KPI's

KPI staat voor Key Performance Indicator. In goed Nederlands: een sleutel tot het meten van prestaties. KPI's zijn de polsslag van je organisatie. Hoe gezond zijn we? Hoe doen we het? KPI's geven antwoord op dit soort vragen.

Daarnaast is het belangrijk om met regelmaat stil te staan in je bedrijf om te bepalen of je nog op koers ligt. KPI's zijn in die zin je kompas, je navigatiesysteem, ze geven inzicht in de doelen en of deze al dan niet behaald worden. Daarnaast geven heldere KPI's je iedere dag/week/maand/kwartaal heldere focuspunten, inclusief tijdspad, die ervoor zorgen dat je doelen behaald worden. 

Hoe bepaal je de juiste KPI's voor jouw bedrijf?

Nadat je in je bedrijf een waarde propositie, business model, je X-facor en je doelgroep omschreven hebt wil je natuurlijk dat er een actieplan komt om daadwerkelijk alles wat je uitgedacht hebt te implementeren. Dit is waar KPI's je bij helpen. 

KPI's geven je de 1 tot 4 focuspunten die jij het belangrijkst maakt voor een specifieke periode (dag/week/maand/kwartaal/jaar). De KPI's zijn je to-do's die je iedere dag als allereerste doet. 

Niet alles wat je in je bedrijf kunt meten is een KPI die je wilt volgen. Goede KPI's raken de kern en meten wat écht telt. Voor veel ondernemers is het een valkuil om cijfers te meten die leuk lijken, maar je onderaan de streep niet verder helpen. Het is daarom belangrijk om de juiste KPI's te formuleren. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Reflecteert dit onze missie, visie en strategie? 
  • Is het meetbaar en haalbaar? 
  • Kunnen we hierop sturen en actie ondernemen? 

Voorbeeld

  • Je hebt bepaald dat je het komende kwartaal € 60.000 omzet wilt draaien.
  • Je biedt trajecten aan van € 5.000 per stuk. 
  • Je weet dat 1 op de 4 mensen die je spreekt, koopt. 
  • Je moet 12 trajecten verkopen voor je omzet doel. 
  • Je moet daarvoor 48 gesprekken voeren (want 1 op de 4 koopt). 
  • Om 1 gesprek in te plannen met een potentiële klant heb je sowieso 25 leads nodig op je emaillijst. Want 1 op de 25 leads komt met jou in gesprek. 
  • Om 48 gesprekken te hebben, moet je dus 1200 leads (emailadressen) verzamelen. 
  • Je verzameld zo'n 50 leads per dag met goede campagnes op facebook. Om 1200 leads te verzamelen moet je daarom 24 dagen een goede advertentie hebben.

Je KPI's zijn dan: 

  1.  FB ads maken, zodat je 50 leads p/d verzamelt, 1200 leads totaal
  2. 48 gesprekken inplannen en voeren met potentiële klanten
  3. Email opvolging optimaliseren
  4. Verkooppagina/gratis product pagina optimaliseren

De belangrijkste zaken die je het kwartaal moet doen zijn: 

  • Iedere dag je FB ads checken en waar nodig bijstellen
  • Gesprekken voeren

Pas als deze belangrijkste acties uitgevoerd zijn kun je met andere taken aan de slag: je website, zichtbaarheid, video's, administratie, etc.

KPI's bijstellen

KPI's stel je gedurende je doelen behaald worden bij. We raden je aan om te werken met maand-thema's. Denk aan 'volume' of 'zichtbaarheid'. Iedere KPI ligt in lijn met het specifieke thema, zodat je naast de reeds bepaalde KPI's (zie voorbeeld hierboven)  ook iedere dag richt op 'volume' in: je video's, in de samenwerkingen die je onderzoekt, content die je creëert, etc. 

KPI's zijn in die zin 'levend'; ze blijven veranderen. De ene keer zal het gericht zijn op omzet en winst, de andere keer op neerzetten van een nieuw programma of een gratis weggever, inclusief alle opvolging. Weer een andere keer staan je KPI's in het teken van het uitbreiden van je team of het optimaliseren van processen



 



Reactie plaatsen