arrow_drop_up arrow_drop_down
28 januari 2019 

Motivatie maandag: leren omgaan met kritiek

Leren omgaan met kritiek is en blijft vaak pittig. Jij denkt groter dan de mensen om jou heen en niemand lijkt potentie in je plannen te zien. Toch is er een manier om hier een fijne draai aan te geven!

Iedereen gaat anders om met kritiek. De ene heel makkelijk, die leert ervan, en trekt het zich niet persoonlijk aan. Deze persoon ziet alles als leerpunt. Sommigen hebben een verlammende angst voor negatieve kritiek en houden zich altijd op de achtergrond om op die manier kritiek te proberen voorkomen.

Vaak is het in mijn ogen niet ‘leren omgaan met kritiek’ maar is het ‘leren om realistisch te blijven’. Positieve feedback vlakken we vaak af, negatieve feedback worden gigantische mislukkingen in ons hoofd. Dus wij hebben enkele punten op een rijtje gezet om beter om te kunnen gaan met kritiek!

1. Kijk eerst naar de kritiekgever

Is die persoon zó geweldig, zo geniaal, zo ontzettend geleerd dat je de kritiek als realistisch kunt zien? Of is het een persoon die zelf amper of geen kennis heeft over het betreffende onderwerp? Kortom, is diegene het waard om je druk te maken over zijn negatieve kritiek? Stel je krijgt negatieve feedback van een professional in een bepaald onderwerp dan nog betekent dat niet dat het wáár is wat diegene zegt. Kijk dus eerst naar het gene wat gezegd wordt, vervolgens naar wié het zegt en besluit dan of het kritiek is waar je wat mee moet/kunt gaan doen of dat het geen kwaad kan om de kritiek te laten voor wat het is.

2. Betrek de negatieve feedback niet op jezelf

Kritiek over het maken van bepaalde besluiten zegt niets over jou als persoon. Als iemand jou slecht vindt betekent dat niet direct dat je slecht bént, het is puur en alleen een mening en gevoel van die persoon. Het is daarom belangrijk om sommige dingen te relativeren. Dit is niet altijd even makkelijk, maar niets in het leven komt per definitie makkelijk. Probeer tijden het leren omgaan met kritiek altijd trouw te blijven aan jezelf.

3. Let niet alleen op de negatieve feedback

Vaak zijn we geneigd om 15 positieve punten uit ons geheugen te wissen en ons te focussen op dat éne negatieve punt. Waarom? Stop daar toch eens mee. Natuurlijk kan het zijn dat je een fout maakt, verkeerde beslissing neemt, of dingen achteraf anders had willen doen, maar dat betekent niet dat die positieve punten betekenisloos zijn geworden. De positieve punten gelden nog steeds en dat negatieve punt is erbij gekomen. Dat kan gebeuren.

Maar dat betekent niet dat je nu opeens een mislukking bent. Het betekent ook niet dat je nu in een hoekje moet gaan zitten huilen. Het enige dat het betekent is dat je weer iets geleerd hebt en verder is het aan jou wat je er mee doet. Je leert meer van de fouten die je maakt dan de niet fouten die je maakt. Ook dat is leren omgaan met kritiek.

leren omgaan met kritiek door te kijken naar mooie dingen

4. Laat je niet leiden door alleen het negatieve

Mensen die er niet toe doen/die je niet kent/die het niet waard zijn om je druk over te maken, geven soms vervelende kritiek wat je je tóch heel erg aantrekt. Bedenk dan dat diegene een lelijke opmerking maakte omdat hij misschien niet beter wist. Of misschien denkt diegene wel dat het nodig is om altijd wat te zeggen ook al weet hij alleen wat lelijks te verzinnen. Of misschien is het een reactie vanuit jaloezie of vanuit afgunst.

Mensen die vanuit hun eigen emoties jou negatieve kritiek geven staan er vaak niet bij stil dat anderen zich die kritiek misschien heel erg aan trekken. Als je weet dat de kritiek-gever over 1 minuut alweer vergeten is dat hij je kritiek heeft gegeven, is hij het ook zéker niet waard dat jij constant aandacht blijft schenken aan zijn kritiek. Probeer tijdens zo’n moment rustig te leren omgaan met kritiek door het van je af te laten glijden.

5. Blijf trouw aan jezelf en alles wat goed voelt

Heb je het idee dat sommige negatieve punten de aandacht waard zijn, doe er dan zeker wat mee. Denk je dat sommige negatieve feedback alleen onaardig bedoeld is en verder je niks kan brengen, leg het dan naast je neer. Besteed aandacht aan de dingen en aan de mensen die je aandacht verdienen en blijf niet hangen in zaken die er niet toe doen.

Leren omgaan met kritiek: er zit in alles altijd een wijze les

Het lijkt zo fijn om nooit fouten te maken, om iemand te hebben die je alles voorzegt zodat je niet zelf een fout begaat. Maar is dat wel zo? Negatieve kritiek kun je omzetten tot iets positiefs – namelijk dat je er iets van leert. Dat je jezelf verbetert. Negatieve kritiek kan op het moment zelf, of zelfs nog een week later, als ontzettend rot voelen maar vergeet ook vooral niet wat voor goeds eruit voort kan komen.

Negatieve feedback heb je soms meer aan dan alleen maar positieve feedback. Als mensen alléén maar zouden zeggen hoe geweldig je bent, hoe super je het doet en wat voor geniale besluiten je allemaal maakt, zul je jezelf nooit verbeteren.

Liever iemand die eerlijke opbouwende kritiek geeft dan iemand die oneerlijke positieve feedback geeft. Positieve dingen zijn leuk om te horen maar negatieve kritiek is hetgeen dat je kan doen verbeteren. Dat is pas leren omgaan met kritiek!

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen