Kernacties

De meeste ondernemers zijn vaak “druk” of “bezig”. Druk of bezig zijn betekent echter niet direct dat je de resultaten creëert die je voor ogen hebt op zakelijk of persoonlijk vlak.

Veel ondernemers zijn druk met blogs schrijven of de website updaten maar hebben niet de omzet of winst die ze willen. Dit komt omdat het lijkt alsof artikelen schrijven een goede manier is om aan je bedrijf te werken.

Maar tot er daadwerkelijk een verkoop plaatsvindt zal er omzet-technisch niet veel veranderen. Dit komt omdat, wanneer het gewenste resultaat meer sales is, een artikel schrijven geen kernactie is.

Wat zijn kernacties?

Kernacties zijn concrete en meetbare acties die uiteindelijk zorgen voor daadwerkelijk resultaat. Het zijn acties die direct bijdragen aan hetgeen dat je wil bereiken, in tegenstelling tot oppervlakkige acties die vooral tijd kosten maar niet direct tot resultaat leiden.

Denk bij kernacties bijvoorbeeld aan:

  • Een sales gesprek met een prospect voeren en een concreet aanbod doen wanneer het gewenste resultaat meer omzet is.
  • Drie keer per week naar de sportschool gaan en 60 minuten trainen wanneer het gewenste resultaat een fitter lichaam is.
  • De laptop dichtklappen om 19:00 uur ‘s avonds wanneer het gewenste resultaat een avondje quality time met de partner en/of het gezin is.
  • Een financieel scorebord invullen, bijhouden en gebruiken voor budgettering wanneer het gewenste resultaat meer inzicht in de financiën is.


Gewenste resultaat + concrete actie die direct invloed heeft op de uitkomst = kernactie 


Dit betekent niet dat dat oppervlakkige acties geen nut hebben. Dit betekend echter wel dat dit acties zijn die je wil laten uitbesteden, systematiseren of wil inplannen nadat de daadwerkelijke kernacties uitgevoerd zijn.

Kernacties dienen altijd de prioriteit te krijgen boven oppervlakkige acties, omdat je daarmee daadwerkelijk datgene doet wat nodig is voor resultaat.

Reactie plaatsen