Jaren geleden, toen ik net startte met ondernemen als personal trainer en lifestyle coach, viel het me op dat het gros van de mensen die wou afvallen, tegen dezelfde valkuilen aanliep. Een voorbeeld van zo’n herkenbaar probleem:
Citaat —- Ik weet niet waar ik moet beginnen. Hoe kan ik afvallen het beste aanpakken? Er is zoveel tegenstrijdige informatie te vinden. Wel of geen gluten eten? Is alleen gezond eten voldoende? Ik heb gewoon een voedingsschema met wat praktische tips nodig.
Gaandeweg het proces kwam ik erachter dat dit niet het échte probleem was. Want laten we eerlijk zijn: even Googlen en je komt al een heel eind. Het barst van de voorbeeld voedingsschema’s en tools om je caloriebehoefte te berekenen.
De meeste adviezen komen in verschillende variaties neer op:
- Verander je lifestyle door duurzame gewoontes te creëren;
- Eet consequent in een calorietekort;
- Eet bij voorkeur zo veel mogelijk producten die rijk aan voedingsstoffen zijn, maar maak je niet druk wanneer je met mate geniet;
- Zorg voor voldoende slaap en herstel en minimaliseer je stress ;
- Beweeg/train voldoende, bijvoorbeeld met gewichten in de sportschool.
Pas dit toe en je komt al een heel eind
Maar, keer op keer viel het me op dat, ondanks dat iedere klant rationeel kan nadenken, zo’n 80% een of meerdere ervaringen had met een andere optie: de magische pil.
- Verlies makkelijk, snel en zonder al te veel moeite of honger een flink aantal kilo’s met een speciale wondermethode in de vorm van supplementen, shakes of een zeer specifiek training- en of voedingsregime.
Zo maakte een keer een klant de grap: “Ik ben een echte ervaringsdeskundige in gewichtsverlies. Ik heb alle diëten al 2x geprobeerd en iedere keer val ik 20 kilo af en kom ik weer 25 kilo aan.”
Geen grap maar een flinke reality check
- Hoe kan het dat slechts 5% van de mensen die een dieet volgt op hun nieuwe gewicht blijft zitten en niet terug cirkelt naar hun oude gewicht en oude gewoontes?
- Hoe kan het dat 96% van de ondernemers nooit voorbij de start-up fase komt?
- Hoe komt het dat de meeste bedrijven binnen 10 jaar stoppen en/of failliet gaan?
- Wat maakt dat zoveel mensen vol enthousiasme starten met een dieet of onderneming, om gedesillusioneerd met extra kilo’s of even weinig financieel resultaat te eindigen?
Hoewel hierin natuurlijk meerdere nuances aan te brengen zijn en geen enkel persoon of onderneming hetzelfde is komt het bij afvallen en ondernemen op exact hetzelfde neer:
Hanteer je een strategie die gericht is op lange-termijn resultaat voor de komende jaren of is het een quick fix (magische pil) om snel resultaat te scoren op de korte termijn?
Rationeel naar jou als ondernemer kijken
Natuurlijk klinkt een lange-termijn strategie logischer dan een aanpak die zich focust op symptoombestrijding. Of dit nu gaat om afvallen of ondernemen. Het punt is: wij mensen zijn geen rationele wezens.
We hebben een onderdeel van ons brein wat al honderdduizenden jaren oud is. Onze hersenstam (Google maar even, voor visuele ondersteuning) bestaat uit ons oerbrein (reptielenbrein, lizard brain, ego) met slechts één functie:
- Zorgen dat je basale lichaamsfuncties zoals ademhaling, honger, dorst en voortplanting gereguleerd worden zodat je overleeft.
Het is een mechanisme wat continu de omgeving afscant, op zoek naar gevaar en mogelijke bedreigingen.
Je reptielenbrein wil comfort en veiligheid
Handig in de tijd van de sabeltandtijgers. Handig wanneer je snel op de rem van de auto moet trappen wanneer onverwachts een kind de straat oversteekt. Minder handig wanneer je wil afvallen en het gewicht eraf wil houden, en een bezoek aan de sportschool niet je favoriete bezigheid is. Minder handig wanneer je een goedlopend bedrijf wil neerzetten die in staat is de komende jaren de start-up fase voorbij te groeien.
En zeker niet handig wanneer je in de start-up fase zit en nog aan het struggelen bent om van vakman door te groeien naar de leider van je bedrijf. Wanneer je je zorgen maakt om de cashflow, het inwerken van personeel of je persoonlijke relaties. Wanneer je continu brandjes moet blussen binnen je bedrijf, zodat je alsnog veel van het uitvoerende werk zelf doet.
En daar ligt exact het probleem (en de oplossing)
Ons oerbrein is niet gefocust op de komende 10+ jaar. Het wil dat je NU veilig en comfortabel bent. Het wil NU dat pak koekjes of glas wijn, want dat voelt beter na een hectische dag dan nog gaan sporten en een gezonde maaltijd eten. (Het is niet voor niets dat er geen begrip zoals een ‘comfort salad’ bestaat 😉)
Het wil NU die cashflow direct op orde hebben en veel verdienen in zo min mogelijk tijd zodat je je geen zorgen hoeft te maken om geld. Het wil NU die uitvoerende taken op de vloer zelf blijven doen, want “als ik het zelf doe, gebeurt het tenminste goed en kost het geen onnodig geld.”
Het is onze natuurlijke programmering. Ons survival mechanisme om te kiezen voor korte termijn genot en comfort.
Alleen… Je gaat vanaf nu met deze kennis een keuze hebben. We hebben namelijk ook nog een neocortex, ons analytische brein, waarmee we het concept van de toekomst begrijpen en vanuit daar strategische keuzes kunnen maken:
Wil je een winstgevend bedrijf?
Begin bij de basis zoals je Business Model Canvas, waardepropositie, doelgroep analyse en onderscheidend vermogen in plaats van met losse flarden schieten zoals een online funnel of programma maken. Een luxe penthouse bouw je immers ook niet op drijfzand.
Stop met het kijken van webinars hoe je snel meer klanten kan krijgen in zo min mogelijk tijd. Start met het vergroten van de benodigde competenties om je klanten maximale waarde te leveren en je ondernemerskills te vergroten.
(Boekentip: the Emyth, Scaling Up en het Growth Institute platform).
Wil je snel meer klanten?
Ga de baan op. Maak een lijst van 20 connecties, pak de telefoon op en bel en kom vanuit waarde en oprechte interesse. Vraag om doorverwijzingen. Durf afwijzingen te incasseren. Stop met praten over wat je product of dienst speciaal maakt. Start met luisteren naar jouw doelgroep en biedt een unieke oplossing voor hun specifieke probleem.
Wil je meer tijd?
Flikker alle Social Media apps die geen waarde toevoegen aan je bedrijf of leven van je telefoon of ontvolg accounts die geen waarde bieden aan je persoonlijke en/of zakelijk groei. Stop met het opdoen van informatie zonder deze toe te passen. Stop met het perfectioneren van de website of logo omdat dan de klanten ‘vanzelf’ zouden komen. (ben jij zelf ooit ergens klant geworden omdat de website er perfect uitzag?).
Stop met continu reageren op appjes, smsjes en mails. Ben je met je partner of gezin? Wees dan altijd met je aandacht aanwezig, al is het maar 1 minuut. Vergroot de kwaliteit van het samenzijn, niet slechts de kwantiteit.
Nee, deze adviezen zijn niet heel sexy of comfortabel
Natuurlijk wil het oudste gedeelte van je brein liever horen dat je heel snel veel geld kan verdienen met een simpele online funnel of een online programma. Dat er een magische dieetpil bestaat voor geldproblemen, stress en overgewicht.
Natuurlijk hoort het oudste gedeelte van je brein graag dat je het verdient om high end prijzen te vragen omdat je het verdient goed voor jezelf te zorgen. Je oerbrein gaat hier heerlijk op (maar even heel eerlijk he: ben je überhaupt al competenter dan de gemiddelde persoon in je vak?).
- Zodra je stopt met zoeken naar de magische pil…
- Zodra je bereid bent je oncomfortabel te voelen…
- Zodra je besluit bezweet en met een rood aangelopen kop de gewichten op te pakken in de gym…
Pas dan dan maak je ruimte voor écht resultaat op de lange termijn.
Ben jij toe aan écht resultaat? Aan die 8,5 op elk vlak van je leven?
MBA op Slippers gaat je hierbij helpen. Hier lees je alles over het traject inclusief 1-op-1 coaching.