Page content

Maand KPI’s

Veel ondernemers zijn “druk” en altijd “bezig” maar behalen vrijwel nooit de resultaten die ze voor ogen hebben. Dit komt vaak voort uit een gebrek aan een heldere richting en duidelijke KPI’s. KPI’s zijn simpel gezegd meetbare doelen.

KPI’s = Key Performance Indicators.

Wanneer je een maandthema hebt bepaald hang je hier KPI’s aan om je gewenste resultaat meetbaar en concreet te maken. Duidelijke KPI’s zorgen voor focus en zijn resultaatgericht. Hier zie je nog meer voorbeelden. KPI’s zijn essentieel wanneer je je bedrijf verder wil optimaliseren.

Uiteraard kan je ook KPI’s bepalen die gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld het verbeteren van je gezondheid, relaties, vrije tijd of meer misbaar worden binnen je bedrijf.

In het voorbeeld van “sales” als maandthema zouden 3 KPI’s zijn die hierbij horen:

  • KPI 1: 50 prospect gesprekken inplannen
  • KPI 2: Closingspercentage in salesgesprekken 20% verhogen
  • KPI 3: Online sales met 5% verhogen

Zorg er dus altijd voor dat je KPI’s meetbaar zijn. “Meer klanten”, “beter in sales worden” of “beter zichtbaar zijn online” zijn vage doelen. Hang er dus meetbare uitkomsten aan. We raden aan voor maximaal 3 KPI’s per maand te gaan.

Kernacties koppelen aan je KPI’s

Nadat je de KPI’s scherp hebt hang je er vervolgens concrete acties aan die leiden tot het gewenste resultaat (ook wel kernacties genoemd). Dit zou in het voorbeeld van sales als maandthema met de 3 bijbehorende KPI’s kunnen neerkomen op:

Acties bij KPI 1: “50 prospect gesprekken inplannen”:

  • Actie 1: Lijst samenstellen met minimaal 20 namen van potentiële klanten
  • Actie 2: Telefonisch contact opnemen met deze 20 namen om prospect gesprek in te plannen
  • Actie 3: Aan de 30 huidige klanten vragen om doorverwijzingen en minimaal 10 namen noteren

Acties bij KPI 2: “ Closing-percentage in salesgesprekken 20% verhogen” kunnen zijn:

  • Actie 1: Dagelijks 60 minuten sales training bekijken
  • Actie 2: Alle 50 sales gesprekken opnemen, terugluisteren, evalueren en verbeteren
  • Actie 3: Minimaal 35 nieuwe kanten halen uit de 50 sales gesprekken

Acties bij KPI 3: “Online sales verhogen met 5%” kunnen zijn:

  • Actie 1: Salespagina optimaliseren
  • Actie 2: Bedanktpagina voorzien van upsells
  • Actie 3: Minimaal 50 nieuwe leads verzamelen per dag

Zoals je ziet kunnen er nog veel meer acties onder iedere KPI gehangen worden. Meer is niet altijd beter. Beter (resultaat) is beter. Als je 3 dingen optimaliseert zal je meer resultaat kunnen behalen dan wanneer je 10 focuspunten hebt en alles een beetje doet. Als het nodig is kan je de maand erna hetzelfde maand thema aanhouden en er andere acties aan verbinden.

Andere acties

Behalve de acties die horen bij jouw maand thema en KPI’s zal je natuurlijk ook andere belangrijke taken moeten blijven doen zoals vergaderingen met het team, klantenservice, administratie bijwerken, de marketing of producten inkopen. Dit zijn allemaal belangrijke acties maar onthoud dat je deze altijd wil combineren met je KPI’s omdat die daadwerkelijk voor groei en meetbaar resultaat zorgen.

Comment Section

0 reacties op “Maand KPI’s

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);