kiezen om de winst per boek als belangrijkste indicator te kiezen. Maar een andere, vaak betere keuze, is het bepalen van de winst per training of zelfs winst per klant. Klanten die onder andere vanuit het boek als leadproduct naar de training zijn gekomen. De strategie is dus afhankelijk van de keuze.
Als je veel optredens geeft door het hele land heen kun je ook op meerdere manieren je winst bepalen. Denk aan winst per klant, winst per zaal of zelfs winst per stad. Die laatste kan interessant zijn als je in meerdere steden veel optredens hebt staan.
Zo zie je met deze paar voorbeelden dat er verschillende ‘soorten’ winst te bepalen zijn. De opdracht voor jou is nu om te bepalen wat de allerbelangrijkste KPI is binnen jullie bedrijf om op te sturen als het gaat om de winst.