5 min. leestijd

Het Be-Do-Have model om je doelen te bereiken

Het Be-Do-Have model is een model dat je helpt om doelen te behalen. In dit artikel lees je alles over de basiselementen van dit model die er samen voor zorgen dat je jouw gewenste resultaat bereikt.

Luister je liever dan dat je leest? We hebben ook een podcast gemaakt over het be do have model, luister aflevering 255 in de Lifestyle of Business podcast.

Verschil tussen een doel en een commitment

Laten we eerste beginnen met het verschil tussen een doel en een commitment. Hier lijkt namelijk nogal wat verwarring over.

Doel
Een doel is een punt in de toekomst dat ā€˜leukā€™ is om te behalen. Een simpel voorbeeld: ā€œHaal een miljoen omzet dit jaar.ā€ Dat is een doel.

Commitment

Een commitment is een krachtige verklaring die jouw gedrag verandert.

Het veranderen van je gedrag is belangrijk op het moment dat je een nieuw resultaat wilt behalen. Want als je jouw gedrag niet verandert dan zal het resultaat ook niet veranderen.

Voorbeeld
Ik heb een commitment gedaan om twintig podcast afleveringen te maken. Al een aantal keer heb ik gedacht dat ik er geen zin in had en dat ik er misschien mee wilde stoppen. Maar ik ben iemand die zijn woord eer aan doet. Ik zeg wat ik ga doen en doe het vervolgens ook.

Ik weet dus ook dat ik mijn gedachten nog een keer moet veranderen om echt bij die twintig podcasts te komen. Want je mag best weten dat het maken van de podcasts behoorlijk intensief is.

Samen met Jeanet is het veel makkelijker om een podcast te maken, omdat we in gesprek gaan. Ik hoef niet in m'n eentje tegen een camera te praten.

Als ik het alleen doe merk ik dat ik er een soort ā€˜mini masterclassā€™ van wil maken. Gewoon tussen de 25-35 minuten enorm van waarde zijn. Ik ben namelijk iemand die vanuit maximaal toegevoegde waarde komt. Het begint me echter zwaar te vallen om de podcasts te maken zoals ik in m'n hoofd heb i.c.m. al mijn andere werkzaamheden. Maar zoals gezegd, ik ben een man van m'n woord; ik heb me gecommitteerd dus doe ik het.

Het verschil met wanneer dit een doel zou zijn is dat ik dan zou denken: ā€œAch, twintig afleveringen zouden wel leuk zijn.ā€ Dan was ik nu gestopt en was ik waarschijnlijk niet eens tot zestien afleveringen gekomen.

Onthoud dat een commitment een krachtige verklaring is die je gedrag verandert. Dus als jij bepaalde resultaten Ć©cht wilt bereiken, verander dan je gedrag.

Be-do-have model

We gaan nu kijken naar het be-do-have model, dit model is tastbaar en kan je goed gebruiken om een commitment vast te stellen.

Be
ā€˜Beā€™ is de term waar wij graag mee spreken. Dit gaat over:
Wie moet jij zijn?
Welk identiteit neem jij aan? Vanuit welke positie kom jij?
Wat is de rol die jij in elke situatie aanneemt?

Je zou kunnen zeggen: ā€œIk ben nou eenmaal iemand die uitsteltā€
Dit kan ervoor zorgen dat je niet op de plek komt waar je wilt komen.

'Be' gaat over wie jij bent en wie je moet zijn om jezelf te committen om een bepaald gewenst resultaat te behalen.

Do
'Do' is het punt dat gaat over acties. Het gaat om het doen. Daarom is het belangrijk bij deze stap dat je goed weet waar je staat. Als je weet waar je staat en waar je naartoe wilt dan kan je de route uitstippelen.

Have
De 'have' is het punt waar je naartoe gaat werken. Het is datgene wat je wilt hebben, de resultaten van je acties door het punt Be & Do zullen je hier brengen.

Noodzakelijk vereiste acties

Let op dat je niet zomaar een klakkeloze actielijst gaat maken.
Jaren geleden toen we nog niet onze eigen Lifestyle of Business actieplanner hadden plande ik mijn planner zo vol mogelijk met acties. Dat gaf mij namelijk een heel goed gevoel.

Ik ging als een kip zonder kop aan de slag met het doen van acties. Acties die over het algemeen wel ā€˜lekker comfortabelā€™ voelden en waar ik de hele dag mee bezig kon zijn. Dan kon ik mezelf en Jeanet vertellen dat ik de hele dag lekker bezig was geweest.

Het zag er ook goed uit naar de buitenwereld. Maar uiteindelijk deed het weinig voor het resultaat dat ik wilde behalen.

Focus je daarom echt op de noodzakelijke vereiste acties. Acties die Ć©cht het verschil maken om jouw gewenste resultaat te bereiken.

Wat is jouw startpositie?

Als je weet wat je wilt, wat je wil bereiken en wat de acties zijn dan is er nog maar Ć©Ć©n element over. Dat is ā€˜Beā€™. Dit is voor velen het meest uitdagende stuk: gedragsveranderingen doorvoeren.

Zoals we eerder al schreven, als je iemand bent die steeds zegt: ā€œIk ben nou eenmaal iemand die uitsteltā€, dan zou dit ervoor kunnen zorgen dat je niet komt waar je naartoe wilt bewegen.

Dan denk je misschien bij het stellen van je 'Have': ā€œJa, ik kom er nooit want tja, ik ben nou eenmaal iemand die uitstelt.ā€

Dat is de positie waar je vanuit komt of dat is de identiteit die je aanneemt. Het zou dan veel beter werken om te zeggen: ā€œIk tolereer geen uitstelgedrag meer en ik doe wat ik op dit moment moet doen om daar te komen waar ik wil zijnā€.

Dat voelt misschien nog niet zo goed, dit doet ook niet heel veel voor je als je altijd iemand bent die hardnekkig dingen uitstelt en je gaat opeens zoā€™n verklaring maken, dan zal er vrij weinig veranderen.

Het is een soort ā€œtegen creĆ«renā€ wat je doet. Als je hier dieper op in wilt gaan (ik snap namelijk dat dit vrij oppervlakkig is) lees danĀ deze blog. Of als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken ga dan naar University of Excellence.

Het stemmetje in je hoofd

Op het moment dat je een commitment maakt en daarmee kiest voor een gedragsverandering, komt het stemmetje in je hoofd vrijwel meteen om de hoek kijken. Het stemmetje dat je vertelt dat het morgen ook wel kan, of dat je jezelf niet zoveel moet opleggen, dat je toch ook gewoon een beetje leuk wilt leven. Kortom; goed klinkende redenen en excuses om niet te veranderen.

Dat stemmetje is je reptielenbrein. Dit is het oudste stukje van je hersenen. Die stem is maar op Ć©Ć©n ding uit: alles moet blijven zoals het is.

Om jezelf te weren tegen je reptielenbrein is het belangrijk dat je naast je commitment ook je acties uitwerkt. Welke kernacties zijn er echt nodig om je commitment af te kunnen vinken?

Bepaal vervolgens wie je moet zijn en vanuit welke positie jij moet komen opdagen. Doe wat je kan doen en waar je invloed op hebt. Alles waar je geen invloed hebt kan je aan de kant zetten.

Het be-do-have model in actie

Als je nu nog steeds leest dan wil ik je vragen om voor jezelf op te schrijven wat je uit dit artikel gehaald hebt. Welke inzichten zijn je bijgebleven? En beschrijf dan vervolgens voor jezelf wat je daarmee gaat doen. Als je dit echt met aandacht doet dan weet ik zeker dat je daadwerkelijk iets in gang gaat zetten voor jezelf.

Wil je direct aan de slag om je business naar het volgende niveau te tillen, plan dan een gesprek met mij (John) in om te zien hoe wij je kunnen helpen om te zorgen dat jij meer misbaar wordt in je bedrijf en dat je een 8,5 gaat scoren op ieder vlak in je leven.

Over de schrijver
John is mede-eigenaar en Hoofd Coach binnen Lifestyle of Business. Zeg je John dat zeg je RelaxedVlammen :), een van de 4 LSOB-tegenstrijdigheden.Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies.Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen

āš ļø Relaxed Vlammen op Slippers voor ā‚¬ 1,- āš ļø

We hebben tijdelijk ons online programma 'Relaxed Vlammen op Slippers' verlaagd in prijs. Voor het symbolische bedrag van ā‚¬ 1 volg je deze korte online training die je helpt relaxter door je dagen te gaan, terwijl je business blijft groeien!Relaxed Vlammen op Slippers mock up | John Slabbekoorn