Hoe moet ik een business model canvas invullen? | LSOB
Waarom elke ondernemer een Business Model Canvas moet invullen

Waarom elke ondernemer een Business Model Canvas moet invullen

Het hele internet staat er vol mee. Ontelbaar veel manieren en hulpmiddelen hoe je een bedrijf opstart en vervolgens uitbouwt tot een scale-up en verder. Veel van die manieren zijn simpelweg slecht en kunnen de meeste ondernemers niets mee. Maar er zijn zeker ook heel veel goede adviezen en tools te vinden waar je wel echt mee verder kunt. Een van die goede hulpmiddelen is het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder.

Een ogenschijnlijk simpel A-4tje dat jouw hele business samenvat in éen oogopslag. Wat het Business Model Canvas precies is en hoe jij het kunt toepassen voor jouw business ontdek je in het vervolg van dit artikel.

Wat is het Business Model Canvas precies?

Voordat je aan de slag mag met het maken van jouw bedrijfscanvas dat je onderaan dit artikel kunt downloaden is het eerst belangrijk om vast te stellen wat het Business Model Canvas precies is. Laten we het vooral simpel houden zodat je het ook daadwerkelijk snapt en er wat mee kunt.

Het BMC is een strategische tool om je huidige- of nieuwe bedrijfsmodel in kaart te brengen. Of anders gezegd is het een overzicht waarin duidelijk wordt hoe jouw bedrijf waarde toevoegt aan de ideale klant. Inclusief welke mensen, middelen en kanalen er nodig zijn en welke sommetjes daarbij horen om winst te maken. Nog simpeler, jouw bedrijfsfundament op éen A-4 met 9 knoppen waar je aan kunt draaien.

De opbouw van het Business Model Canvas

Misschien had je tot zojuist nog nooit van een Business Model Canvas gehoord en kun je geen enkele voorstelling maken bij hoe het eruitziet. Dat komt goed uit. Hieronder zie je een overzicht van het hele canvas zoals wij het gebruiken in de trajecten met onze klanten.

Je ziet 9 vakken in 4 verschillende kleuren. De vakken zijn de 9 knoppen waar je aan kunt draaien en de kleuren zijn de hoofdsegmenten van het bedrijf. Om het zoals beloofd voor nu niet al te moeilijk te maken zullen we het Business Model Canvas verder ontleden zodat je het beter snapt.

Business Model Canvas_Overzicht | Lifestyle of Business

We beginnen bij de 4 hoofdsegmenten van het bedrijf. Je hebt een aanbod middels je product of dienst (midden). Hiervoor heb je klanten nodig (rechts). Je hebt mensen en middelen nodig om het aanbod te creëren (links). Over die hele linie is het belangrijk om te bepalen wanneer er winst gemaakt wordt met de onderneming. Of het model levensvatbaar is (onder).

Business Model Canvas_4 segmenten | Lifestyle of Business

Nu je weet wat de hoofdsegmenten zijn van het canvas model is de volgende stap om te begrijpen wat de 9 vakken precies inhouden. De afbeelding hieronder geeft de ideale volgorde van invullen aan.

Business Model Canvas_9 vakken | Lifestyle of Business

  1. Waardepropositie

Dit is het aanbod. Welk probleem los jij voor de klant op en waarom zouden zij voor jou kiezen? Als hulpmiddel hiervoor is het aan te raden het waarde propositie canvas in te vullen.

  1. Klantprofiel

Wie is je ideale klant? Voor wie doe je wat je doet? Dit doelgroep ‘hacken’ gaat hand in hand met de waarde propositie bepalen. Daarom is het goed om punt 1 en 2 te combineren.

  1. Klantrelaties

Wat voor soort relatie ga je aan met de klant en hoe? Hoe wil je dat de klant jouw bedrijf ziet? Dit zijn de vragen waar je over na wilt denken om te verwerken in je strategie.

  1. Kanalen

Hoe krijg je de waarde propositie bij de klant? Via welke kanalen komen klanten bij je? Online, offline of een combi? Wat werkt goed? Vul dit hier in op je bedrijfscanvas.

  1. Inkomstenstromen

Waar komt het geld vandaan? Op welke manier betalen de klanten? Eenmalig of wederkerend? Hoeveel komt er op voorhand al binnen?

  1. Kernactiviteiten

Wat zijn alle kernacties die moeten gebeuren om de segmenten Aanbod en Klanten te kunnen realiseren?

  1. Mensen en Middelen

Welke hulpbronnen zijn nodig om de segmenten Aanbod en Klanten te kunnen realiseren?

  1. Sleutelpartners

Wat zijn strategische partners om het bedrijf te laten groeien? Denk aan personen die je aan nieuwe business en/ of nieuw netwerk kunnen helpen. Belangrijke leveranciers.

  1. Kostenstructuur

Naar welke mensen, middelen, activiteiten gaat al het geld heen?

Zelf aan de slag met het Business Model Canvas

Je weet nu wat het Business Model Canvas is en hoe je het canvas moet invullen. De volgende stap is natuurlijk dat je er zelf mee aan de slag gaat. Geheel in stijl van Lifestyle of Business hebben we het makkelijk voor je gemaakt. We willen namelijk dat je die volgende stap zet. Hieronder kun je het canvas model document downloaden die wij ook in de trajecten met onze klanten gebruiken. Digitaal invulbaar zodat niets meer in de weg staat om er direct nog mee te beginnen 😉

Je hoeft alleen maar even hier te klikken of op de afbeelding hieronder.

Business Model Canvas_invulbaar sheet | Lifestyle of Business

 

Wil jij doorgroeien van de Vakman naar de Leider in je bedrijf?

Heel eerlijk, dan gaat alleen het Business Model Canvas niet genoeg zijn. Als serieuze ondernemer snap je dat een artikel lezen en het sheet downloaden niet voldoende is om jouzelf als ondernemer en jouw bedrijf verder te laten groeien.

Business Model Canvas_toepassen in MBA op Slippers | Lifestyle of Business

MBA op Slippers gaat je helpen om van fase 1 naar fase 3 te komen. Of beter nog. Om van Vakman naar Leider te gaan.

Meer uitleg over de afbeelding en over MBA op Slippers vind je hier op www.mbaopslippers.nl

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website