Start-up fase

96% van alle bedrijven zal niet voorbij de start-up fase komen en dat is zonde. Dit komt met name omdat er een aantal obstakels en focuspunten zijn, die in dit artikel kort worden benoemd. Om verwarring te voorkomen: de start-up fase wil niet zeggen dat je een starter bent!

Hierbij enkele richtlijnen die horen bij de start-up fase*:

  • Tussen 1 en 5 werknemers
  • Minder dan 1 miljoen omzet per jaar


Grootste problemen binnen de start-up fase:


Focus in de start-up fase:

de ondernemer doet (bijna) alles zelf en heeft daarom geen tijd om focuste hebben op de belangrijkste zaken omdat er heel veel dingen een klein beetje aandacht krijgen.

Een (te) brede doelgroep

Doelgroep is vaak te breed evenals het aanbod. “Hoe groter het aanbod en hoe breder de doelgroep, hoe meer kans op verkopen” is vaak de misvatting van ondernemers in de start-up fase.

Angst voor uitbesteden

Gevoel pas iemand te kunnen inhuren/ aannemen als daar geld en tijd voor is. “Tijd kost immers niks” is een gedachte die veel vakmannen hebben.


Grootste focuspunten in de start-up fase


Productontwikkeling en marktonderzoek

Dus niet vanuit eigen perspectief alles ontwikkelen maar juist in samenspraak met de ideale klant. Je moet weten wat de echte behoefte is.

Marketing in de start-up fase

Door heel veel zichtbaar te zijn verzamel je snel de feedback die je nodighebt om je producten door te kunnen ontwikkelen.

Business Model kloppend krijgen

Wat verkoop je precies voor wie en voor welke prijs? Via welke kanalen doe je dat en wie zijn je grootste concurrenten? Klopt het product eco-systeem of zitten er nog gaten in?

*Deze richtlijnen zijn slechts een voorbeeld van de kenmerken van de start-up fase. Elke situatie is anders dus schiet niet direct in je hoofd als jouw bedrijf niet precies binnen deze lijntjes valt. 

Reactie plaatsen