arrow_drop_up arrow_drop_down
9 februari 2019 

Business Model Canvas: wat is het en hoe vul je de 9 bouwstenen in?

Met het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder maak je een ondernemingsplan in een A4. Stap voor stap breng je in kaart aan de hand van 9 bouwstenen hoe jouw onderneming eruitziet. Dit zorgt er voor dat je je business in een ogenschijnlijk simpel A-4tje kan samenvatten in éen oogopslag. Daarin beschrijf je jouw bedrijf en bijvoorbeeld jouw verdienmodel, toegevoegde waarde en ideale klanten.Voor iedere ondernemer is het een aanrader om het Business Model Canvas toe te passen. Je maakt het met 9 bouwstenen jezelf makkelijk bij het opstarten en opschalen van je business. Tegenwoordig staat het internet vol met hulpmiddelen dat je wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. Soms krijg je met adviezen en tools hierdoor ook een verkeerd beeld van hoe je het starten en opschalen van je business het beste kan aanpakken.

Gelukkig levert het Business Model Canvas je meer helderheid op, want het helpt je op een gestructureerde en makkelijke manier je businessmodel te begrijpen. Wat het Business Model Canvas precies is en hoe jij het kunt toepassen voor jouw business ontdek je in het vervolg van dit artikel. 

Dit ga ik behandelen over het Business Model Canvas:

  1. Wat is het Business Model Canvas precies?
  2. De opbouw van het Business Model Canvas
  3. De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
  4. Business Model Canvas template: zo ga je zelf aan de slag!
  5. Wil jij doorgroeien van de Vakman naar de Leider in je bedrijf?

Wat is het Business Model Canvas precies?

Voordat je aan de slag mag met het maken van jouw bedrijfscanvas dat je onderaan dit artikel kunt downloaden is het eerst belangrijk om vast te stellen wat het Business Model Canvas precies is. Laten we het vooral simpel houden zodat je het ook daadwerkelijk snapt en er wat mee kunt.

Het Business Model Canvas (BMC) is een strategische tool om je huidige- of nieuwe bedrijfsmodel in kaart te brengen. Of anders gezegd is het een overzicht waarin duidelijk wordt hoe jouw bedrijf waarde toevoegt aan de ideale klant. Inclusief welke mensen, middelen en kanalen er nodig zijn en welke sommetjes daarbij horen om winst te maken. Nog simpeler, jouw bedrijfsfundament op éen A-4 met 9 knoppen waar je aan kunt draaien.

De opbouw van het Business Model Canvas

Misschien had je tot zojuist nog nooit van een Business Model Canvas gehoord en kun je geen enkele voorstelling maken bij hoe het eruitziet. Dat komt goed uit. Hieronder zie je een overzicht van het hele canvas zoals wij het gebruiken in de trajecten met onze klanten.

Je ziet 9 vakken in 4 verschillende kleuren. De vakken zijn de 9 knoppen waar je aan kunt draaien en de kleuren zijn de hoofdsegmenten van het bedrijf. Om het zoals beloofd voor nu niet al te moeilijk te maken zullen we het Business Model Canvas verder ontleden zodat je het beter snapt.

Business Model Canvas_Overzicht | Lifestyle of Business

We beginnen bij de 4 hoofdsegmenten van het bedrijf. Je hebt een aanbod middels je product of dienst (midden). Hiervoor heb je klanten nodig (rechts). Je hebt mensen en middelen nodig om het aanbod te creëren (links). Over die hele linie is het belangrijk om te bepalen wanneer er winst gemaakt wordt met de onderneming. Of het model levensvatbaar is (onder).

Business Model Canvas_4 segmenten | Lifestyle of Business

Nu je weet wat de hoofdsegmenten zijn van het business model canvas is de volgende stap om te begrijpen wat de 9 vakken precies inhouden. De afbeelding hieronder geeft de ideale volgorde van invullen aan.

Business Model Canvas_9 vakken | Lifestyle of Business

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

  1. Waardepropositie

Begin met dit vakje want hier draait alles om. Als je jouw product of dienst wilt verkopen wil je jouw aanbod optimaal laten aansluiten bij de klant die het product moet gaan afnemen. Of anders gezegd je wilt zorgen voor een optimale fit tussen het klantsegment en de waardepropositie

Wat voor probleem ervaart jouw doelgroep? Welke behoefte moet bevredigd worden? Als je dit weet kun je daar een aanbod tegenover zetten. Namelijk een product of dienst die het probleem oplost of de behoefte bevredigd. Als hulpmiddel hiervoor is het aan te raden het waarde propositie canvas in te vullen.

  1. Klantprofiel

Gelijktijdig met het invullen van de waardepropositie pak je ook direct dit vakje erbij. Deze twee kunnen niet los gezien worden van elkaar. Want zonder klantprofiel weet je niet aan wie je iets kan verkopen en kun je daar de propositie niet op aansluiten. Een ander niet onbelangrijk punt is dat je zonder klanten geen geld kunt verdienen. Zonder geld geen business. Het is daarom goed om jezelf tenminste de volgende twee vragen te stellen:

  1. Voor wie creëren we waarde?
  2. Wie zijn onze belangrijkste klanten?

Gebruik eventueel dit korte kennisbank artikel om jouw ideale doelgroep te ‘hacken’.

  1. Klantrelaties

Dit is een onmisbaar element als een positieve klantbeleving erg belangrijk voor je is. Hier bepaal je wat voor soort relatie je aangaat met de klant. Hoe je klantrelaties opbouwt en onderhoud. Steek je veel tijd en energie in persoonlijk contact of doe je liever zoveel mogelijk geautomatiseerd?

Kies je voor de laagste prijs met snelste levertijden om de massa te bereiken met de kans op af en toe een minder tevreden klant? Of ga je iets hoger zitten in prijs zodat je meer kunt investeren in de klantenservice afdeling? Wat dan weer zorgt voor meer positieve beoordelingen.

Het een is niet beter dan het ander. Zorg alleen voor de juiste mix die past bij wat jij met jouw bedrijf wilt uitstralen. Bij Lifestyle of Business maken we dit onderdeel in ieder geval heel erg belangrijk.

  1. Kanalen

De hoofdvraag hier is: Hoe krijg je de waarde propositie (producten/ dienst) bij de klant? Dat ligt er allereerst natuurlijk sterk aan wat je levert. Als je alleen maar online producten en diensten levert gebruik je kanalen zoals e-mail, e-learning platform, webinar software. Doe je dit onder eigen beheer of gebruik je bestaande software? Hoe willen klanten bereikt worden? Enkele vragen die je jezelf hier wilt stellen.

Als je verkoopt vanuit je eigen winkel met een kleine eigen voorraad. Maar tegelijkertijd verkoop je ook vanuit een webshop in grotere hoeveelheden verzonden vanuit een distributiecentrum. Dan heb je vanzelfsprekend met meerdere kanalen te maken. Breng alles afzonderlijk in kaart om de beste conclusies te kunnen trekken.

  1. Inkomstenstromen

Wat zijn de (huidige en mogelijke) verdienmodellen binnen de propositie waar klanten ook echt bereid voor zijn om te betalen? Dat is hier de hoofdvraag. Als je momenteel al een of meerdere verdienmodellen hebt breng die dan in kaart met daarbij de sommetjes per klant segment.

Daarnaast kan het interessant zijn om eens wat breder te denken naar mogelijke extra of andere verdienmodellen die interessant zijn voor de klant en het bedrijf.

  1. Kernactiviteiten

Welke acties zijn nodig om te zorgen dat het complete businessmodel werkt? Welke activiteiten zijn nodig om de producten te kunnen maken? Welke acties zijn nodig om de producten bij de klant te krijgen? Welke acties zijn nodig om een goede klantbeleving te realiseren? Welke acties zijn nodig om geld te kunnen verdienen? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen om zo te bepalen welke activiteiten nodig zijn om de business tot een succes te maken.

  1. Mensen en Middelen

Welke hulpbronnen (mensen en middelen) zijn nodig om te zorgen dat het complete businessmodel werkt? Wie en wat is nodig om de producten te kunnen maken? Wie en wat is nodig om de producten bij de klant te krijgen? Wie en wat is nodig om een goede klantbeleving te realiseren? Wie en wat is nodig om geld te kunnen verdienen? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen om zo te bepalen wie en wat je nodig hebt in je organisatie.

  1. Sleutelpartners

Alleen kun je ver komen maar samen kom je vaak veel verder. Als jij een geweldig product hebt maar nog geen publiek kun je zelf veel tijd, geld en energie gaan steken in het opbouwen van publiek. Je kunt ook iemand zoeken met een andere propositie maar wel hetzelfde publiek. Dit kan een strategische partner van je worden als je ook iets kan toevoegen aan de partner uiteraard.

Bij dit punt is het eerst goed om alle mogelijke strategische partners en belangrijke leveranciers in kaart te brengen. Daarna kun je een plan maken en actie ondernemen.

  1. Kostenstructuur

Het laatste punt van het business model canvas is het in kaart brengen van de kosten. Dit is bewust het laatste element omdat het nu vrij eenvoudig is om het kostenplaatje uit te werken. Schrijf op hoeveel geld er gaat naar de kernactiviteiten, mensen en middelen, kanalen. Dit zet je weg tegenover de opbrengsten zodat je daarna kunt kijken waar je meer marge kunt creëren.

Business Model Canvas-Beeldend Voorbeeld-Lifestyle of Business

Business Model Canvas template: zo ga je zelf aan de slag!

Je weet nu wat het Business Model Canvas is en hoe je het canvas moet invullen. De volgende stap is natuurlijk dat je er zelf mee aan de slag gaat. Geheel in stijl van Lifestyle of Business hebben we het makkelijk voor je gemaakt. We willen namelijk dat je die volgende stap zet. Hieronder kun je het Business Model Canvas Template downloaden die wij ook in de trajecten met onze klanten gebruiken. Digitaal invulbaar zodat niets meer in de weg staat om er direct nog mee te beginnen 😁

Je hoeft alleen maar even hier te klikken of op de afbeelding hieronder.

Business Model Canvas Template - Lifestyle of Business

 


[GRATIS TEST] In welke fase zit jouw bedrijf?

➡️ Een test voor ondernemers om binnen enkele minuten te bepalen in welke fase jouw onderneming zit + bijbehorende vervolgstap zodat je doelgericht verder kunt groeien.

⚠️ Binnen 2 minuten weetje in welke van de 3 fasen jij met jouw onderneming zit + welke gratis volgende stap er bij hoort (die je gelijk van ons krijgt)

De gratis test kun je hier doen

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en verantwoordelijk voor Sales binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen