Grow-up fase

Wie tot de 4% wil behoren in de grow-up fase, moet voorbereid zijn om de nodige stappen te zetten. Om verwarring te voorkomen: deze fase zegt niets over het aantal jaren dat je in business bent! Hierbij enkele richtlijnen die horen bij deze fase*:

  • Tussen 6 en 15 werknemers
  • Tussen 1 en 10 miljoen omzet per jaar

Grootste ā€˜problemenā€™ binnen de grow-up fase:

Uitbesteden van kerntaken

Misschien heb je het bedrijf wel helemaal vanuit niets opgebouwd en deed je eerst alle taken zelf. Zeker de taken die direct geld binnen brachten. Nu is het zaak om het bedrijf groter te laten worden dan jijzelf kunt zijn. Kerntaken zullen gedaan moeten worden door anderen wat leiderschap vereist van jou als ondernemer.

De juiste mensen vinden

Het vinden van de juiste mensen om de capaciteit problemen de baas te kunnen is vaak een grote uitdaging.

Sales

Waar de verantwoordelijkheid in de start-up fase nog niet zo groot was als het gaat om geld. Met een paar opdrachten kon je immers je personeel en leveranciers wel betalen. Is dat in deze grow-up fase wel anders. Het binnen brengen van voldoende opdrachten voor een stabiele cashflow is vaak toch wel een uitdaging in deze fase.

Grootste focuspunten in de grow-up fase:

Sales

De grootste uitdaging in deze fase is vaak sales maar dat moet direct ook wel het grootste focuspunt zijn. Doordat het bedrijf serieuzere vormen begint aan te nemen met meerdere werknemers, leveranciers, systemen zal er altijd geld binnen moeten komen om in business te blijven.

Leiderschap

Je kunt niet meer alles zelf blijven doen en zult jezelf als leider moeten door ontwikkelen.

Processen en protocollen

Omdat je niet meer alles zelf doet is het belangrijk om alle processen vast te leggen in protocollen. Zo weet je zeker dat iedereen altijd doet wat hij/ zij moet doen op dezelfde manier. *let op: dit zijn slechts richtlijnen voor de grow-up fase. Elke situatie is anders dus schiet niet direct in je hoofd als jouw bedrijf niet precies binnen deze lijntjes valt.Ā 

Reactie plaatsen