Origin Story

Je origin story is de basis van je zichtbaarheid. Het vormt het begin van de relatie die je met je ideale doelgroep vormt.

Ons eigen verhaal zorgt ervoor dat de ideale klant zich met je kan verbinden. Denk bijvoorbeeld aan vrienden en kennissen. Zij zijn vrienden en kennissen, omdat je hun achtergrond kent en je raakvlakken met elkaar hebt, waardoor je je met elkaar kunt verbinden. Je origin story doet een soortgelijk iets met je ideale klant. 

Een voorbeeld

Stel je hebt een operatie nodig. Ter voorbereiding onderzoek je mogelijke chirurgen. Je komt online een chirurg tegen die foto's deelt op een luxe jacht en in stijlvolle restaurants eet met verschillende mooie vrouwen. Je komt ook een chirurg tegen die vertelt dat, toen ze 12 jaar was, haar opa erg ziek werd en dat ze toen besloot dat ze haar opa beter wilde maken. Uiteindelijk overleed opa en dat was voor haar motivatie om alles binnen haar kunnen te doen om mensen medisch te helpen. Ze had namelijk gezien dat de verpleging zo goed hun best hadden gedaan en dat had echt een verschil voor opa gemaakt. 

Met welke chirurg kun jij je het beste verbinden? Ik verwacht de tweede, de chirurg die een emotie bij je heeft geraakt. Als deze chirurg ook nog eens goede reviews heeft dan is is de kans groot dat je voor haar kiest.

Een origin story zorgt voor verbinding

De origin story maakt dat je een bepaalde context kunt geven aan potentiële cliënten, waardoor zij zich met je kunnen verbinden. Het verhaal maakt je onderscheidend van je concurrenten en zegt iets over de motivatie over waarom je doet wat je doet. Het uitgangspunt is om een emotie te raken bij je ideale klant, zodat het een no-brainer voor ze is om bij jou het product of dienst af te nemen. De uitdaging ligt erin dat je zo bij de ander binnenkomt dat ze niet eens overwegen om naar een ander te gaan. Ongeacht de prijs. 

Verborgen thema's

Hoe schrijf je nu jouw origin story? Misschien heb je jouw motivatie heel duidelijk; jouw verhaal. Voor veel ondernemers is dit echter niet het geval. Hun thema's zijn meer verborgen. Dan is het zaak om die verborgen thema's inzichtelijk te maken.

Er zijn in je leven vaak meerdere thema's geweest waaromheen je boodschap, en misschien zelfs je hele merk, gebouwd kan worden. Momenten waarop je terugkijkt en, als je ze aan elkaar knoopt, de reden zijn van waarom je doet wat je doet. Deze (verborgen) thema's in kaart brengen gaat ervoor zorgen dat je duidelijk krijgt voor jezelf waarom je doet wat je doet. 

Dingen die jou kenmerken; hetgeen belangrijk is voor jou

Wanneer zijn deze thema's ontstaan, wanneer waren ze van belang voor jou

Wanneer je dit voor jezelf uitschrijft ontstaan er kenmerken die geleidt hebben tot een bepaald gedachtegoed wat je hebt. Deze kenmerken laten dus zien waarom je doet wat je doet. 

Het voordeel van de verborgen thema's zichtbaar maken is dat het ook heel makkelijk wordt om je boodschap te leven: "Your life is your message". 

Dit is het uitgangspunt waarmee je jouw origin story wilt creëren. 


Reactie plaatsen