“Ik ben bang dat het ze niet interesseert” vertelde Anne. “Wat nou als ze het raar vinden wat ik doe en haatreacties geven?” Anne was 1-op-1 klant van ons en had moeite met klanten werven. Haar bedrijf in reisartikelen was niet heel onderscheidend van de rest. Haar website was niet opvallend goed, ook niet opvallend slecht. Ze besteedde geld aan adverteren op Facebook maar alleen naar rechtstreekse producten in haar webshop. Dat was geen succes. Ze wist niet goed hoe ze haar doelgroep effectief zou kunnen bereiken. Online zichtbaarheid vergroten was dus noodzakelijk.
Zichtbaarheid en negatieve reacties
Ik vertelde Anne over persoonlijke zichtbaarheid en de zichtbaarheid van je bedrijf. Over het belang van een doelgroep kiezen, je onderscheidend vermogen kennen, weten wat je doelgroep zoekt en daar vervolgens op inspelen. Iedere dag voorbij komen, op verschillende media met haar boodschap, haar kennis, haar waarde. Om zo op deze manier naamsbekendheid vergroten.
We gingen ook kort in op SEO en andere trucjes voor meer vindbaarheid, maar we keken vooral naar de basis. Want een sterke basis maakt al het verschil. Wat Anne namelijk structureel deed, was zichzelf klein houden, haar boodschap verzwijgen en haar kennis niet delen met de buitenwereld. Bang voor mensen die het oneens zouden zijn met haar.
Ze was bang voor negatieve reacties als ze zou vertellen hoe zij aankijkt tegen reizen. Tegen vrijheid. Omdat haar omgeving haar al zo vaak verteld had dat ze moest stoppen met dromen. Realistisch moest gaan worden. Moest accepteren dat haar bedrijf ‘gewoon’ nooit succesvol zou gaan worden.
Op het moment dat ze haar visie vertelde en liet zien waar ze voor stond, werden haar negatieve reacties toegeworpen vanuit de directe omgeving. Waar ze langzaamaan in ging geloven. Het was immers een feit dat haar bedrijf nog steeds niet erg succesvol was, na 2 jaar bloed, zweet en tranen.
Richten op iedereen = richten op niemand
Ik nam Anne mee naar de basis van online zichtbaar worden. Door haar opnieuw te laten bekijken wie haar échte doelgroep was. Tot nu toe richtte ze zich op ‘iedereen’. En daarmee op helemaal niemand. Ze besloot te kiezen voor vrouwen van haar leeftijd die meer vrijheid wilden en uitdagingen in het leven wilden aangrijpen.
Vervolgens gingen we kijken naar de pijnpunten die haar doelgroep ervaarde. Om inzicht te krijgen in wat hen bezighield. Zoals geen idee hebben hoe ze van een vast bestaan konden overstappen op een bestaan met veel meer reizen. Hoe ze in hun eentje zouden kunnen reizen zonder al te veel problemen te ondervinden. Hoe ze genoeg geld konden sparen om ook werkelijk van start te gaan.
Toen de pijnpunten helder waren, ging Anne kijken naar wat datgene is dat haar doelgroep wil gaan ervaren. De plezier punten. Zoals, echte vrijheid voelen. Niet gebonden meer zijn aan een locatie en daardoor gaan en staan waar ze willen. Waardoor ze nieuwe mensen ontmoeten, passies ontwikkelen en zichzelf ontplooien. Leren op eigen benen staan en hun eigen bedrijf opbouwen. Genieten van zichzelf, henzelf terugvinden.
Daarna bekeken we waar haar doelgroep zich vooral bevindt. In het geval van Anne was dat instagram en Facebook. Om vervolgens een sterke content strategie te maken. Waarin ze haar doelgroep ging helpen de pijnpunten overwinnen om het echte plezier te gaan ervaren.
Content in de vorm van video’s, artikelen, live trainingen, webinars, facebookposts en foto’s waarin ze waarde deelde op een strategische manier. Zodat haar doelgroep alle handvatten kreeg om op reis te gaan.
Gecombineerd met heldere call to actions richting haar webshop, zodat haar doelgroep de ondersteunende spullen voor het reizen bij Anne konden bestellen.
Over het onderwerp zichtbaarheid hebben we ook een podcastaflevering opgenomen.
De echte winst van online zichtbaarheid vergroten
Natuurlijk ging Anne ook aan het werk met SEO. Maar haar echte winst zat hem in het durven gaan uiten van haar visie. In het delen van haar struggles, overwinningen, inzichten, dieptepunten en adviezen. Door de combinatie van openheid, persoonlijke verhalen, praktische tips rondom het reizen, waardevolle content die dag in dag uit gedeeld werd, gebeurden er twee dingen.
Eén: Anne werd online zichtbaar. Haar doelgroep begon haar te vinden, te volgen, te mogen en fan te worden. Naamsbekendheid vergroten was gelukt. En er rolde zelfs klanten uit! Dit allemaal door online aanwezigheid.
Twee: Anne ontdekte dat ze, naast heel af en toe ‘haat’ reacties vooral liefde ontving. Dankberichtjes voor alle eye-openers, voor het delen van haar verhaal en het hebben van een heel sterke mening. Omdat dit haar doelgroep sterkte óók te gaan staan voor datgene waar zij oprecht gelukkig van zouden worden.
Dat is wat zichtbaarheid doet. Het verbindt. Het biedt kansen. Het laat anderen de ogen openen. Het maakt dat je werkelijk impact kunt maken op de levens van anderen. Dankzij jouw visie. Dankzij alle tips, verhalen, handvatten en foto’s die je deelt.
En doordat je zo veel geeft, ontvang je terug. In leuke reacties, in fans, in klanten, in omzet, in winst.
Anne haar omzet en winst stegen naar mate haar zichtbaarheid vergrootte. Waardoor ze na 2 jaar ploeteren en onzichtbaar blijven ineens ging ervaren hoe ondernemen óók kan zijn.
Leer van Anne. Treed naar voren. Deel je verhaal. Bepaal je doelgroep, de pijnpunten, het plezier dat ze zoeken en wees van waarde. Hoe meer waarde je geeft, hoe meer waarde je terug ontvangt. Dat is hoe het werkt. Als je vanaf nu stopt met jezelf klein houden.
———
Wil je net als Anne ervaren hoe ondernemen ook kan zijn?
Dan is onze LSOB Universiteit de perfecte plek voor jou. Je leert jezelf zichtbaar te maken, meer klanten te werven en alle andere onderdelen voor een succesvolle business en leven. Ontdek op deze pagina waarom je jezelf zou moeten aanmelden.
Hopelijk spreken we elkaar snel in de Universiteit!