Concurrentieanalyse
Wat is een concurrentieanalyse?
De vraag stellen is hem eigenlijk al beantwoorden als je naar het woord kijkt ;). Een concurrentieanalyse is heel letterlijk genomen een analyse van jouw belangrijkste concurrenten. Bedrijven die dezelfde doelgroep en min of meer hetzelfde aanbod hebben als jouw bedrijf.
Waarom een concurrentieanalyse?
Dat is vrij simpel. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en als jij weet wat jouw grootste concurrenten goed doen kun je dat op jouw manier ook doen. Niet door 1-op-1 te kopiëren maar wel door de slimme elementen eruit te halen.
En als jij weet wat de concurrentie niet zo goed doet omdat klanten dat bijvoorbeeld vertellen in reviews of in marktonderzoek dan weet je ook direct wat jij niet moet doen.
Je wilt gewoon weten wat er speelt in de markt en hoe jij daar slim op in kunt/ moet spelen.
Hoe doe ik een concurrentieanalyse?
1. Zoek de sites en social media kanalen op van jouw concurrenten. Welke headlines/ titels zie je steeds terugkomen op de pagina’s, in blogs, in video’s etc.? Noteer de patronen die je ontdekt.
2. Op welke manier positioneren de concurrenten zichzelf? Schrijf op wat je opvalt.
3. Welke USP’s gebruiken je concurrenten? Noteer ze en ontdek de patronen.
4. Wat is de Waarde Propositie die de concurrent gebruikt?
5. Ontdek wat klanten zeggen over de concurrent. Bijvoorbeeld door testimonials op de site/ Google te lezen of reacties onder blogs of op Facebook posts. Schrijf je bevindingen op
Dit waren zomaar enkele vragen om inzicht te krijgen in de markt. In wat jouw concurrenten doen en hoe de doelgroep daarop reageert. Nu je alles in kaart hebt gebracht kun je de bevindingen vergelijken met jouw eigen Waardepropositie, Business model, X-factor, (Online) voorkomen, Product eco systeem.
*Hoe wij hier eerst tegenaan keken*
Wij waren nooit bezig met concurrentie en deden er dan ook niets mee. Inmiddels is dit toch wel iets veranderd. Sinds we ons met Lifestyle of Business helemaal op ondernemers richten zijn we begonnen met om ons heen te kijken. De rest van dit verhaal en hoe we het hebben aangepakt lees je in dit monsterblog artikel over algemene tips voor ondernemers. Het gaat om punt 7 in het artikel.