Het Be-Do-Have model om je doelen te bereiken

Het Be-Do-Have model om je doelen te bereiken

Het Be-Do-Have model is een model dat je helpt om doelen te behalen. In dit artikel lees je de basiselementen die er samen voor kunnen zorgen dat je komt waar je zegt te willen komen. We doen dit aan de hand van het Be-Do-Have model. Maar laten we beginnen met het doornemen van wat het verschil is tussen een doel en een commitment. 

(luister je liever dan dan je leest? Luister dan de podcast aflevering 255 in de lifestyle of business podcast)


Verschil tussen een doel en een commitment

Ik hoor heel vaak mensen zeggen - het lijkt wel een soort modeverschijnsel de laatste jaren - dat ze een commitment hebben. Ze hebben een commitment hier, eentje daar en in totaal zijn het 533 commitments in het jaar. Vervolgens weten deze mensen totaal niet wat ze aan het zeggen zijn. Aan het einde van het jaar is helemaal niks afgevinkt en dan kan ik je vertellen dat het geen commitments waren.

Doel
Een doel is een punt in de toekomst dat ‘leuk’ is om te behalen. Een simpel voorbeeld: “Haal een miljoen omzet dit jaar.” Dat is een doel.

Commitment

Een commitment in het Engels is: 'A powerful declaration that alters behavior'.
In het Nederlands: 'een commitment is een krachtige verklaring die jouw gedrag verandert.'

Het veranderen van je gedrag is belangrijk op het moment dat je een nieuw resultaat wilt behalen. Want als je jouw gedrag niet verandert dan zal het resultaat ook niet veranderen.

Voorbeeld
Ik heb zelf een commitment gedaan om zelf 10 podcast afleveringen te maken. Al een aantal keer heb ik gedacht dat ik er geen zin in had en dat ik er misschien mee wilde stoppen. Maar ik ben iemand die zijn woord eer aan doet, ik zeg wat ik ga doen en doe het vervolgens ook.

Ik weet dus ook dat ik mijn gedachten nog een keer moet veranderen om echt bij die twintig podcasts te komen. Want je mag best weten dat het maken van de podcasts behoorlijk intensief is.

Samen met Jeanet is het veel makkelijker om een podcast te maken, omdat ik met haar altijd een topic heb waar we over praten.

Als ik het alleen doe merk ik dat ik er een soort ‘mini masterclass’ van wil maken. Gewoon tussen de 25-35 minuten enorm van waarde zijn. Ik ben namelijk iemand die vanuit maximaal toegevoegde waarde komt. Maar de laatste paar sessies begint het moeilijker te worden met andere dingen die ik te doen heb. Het kost dan best nog wat tijd en dan is het heel makkelijk om het niet te doen.  Maar omdat het een commitment is komt er niks tussen en doe ik het.

Het verschil met wanneer dit een doel zou zijn dan zou ik denken: “Ach, twintig afleveringen zouden leuk zijn.” Dan was ik nu gestopt en was ik nog niet eens op zestien afleveringen gekomen. 


Onthoud dat een commitment een krachtige verklaring is die je gedrag verandert. Dus als jij bepaalde resultaten écht wilt bereiken, verander dan je gedrag. 


Be-do-have model

We gaan nu kijken naar het be-do-have model, dit model is tastbaar en kan je goed gebruiken om een commitment vast te stellen.

Be
‘Be’ is de term waar wij graag mee spreken. Dit gaat over:
Wie moet jij zijn?
Welk identiteit neem jij aan? Vanuit welke positie kom jij?
Wat is de rol die jij in elke situatie aanneemt?

Je zou kunnen zeggen: “Ik ben nou eenmaal iemand die uitstelt”
Dit kan ervoor zorgen dat je niet op de plek komt waar je wilt komen.

'Be' gaat over wie jij bent en wie je moet zijn om jezelf te committen om een bepaald gewenst resultaat te behalen.

Do
'Do' is het punt dat gaat over acties. Het gaat om het doen. Daarom is het belangrijk  bij deze stap dat je goed weet waar je staat. Als je weet waar je staat en waar je naartoe wilt gaan dan kan je de route uitstippelen. 

Have
De 'have' is het punt waar je naartoe gaat werken. Het is datgene wat je wilt hebben, de resultaten van je acties door het punt Be & Do zullen je hier brengen.

Noodzakelijk vereiste acties

Let op dat je niet zomaar een klakkeloze actielijst gaat maken.

Jaren geleden toen we nog niet onze eigen Lifestyle of Business actieplanner hadden plande ik mijn planner zo vol mogelijk met acties. Dat gaf mij een goed gevoel.

Ik ging als een kip zonder kop aan de slag met het doen van acties. Acties die over het algemeen wel ‘lekker comfortabel’ voelde en waar ik de hele dag mee bezig kon zijn.  Dan kon ik weer mezelf en Jeanet vertellen dat ik de hele dag lekker bezig was geweest.

Het zag er ook goed uit naar de buitenwereld. Maar uiteindelijk deed het weinig voor het resultaat dat ik wilde behalen.

Focus je daarom echt op de noodzakelijke vereiste acties. Acties die écht het verschil maken om jouw gewenste resultaat te bereiken.

Wat is jouw startpositie?

Als je weet wat je wilt, wat je wil bereiken en wat de acties zijn dan is er nog maar één element over. Dat is ‘Be’.

Zoals we eerder al schreven, als je iemand bent die steeds zegt: “Ik ben nou eenmaal iemand die uitstelt”, dan zou dit zou ervoor kunnen zorgen dat je niet komt waar je wilt komen.

Dan denk je misschien bij het stellen van je 'Have': “Ja, ik kom er bijna nooit want tja, ik ben nou iemand die uitstelt.”

Dat is de positie waar je vanuit komt of dat is de identiteit die je aanneemt. Het zou dan veel beter werken om te zeggen: “Ik tolereer geen uitstelgedrag meer en ik doe wat ik op dit moment moet doen om daar te komen waar ik wil komen”. 

Dat voelt misschien nog niet zo goed, dit doet ook niet heel veel voor je als je altijd iemand bent die hardnekkig dingen uitstelt en je gaat opeens zo’n verklaring maken, dan zal er vrij weinig veranderen. 

Het is een soort “tegen creëren” wat je doet. Als je hier dieper op in wilt gaan (ik snap namelijk dat dit vrij oppervlakkig is) lees dan deze blog. Of als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken ga dan naar University of Excellence.

Het stemmetje in je hoofd

Op het moment dat je een commitment maakt en echt gedrag wilt veranderen dan komt er waarschijnlijk dat stemmetje in je hoofd. Bij sommige mensen is het een stemmetje, bij anderen een heel orkest. Het is de interne wereld vanuit je reptielen brein. Dit is het oudste stukje van je hersenen.. Die stem is maar op één ding uit: niet veranderen.

Als je dit soort blogs leest en je gaat er wél mee aan de slag, dan is de kans levensgroot dat er vroeg of laat (vaak wat vroeger) er allemaal van dat soort stemmetjes opkomen.

Dat soort verhalen, goed klinkende redenen en excuses die opgebracht worden in je hoofd en die ervoor gaan zorgen dat je uiteindelijk toch niet in actie hoeft te komen. Dat je toch maar weer kan uitstellen. Dat is dat reptielenbrein

Daarom is het belangrijk om je commitment te stellen en noodzakelijke acties op te stellen. Welke kernacties zijn er echt nodig om je commitment af te kunnen vinken?

Bepaal wie je moet zijn en vanuit welke positie jij moet komen.

Doe wat je kan doen en waar je invloed op hebt. Alles waar je geen invloed hebt kan je aan de kant zetten.

Als dit waardevol voor je was ga dan niet denken: "Mooi op naar het volgende".
Maar ga even stilstaan en vraag jezelf eens af:
Wat was er precies zo mooi?
Wat voor inzichten heb je eruit gehaald?
Wat ga je er concreet mee doen?

Schrijf het eens op voor jezelf. Dan weet ik zeker dat je er daadwerkelijk iets mee gaat doen. 

Als je na dit lezen hiermee aan de slag wilt gaan en naar je business wilt kijken zodat jij meer misbaar kunt worden in je bedrijf, ga dan naar lsob.nl/gesprek

Plan dan een gesprek met mij (John). Dan weten we precies waar je staat, waar je heen wilt en wat de noodzakelijke vereiste acties zijn en wie je moet zijn om uiteindelijk daar te komen.

Over de schrijver
John is mede-eigenaar en Hoofd Coach binnen Lifestyle of Business. Zeg je John dat zeg je RelaxedVlammen :), een van de 4 LSOB-tegenstrijdigheden. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down