Bedrijfsstrategie
In de basis is alles simpel. Zo ook het maken van een bedrijfsstrategie. Wat er vaak gebeurt bij het opstellen van een bedrijfsstrategie is dat de ondernemer verzand in 'hoe'. Dus hoe houd ik mijn strategie bij? Welke tools maken het makkelijk voor mij? Maar daar gaat het niet om. Een strategie geeft je richting en maakt inzichtelijk wat je wanneer moet doen. Als je alleen bezig blijft met de praktische zaken dan kom je niet in beweging en gebeurt er dus niets.
Voorbeeld strategie
Wanneer je jezelf als doel hebt gesteld dat je 10kg wilt afvallen, dan geef je in een strategie weer wat je wanneer moet doen:
Minder eten; dus calorieën berekenen, macro's bepalen, eetschema maken, meten wat voeding en vetpercentage doet, bepalen welke producten je wel wilt/kunt eten
Meer bewegen: sportschema maken, frequentie bepalen, type sport/beweging definiëren, bijhouden van resultaten
Deze acties bijhouden geeft inzicht in of je dichterbij je doel komt ja/nee. En op basis van die resultaten pas je je strategie aan: meer van dit/minder van dat.
Terugwerken vanuit je gestelde doel
Om een bedrijfsstrategie te bepalen bepaal je eerst je punt B; wat wil je wanneer bereikt hebben. Daaraan gekoppeld bepaal je een omzet doel, een winstdoel, een investeringsdoel (waarin wil je investeren), welke taken wil je wel/niet meer doen, welke teamleden moeten erbij komen, welke kanalen wil je inzetten/optimaal benutten. Op deze manier maak je inzichtelijk wat je bereikt wil hebben.
Vervolgens bepaal je wat je nodig hebt om die doelen te bereiken. Je kunt de doelen het beste opbreken per kwartaal: wat betekent het om de doelen per kwartaal te behalen. Vanuit daar kun je gemakkelijk een vertaalslag maken naar maanddoelen en weekdoelen vertalen.
Wanneer je eerst je omzet doel bepaalt dan kun je dat doel vertalen naar wat je moet verkopen om die doelen te behalen. Vervolgens bepaal je hoeveel leads je nodig hebt om uiteindelijk tot conversies te komen. Vanuit daar bepaal je wat er nodig is op het gebied van zichtbaarheid, etc. etc.
Kortom, je berekent je B punt terug naar waar je nu staat (jouw punt A).
Het enige wat je hoeft te doen wanneer je dit inzichtelijk hebt gemaakt is de acties week naar week te herhalen.
KPI's formuleren
Onderdeel van je bedrijfsstrategie is het bepalen van KPI's. KPI's (Key Performance Indicators) maken heel inzichtelijk en meetbaar hoe je jouw doelen behaald. Voorbeelden van KPI's:
- 100 leads per maand verzameld
- 50 sales gesprekken per maand
- 10 verkopen product X (per maand)
- 1 verkoop product Y (per maand)
KPI's formulier je, zodat je iedere week/maand/kwartaal kunt meten of je in lijn ligt met het behalen van je doelen. Uiteindelijk resulteert het formulieren van KPI's in een heel helder plan van wat je te doen staat om je doelen te behalen.
Strategie bijstellen
Een bedrijfsstrategie maak je 1x en stel je vervolgens iedere week, maand, kwartaal bij aan de hand van de KPI's en of deze wel/niet behaald zijn. Wanneer je precies je strategie bijstelt is afhankelijk van de KPI's die je geformuleerd hebt.