Kosten per klant

Eerder spraken we al over de verschillende knoppen waar je als ondernemer aan kunt draaien binnen je business. Een belangrijk element is kosten per lead die hier voor je is uitgeschreven.

Een andere knop om aan te draaien en zeker net zo belangrijk is de statistiek Kosten per Klant.

Klanten leveren namelijk niet alleen maar geld op. Over het algemeen betaal je voor nieuwe klanten. Nieuwe klanten kosten in eerste instantie dus geld. En daar is helemaal niets mis mee.

Wat mag een klant kosten?

De kosten per klant kun je vrij eenvoudig bepalen met slechts enkele variabelen. Let wel dat het altijd een gemiddelde is met uitschieters ver omhoog en ver naar beneden.

De variabelen die je nodig hebt:
  • Gemiddeld aantal orders per jaar per klant
  • Gemiddelde orderwaarde per jaar per klant
  • Gemiddelde levensduur dat iemand klant blijft (CLV)
  • Gemiddelde winstpercentage per order

Voorbeeld voor losse producten verkoop:


  • 2 orders per jaar
  • €50 per order
  • CLV = 5 jaar
  • Winstpercentage per order = %30

In dit hele simpele voorbeeld zie je dus dat een klant gemiddeld €100 per jaar uitgeeft. Dit is over de gehele levensduur dat de klant blijft dus €500. Met een winstpercentage van %30 is de gemiddelde winst per klant €150.

Een nieuwe klant mag dus niet meer dan €150 kosten. Maar liever nog veel minder omdat er anders niets overblijft.

Daarnaast wil je ook zorgen dat klanten dusdanig tevreden zijn dat zij ook weer nieuwe klanten gaan aanbrengen. Een heel ander topic natuurlijk maar wel belangrijk om op die manier je resultaat te verbeteren.

Voorbeeld van een lidmaatschap model:


  • €10 per maand
  • CLV = 15 maanden
  • Winstpercentage per lid = 80%

In dit eveneens simpele voorbeeld zie je dat een klant gemiddeld €150 uitgeeft over de gehele levensduur. Met een winstpercentage van %80 is de gemiddelde winst per klant €120.

Er mag dus €120 worden uitgegeven om een nieuwe klant aan te haken maar liever nog veel minder uiteraard.

Let op bij kosten per klant!

Kijk altijd naar het grote geheel binnen je product eco systeem. Het kan namelijk onderdeel van je strategie zijn om mensen in een laagdrempelig lidmaatschap aan te haken om ze op die manier op te warmen voor grotere producten/ diensten. Op de manier mag je misschien zelfs wel iets meer uitgeven voor een nieuwe klant als je weet dat binnen een x aantal maanden er een grotere aankoop gedaan gaat worden.
Reactie plaatsen