arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe je van de druk, druk, druk overtuiging af kunt komen
13 april 2021 

Hoe je van de druk, druk, druk overtuiging af kunt komen

We gaan kijken naar het fenomeen: “Druk, druk, druk.”
Een overtuiging die veelal leidt tot het niet durven kiezen voor dingen die je gaan helpen om rustiger te worden. Soms is de werkdruk erg hoog en lijkt het heel lastig om dingen te veranderen, toch is het mogelijk om dan andere keuzes te maken en betere beslissingen te maken.

Laten we daarom gaan kijken naar hoe je die cirkel kunt doorbreken door andere keuzes te maken en betere beslissingen te maken. Zo voorkom je dat jij jezelf blijft saboteren in je eigen kop. Hierdoor zul je daadwerkelijk een rustigere periode tegemoet gaan.

Case: te volle agenda

We starten met een voorbeeld van mijn net nieuwe klant, dat zijn eigenlijk twee business partners samen. Ze zitten nu in een ongelofelijk, niet overzichtelijke drukke periode zoals best veel nieuwe klanten die net bij ons gestart zijn. Ze hebben of zien de ruimte niet om toe te werken naar een bedrijfs basis waarin ze niet constant achter de feiten aanlopen of stress ervaren.

Wat ik opmerkte was dat er een patroon was ontstaan van altijd ja zeggen tegen nieuwe opdrachten. Dit patroon was ontstaan in de periode dat er altijd wel ruimte in de agenda was.

Ze hebben nu een heel succesvol bedrijf maar het nadeel van dat succes is dat ze nu meer opdrachten hebben dan dat feitelijk past in hun agenda. Dit komt doordat ze vanuit aangeleerd gedrag ja hebben gezegd op alle binnenkomende opdrachten. Verder wil in deze drukke periode één van de business partners minder uren gaan werken. Maar in de huidige situatie is het nu al te druk, feitelijk gezien kan dit niet. Eigenlijk zouden er meer uren gewerkt moeten worden, maar dat is niet wenselijk.

Onmisbaar in je drukke bedrijf

Wat er vaak in dit soort situaties gebeurt is erg logisch. De kans is groot is dat je dan gaat kijken naar de feiten. Het is niet mogelijk om minder te werken. Want het past niet, het is al te druk. Als je dan minder gaat werken wordt het nog drukker, dus dat kan niet.

Het kan zo zijn dat je dan gaat denken dat jij onmisbaar bent. Want als je dit werk niet doet, dan gebeurt het niet. Dus als jij minder gaat doen dan vallen er letterlijk dingen weg. Niemand neemt die taken over.

Je huidige druk, druk, druk, realiteit

Dus je gaat vanuit je huidige positie kijken naar jouw realiteit. Dit is dus niet dé realiteit, maar het is hoe jij de realiteit ziet.

Is het de realiteit dat als jij een stap terug doet het dan te druk is en dat alles dan in gaat storten?
Feitelijk gezien zou je antwoord dan ja zijn. De reden dat de meeste mensen niet gaan veranderen is omdat ze alleen die realiteit zien. Het kan feitelijk niet dat ze minder gaan doen. Dat is een feit. Punt.

Shift in je manier van denken

Je wilt hier een shift in je manier van denken gaan maken. Net zoals ik met deze klant heb gedaan. Je start met het kijken naar wat er gebeurt als je gaat minderen. Welke obstakels ontstaan er dan?

Je hebt bijvoorbeeld nu vijf dagen lang 10 uur per dag nodig om te werken. Maar je wilt naar drie dagen 8 uur per dag werken. Daarmee mis je zometeen 26 uur in de week.

– Welke dingen komen dan op straat te liggen?
– Wat gebeurt er dan niet meer?
– Welke taken kan je dan niet meer uitvoeren?
– Hoeveel klanten kan je niet meer helpen?

Dan gaan we kijken naar wat je kunt doen met die dingen die wegvallen en die jij niet meer kan doen. Kan die taak naar een collega? Is het mogelijk om een nieuw persoon aannemen? Kan je dit überhaupt loslaten? Want dan hoef je het niet meer te doen.

Je gaat een nieuwe realiteit creëren. Je gaat kijken naar die nieuwe positie, naar iemand die drie dagen in de week werkt.
– Wat zijn dan de problemen die gaan ontstaan?
– Hoe kan jij die problemen oplossen?

Het kan wel anders

De reden dat de meeste mensen dit niet doen is omdat ze geblokkeerd zijn doordat ze naar hun huidige realiteit blijven kijken en überhaupt niet kijken naar wat er gebeurt als ze het anders gaan doen. Het kan wel anders alleen je hebt het altijd zo gedaan, dus je moet veranderen. Maar verandering is fucking eng, dat weet je ondertussen. Daardoor gaat je reptielen brein dingen zeggen zoals:

– Je hebt het al veel te druk, dat gaat niet lukken.
– Als jij nu minder gaat doen dan stort het in.
– Je bent altijd nodig geweest, dus waarom zou dat nu anders zijn?

Als je daarin meegaat, dan ga je de opties die ik net beschreef niet zien.

Nieuwe identiteit aannemen

Je wilt de identiteit aannemen van degene die drie dagen in de week werkt.
– Wat zou diegene doen?
– Zou die deze taken doen?

Alle andere taken die overblijven kan je niet meer doen.
– Wie gaat dat doen?
– Hoe gaan we dat fixen?

Heftige periode

Dan komt er een ander belangrijk deel, waardoor de meeste mensen deze stap überhaupt niet gaan zetten. Je kunt dit als heftig ervaren want je komt dan op het punt dat je een periode lang door het stof moet gaan.

Dan moet je op je fucking tandvlees gaan lopen, want je hebt problemen gecreëerd omdat je minder bent gaan werken. Je krijgt daardoor meer problemen. Er zijn klanten die niet meer geholpen kunnen worden, er zijn taken die jij niet meer gaat uitvoeren en overdrachten die plaats moeten vinden.

Misschien ontstaat er een personeelstekort omdat je zoveel minder gaat werken en je nog geen nieuw persoon aangenomen. Dus de kans is groot dat je juist nu op korte termijn meer moet gaan werken dan je tot nu toe deed, dus nog verder verwijderd raakt van minder werken wat eigenlijk je doelstelling is.

Want je moet nu taken gaan fixen en puinzooi ruimen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Want je hebt het al fucking druk.

Terugvallen naar doen wat je deed

Hierdoor gaan de meeste mensen denken dat het niet mogelijk is om minder te gaan werken omdat ze het alleen maar drukker krijgen. Ze denken dan dat het beter is om te blijven doen wat ze al deden. Dit komt omdat ze niet de bereidheid hebben om een korte periode (in de meeste gevallen bij mijn klanten één week tot één maand) op je fucking tandvlees moet lopen en dat je geen idee hebt hoe je dit voor elkaar gaat krijgen.

Het lukt altijd hoor, ook zonder overspannen te worden en een burn out te krijgen. Want wat er moet gebeuren is dat je moet gaan schakelen in je manier van denken. Je kunt niet meer denken vanuit: “Oh zo druk. Dit is niet te doen, het is lastig. Ik red het niet.” Je moet iets in de toekomst gaan kijken en gaan zien dat dit moment het korte termijn is en dat je nu veel meer gaat doen dan je eigenlijk wil.

Doordat je dit doet ga je uiteindelijk veel minder doen dan je ooit hebt gedaan terwijl de boel op rustig tempo door blijft groeien.

De twee identiteiten

Dit is waar de meeste mensen niet toe bereid zijn. Zij hebben niet de identiteit aangekomen van iemand die extra werkdruk aan kan. Ze blijven vooral kijken naar dat het te veel, te druk en te lastig is. Daardoor heb je een conflict tussen je oude identiteit en een te zwak gecreëerde identiteit die je op dat moment bent. Hierdoor kan je de extra werkdruk nooit dragen.

Je wilt gaan kijken naar die twee identiteiten, want als jij in deze identiteiten blijft hangen dan kun je nog honderden timemanagement tips krijgen, praktische how to’s en meer.. Maar dan zul je dat allemaal stapelen op je oude ik en jouw oude ik is tot hier gekomen.

Je oude ik is iemand die veel stress ervaart. Iemand die het zelf het beste kan en iemand die het altijd ‘druk, druk, druk’ heeft.

Jouw oude identiteit is iemand die niet bereid is om naar zichzelf over een aantal jaren te verplaatsen. Blijf je in je oude identiteit hangen? Dan zal er bijzonder weinig veranderen, ook al lees je hier veel boeken over, volg je cursussen en luister je podcasts hierover.

Praktische tips zijn niet genoeg

Als dit wel logisch klinkt maar je bent super gewend om alleen maar praktische tips te ontvangen hoe ga je dit dan implementeren?

Het is belangrijk dat je iets gaat beseffen. Ik leg het je uit aan de hand van het voorbeeld van de twee klanten zoals ik hierboven beschreef.

Als ik deze klanten praktische tips ga geven zoals dat ze hun grenzen moeten bewaken, een timer moeten zetten en niet langer moeten doorwerken dan dat ze hebben besloten dan ontstaan er problemen. Ze zien hun bedrijf afbrokkelen op deze manier. De klanten worden ontevreden. Het reageren op berichten duurt drie weken en dan komt weer het moment dat hun oude ik om de hoek komt kijken met de boodschap: ‘Zie je wel? Je kunt niet minder gaan werken. Het lukt niet!’

Vervolgens vallen ze daardoor terug in hun oude gedrag omdat deze tips niet voldoende zijn.

Wat wel helpt

Wat wel de bedoeling is, is dat ze gaan kijken naar wie ze moeten zijn. Stel ze zijn ondernemers die maar drie dagen in de week werken, hoe zorg je dan dat alle overige taken die zijn losgekomen toch gefixt worden? Dan is het belangrijk dat ze zichzelf gaan trainen hoe ze dit gaan aanpakken. Hoe zouden ondernemers die maar drie dagen in de week werken handelen?

Vanuit dat nieuwe perspectief gaan ze zien dat ze nu nog wel een paar dagen meer moet gaan werken, ze zullen dan accepteren dat ze voorlopig in het weekend nog wel door moeten werken.

Wees bewust van wat je denkt en zegt

Het belangrijkste is dat je niet jouw mening gaat projecteren op wat er gaat plaatsvinden.

Waar je bewust van wilt zijn is van de manier waarop je denkt en spreekt. Als jij alleen maar denkt dat het zo zwaar en onmenselijk is, dan hou jij jezelf per direct weg bij de rust die je zou kunnen bewaren.

Als je nu niet ziet hoe je het kunt veranderen omdat je het nog nooit anders hebt gedaan dan is de kans groot dat je niet gelooft dat de mogelijkheid er wel is.

Wie ben je als je jouw oude druk, druk, druk imago niet meer hebt?

Onderschat niet wat ook het imago van ‘druk, druk, druk zijn’ doet. Als dat is wie jij op dit moment geworden bent volgens jezelf, dan is het bijzonder oncomfortabel om daarvan af te komen. Want wie ben je dan als je dat imago niet meer hebt?

Dit zie je ook bij mensen die chronisch ziek zijn. Ze hebben dit chronisch ziek zijn gemaakt tot iets wie zij zijn. Ook als je chronisch ziek bent zijn er in veel gevallen opties om je leven beter te maken, mooier te maken en bijvoorbeeld minder last te hebben van je lichaam.

Maar, op het moment dat ze merken dat ze aan de slag gaan met hulp en merken dat hun klachten minder worden (hoe gek dit ook voor je gaat klinken als je nergens last van hebt) dan gaan ze opeens terug naar hun oude eetpatronen, slaappatronen en gaan ze terug in oud gedrag. Daardoor hebben ze weer de zelfde hoeveelheid pijn en ellende.

Dit komt omdat ze oprecht een identiteitscrisis ervaren op het moment dat hun probleem bijna opgelost wordt.

Waarom het lastig kan zijn om het rustig te hebben

Veel mensen hebben van jongs af aan geleerd dat het goed is om het druk te hebben en dat je hard moet werken als je geld wilt verdienen. Dat is vaak ook een reden waarom het ze niet goed lukt om hier vanaf te komen.

Een klant van mij belde laatst nog dat ze het echt niet meer wist wat ze moest doen. Ze was door het stof was gegaan, ze heeft alle shit opgeruimd en rust gecreëerd. Nu heeft ze een rustige agenda, haar bedrijf blijft groeien en loopt zonder haar door. Nu moeten we gaan werken aan haar nieuwe identiteit die ook het nut in het leven vindt als ze niet alleen maar werkt maar ook andere dingen kan gaan doen.

De fysieke realiteit is nooit het probleem

Er zijn veel invloeden die met het ‘druk, druk, druk’ te maken hebben maar weet wel dat letterlijk alles in je hoofd plaatsvindt. Je volle agenda is niet het probleem. Het is niks in die fysieke realiteit, het gaat puur om hoe jij kijkt naar: ‘druk, druk, druk zijn.’. Het gaat erom hoe jij kijkt naar rust inplannen. Hoe bereid ben jij om eventueel een kort termijn op je tandvlees te lopen zodat je het op langere termijn rustiger gaat hebben?

Daarnaast komt er nog een keuze bij. Ben jij bereid om afscheid te nemen van de identiteit die jij tot nu toe hebt aangenomen? Ben je bereid om iemand te zijn die geniet van een antwoord kunnen geven zoals: ‘Ja het gaat super goed! Ik heb het zo rustig!’

Als jij er naar toe wilt werken om te zeggen dat jij het rustig hebt, dat je toko beter loopt dan ooit en je meer geld verdient dan ooit. Dan is er hoop. Onderneem dan de stappen die er nodig zijn, niet alleen de time management tips maar echt de veranderingen vanuit je brein.

Wil je hierover in gesprek? Klik dan simpelweg hier. 

—–

Of ga je liever eerst zelfstandig aan de slag?

Download dat dit GRATIS stappenplan inclusief checklist

Productiviteit vergroten_John Slabbekoorn_Gratis stappenplan

 

Over de schrijver
John is mede-eigenaar en Hoofd Coach binnen Lifestyle of Business. Zeg je John dat zeg je RelaxedVlammen :), een van de 4 LSOB-tegenstrijdigheden. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen