Omzet is het totaalbedrag van alles dat je verkocht hebt (producten/diensten) in een bepaalde periode.
Wat is omzet?
De bruto omzet is de totale omzet van alles dat verkocht is. De netto omzet is bruto omzet min btw, retourzendingen en schadevergoedingen. Vaak wordt er gezegd ‘omzet zegt niks’. Een uitspraak die in onze ogen niet geheel juist is. De invalshoek van de uitspraak is vaak als volgt:
Een hoge omzet draaien klinkt mooi maar als je kosten hoger zijn, dan heb je er niks aan.
In die context is het begrijpelijk dat ‘omzet niks zegt’ of, laat ik het zo zeggen, een hoge omzet betekent niet per definitie dat je een gezond bedrijf hebt of er goed voorstaat met de winst die je overhoudt.
Waarom omzet belangrijk is
Toch zegt omzet wel degelijk iets. Een goede omzet draaien laat zien dat je je product/dienst en markt goed op elkaar weet af te stemmen. Dat er vraag is naar je aanbod. Dat er cashflow in het bedrijf aanwezig is. Omzet, zelfs al zijn de kosten hoog/hoger, kan er nog altijd voor zorgen dat een bedrijf groeit. Door het aanwezige geld dat binnenkomt kunnen nieuwe investeringen gedaan worden, personeel aangenomen/betaald worden, enzovoort. Wel is er vrijwel altijd meer omzet nodig wanneer je deze groeikeuzes wilt maken, wil je je winst op peil houden.
Groei van de omzet vergroot de continuïteit van het bedrijf omdat je minder afhankelijk bent van 1 of enkele klanten of 1 of enkele grote afnemers.
Maar ondanks dat is het wenselijk om uiteindelijk winst over te houden. Zodat je een financieel gezond bedrijf bouwt.
Je omzet kun je laten toenemen door je product en doelgroep een goede fit te laten zijn. Te spelen met je prijzen. Meer op sales te richten. Enzovoort
Wil je naast de omzet ook je winst of winstpercentage laten groeien, lees dan meer van onze artikelen om te bepalen wat voor jou de beste stap daarvoor is.