Mindblowing klantenservice: probeer net voor dat beetje extra te gaan!
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 september 2017 

Mindblowing klantenservice bieden: hoe doe je dat?

Wij zijn onwijs fan van underpromise en overdeliver strategieën. Zeker als het gaat om het bieden van mindblowing klantenservice. Waarom? Omdat het onwijs gaaf is om dingen weg te geven! Maar hoewel het geven van handvatten aan klanten vrij makkelijk klinkt is vaak het tegenoverstelde waar. Een mindblowing klantenservice bieden: hoe doe je dat nu precies?

Het geven van handvatten

Het geven van handvatten helpt andere mensen vaak om verder te komen. Dit is ook de reden dat wij hebben gekozen voor een sterke klantenservice. De klant is in dit geval altijd koning en wij zullen er alles aan doen hem of haar verder te helpen. Niet omdat het moet. Maar omdat we hier plezier uit halen! Je helpt letterlijk mensen naar een groter resultaat en dat is de core van ons bedrijf: mensen helpen naar het volgende level.

Voorbeeld: Ik sprak pas een man en hij gaf aan graag samen te willen werken. Echter had hij niet genoeg geld om de investering te kunnen doen. Je zou dan kunnen zeggen: “jammer, dan houdt het op”.  In zulke gevallen kijken wij graag eerst naar een passende middenweg. Soms zijn deze er niet en is er geen goede oplossing te vinden. Zonder dat de klant dit weet zijn wij al drie stappen verder om te verzinnen hoe we toch deze persoon kunnen helpen, voor niets. Dit kan zijn, een speciaal gemaakte video met verbeterpunten, of een product dat aansluit bij zijn bedrijf of een extra gesprek via skype of telefoon om extra verbeterpunten te bespreken binnen zijn bedrijf. De extraatjes die we op zo’n manier bieden variëren van enkele tientjes tot soms een paar honderd euro. Op deze manier hebben we toch een klant op weg kunnen helpen zodat iemand uit zijn niet werkende patronen komt en echt door kan pakken.
Niet omdat het moet. Maar omdat dit is wie we zijn en wat we doen.

Mindblowing klantenservice

Voor ons is dit mindblowing klantenservice. De man zag het totaal niet aankomen en was op zijn zachtst gezegd blij verrast. En wij? Wij waren tevreden omdat we een klant een stap in de goede richting op konden duwen! Daarnaast is het belangrijk zo veel mogelijk mensen te woord te staan door middel van een snelle service. Natuurlijk betekent dit niet dat je opeens al je producten voor niets weg moet geven, maar denk eens aan het vlot reageren van e-mails. Beantwoord altijd binnen 24 uur bijvoorbeeld. Of geef klanten eens feedback via een persoonlijke video in plaats van op de mail.

Zelf hebben wij een 24 uur policy binnen ons bedrijf om berichten te beantwoorden richting klanten. Echter plan ik twee reageer sessies per dag in en dit zorgt ervoor dat ik eigenlijk altijd binnen 12 uur de vraag kan beantwoorden. Dit zorgt voor een uitstekende klantervaring en een sterke verbinding tussen jouw bedrijf en de klant.

Maak het niet te moeilijk

Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn! Door een simpel welkomstberichtje te sturen zien de meeste klanten al dat jouw bedrijf echt begaan is met de resultaten die zij gaan boeken. Naast dit welkomstberichtje kun je er eventueel ook voor kiezen een notitieboekje mee te sturen (met jouw logo erop) of een eigen doelenboekje of een aanvullend product. Iets om de klant te verwelkomen.

Gelukkige klanten maakt blij! Ook wij worden keer op keer intens blij als we onze klanten iets extra’s kunnen bieden. Soms voelt het alsof we voor Sinterklaas mogen spelen. Het uitdelen van ‘cadeautjes’ voelt fijn wat bijdraagt aan onze persoonlijke groei.

Heb je nu echt geen zin om gratis producten aan te bieden? Maak dan een welkoms- of bedankt filmpje en plaats deze op je website. Het is fijn om na inschrijving nog een persoonlijk berichtje er achteraan te sturen. Zo vergeten ze je nooit meer!

mindblowing klantenservice: geven maakt blij

Geven maakt blij

Dus wanneer jij vandaag aan het werk gaat vraag jezelf dan af: hoe kun je je klanten meer geven dan je op voorhand hebt gezegd? Hoe kun je ervoor zorgen dat er een mindblowing klantenservice ontstaat?

Uiteindelijk zal je gaan merken dat mensen voor jou gaan kiezen. En wellicht niet per se om het product dat je aanbiedt, maar omdat ze via-via hebben gehoord dat jij écht tijd neemt voor je klanten! En dat is pas een mindblowing klantenservice.

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website