arrow_drop_up arrow_drop_down
25 december 2019 

Iris Dorrestein: van zolderkamertje en €25 per uur naar kantoor met vast personeel en steady 20K+ per maand

Met haar bedrijf Professionals in Design zorgt Iris Dorrestein er, samen met haar team, voor dat bedrijven de uitstraling krijgen die bij ze past. Van complete huisstijlen en visitekaartjes tot e-boeks en logo’s. Vanuit haar hoofdkantoor in Montfoort maken ze de mooiste dingen.

Maar van een team en kantoor was halverwege 2018 nog helemaal geen sprake. Iris begon pas nét met ondernemen en werkte vanuit haar zolderkamertje voor slechts een paar tientjes per uur. Hoe Iris samen met de hulp van Lifestyle of Business is gekomen tot het bloeiende bedrijf, en de krachtige onderneemster die ze nu is, ontdek je in deze case study.

Inhoud case study Professionals in Design

  1. Grootste uitdagingen zakelijk en persoonlijk vóor het traject?
  2. Wat zou er gebeuren als er niets zou veranderen?
  3. Wat was het startpunt?
  4. Wat is er allemaal gebeurd het afgelopen jaar?
  5. Waarom een tweede bedrijf gestart?
  6. Waar sta je over een jaar van nu?

1. Wat waren de grootste uitdagingen voor jou als persoon maar ook met het bedrijf aan het begin van onze samenwerking?


Mijn uitdaging was dat ik een groot bedrijf wilde opzetten. Ik wist altijd al dat ik groot wilde worden, maar ik wist gewoon niet hoe. Ik had wel wat klanten en het liep wel oké (om zo maar te zeggen) maar toch dacht ik. Hoe ga ik next level?

Er waren niet per se struggles, maar meer dat ik dacht: ‘hoe ga ik groot worden?’ en ‘hoe ga ik dat grotere doel zo snel mogelijk bereiken?’. Dus niet eerst 3 of 4 jaar zelf proberen, zoals veel ondernemers doen, maar zo snel mogelijk de juiste hulp inschakelen. En daarom kwam ik al in mijn 2e maand als ondernemer bij jullie.

Mijn voornaamste ding vooral was dat ik gewoon echt niks wist van ondernemen. Daarnaast stond mijn omgeving ook niet te springen.

Ja, ik ben echt een ondernemer maar dat is gewoon een gevoel ofzo. Feitelijk gezien ik had nul ervaring! Ook op school leerde ik hier niks over, dus dat was zeker mijn grootste worsteling. Ik had wel heel veel ideeën, maar dacht constant: ‘is dit wel een goed idee?’ en ‘hoe werkt dit allemaal?’.

En op persoonlijke vlak was ik nóg onzekerder

‘Wie zit er op mij te wachten?’ – allemaal overtuigingen die als starter gauw op komen zetten. Die had ik voor het ondernemen ook wel, maar toch wist ik dat ik op een goudmijntje zat. Anders had ik nooit zo snel mijn baan kunnen opzeggen.

Toen ik ging ondernemen en zei ‘jongens ik ga ontslag nemen’ kwam ik op een punt waar iedereen tegen me was. Dat gezeik had ik toen al, maar dat was na 2 maanden wel weer rustig.

2. Waarom was het belangrijk om deze uitdaging te overwinnen binnen je bedrijf. Wat zou er gebeuren als er niets zou veranderen?


Ik denk dat ik anders een eenmanszaak was gebleven. Werkend vanuit mijn zolderkamertje en zelf elke dag aan het vormgeven, uurtje-factuurtje. Dat is nu zeker niet meer het geval 😉

3. Voordat je mag vertellen waar je nu staat is iedereen natuurlijk benieuwd waar je vandaan komt. Wat was je startpunt?


In het begin werkte ik dus uurtje-factuurtje, helemaal alleen vanuit mijn zolderkamertje, en factureerde ik iedereen achteraf. Volgens mij vroeg ik 25 euro per uur, wat ik toen echt héél veel vond. Ik werd in het begin ook heel onzeker als ik dacht even niets te doen te hebben of geen nieuwe opdrachten in de mail kreeg. Ik dacht snel: ‘oh gaat dit ooit wel goedkomen?’.

Ik deed eigenlijk alleen maar losse opdrachten en nu kijk ik steeds meer om een langdurige samenwerking aan te gaan met de ondernemer. Op die manier kan ik dan echt veel meer resultaat bereiken samen met de ondernemer. En dat vind ik ook gewoon veel leuker dan af en toe een los opdrachtje.

4. Vanuit je zolderkamertje losse opdrachten uitvoeren voor slechts een paar euro per uur naar een groot kantoor en 2 personeelsleden vast in dienst binnen een jaar. Wat is er allemaal gebeurd in het afgelopen jaar?


Ik was laatst met Jeanet aan het terugkijken op mijn geldzaken. Vorige maand (precies één jaar geleden) had ik 1600 euro omgezet waar ik toen heel blij mee was. Ja en nu is het al snel 16000 euro, dus dat is wel een flinke stap. Toen was het iets van 1000 euro dat standaard binnen kwam elke maand. Nu is dat sowieso 10K en het wordt alleen maar meer!

Deze maand gaan we weer de 20K aantikken. Afgelopen maand was het wat minder, want het ligt eraan hoe erg ik mijn best doe. Toen ik 2 maanden geleden de 26K had gehaald ging ik die maand erna achteroverleunen. Ik dacht: ‘o, dat kan ik nu wel’. Nou dus niet… Toen was het 13k ofzo, maar deze maand ben ik weer hard aan het werken dus, als het goed is, ga ik vandaag de factuur versturen dat ik aan de 20K zit.

Ik moet mijzelf gewoon iedere maand een target geven anders dan gebeurt er niks om zo maar te zeggen.

100x makkelijker met de juiste mindset

Ik heb geleerd hoeveel invloed je eigenlijk hebt op de uitkomst met de juiste mindset. Bijvoorbeeld als je tegen jezelf zegt: ‘ik ga deze maand de 20K halen’. Je kunt dan niet achteroverleunen en genieten van het mooie weer. Je moet er ook écht iets voor doen en niet afwachten of ‘wel zien hoe het loopt’. Dan gaat er never nooit iets gebeuren.

Daarnaast moet je ook altijd gewoon gefocust zijn op je doel en je doel ook echt voor ogen hebben. Al is het maar voor een maand: je moet weten wat je wil, anders kom je er nooit. Misschien ooit wel een keer, maar waarschijnlijk niet.

Comfortabel worden met het oncomfortabele

Ik heb flink lopen zweten toen ik jullie voor de eerste keer moest betalen voor de coaching.

En ook toen ik voor mijn kantoorpand ging tekenen. En ook toen ik mijn eerste personeelslid ging aannemen. Zelfs nog toen ik mijn tweede personeelslid ging aannemen. Eigenlijk constant.

Maar weet je. Ik denk nu veel sneller: ‘fuck it, ik ga het gewoon doen. Het komt toch wel goed.’ Dat gevoel heb ik nu eigenlijk altijd. Dat komt denk ik ook omdat ik heel ondernemend ben. Want als dit misloopt heb ik waarschijnlijk over een maand zó een nieuw bedrijf bedacht en staat dat ook.

Dat klinkt nu heel makkelijk en af en toe denk ik ook wel ‘aaaa… wat ben ik nu eigenlijk aan het doen?’. Maar het is ook gewoon een kwestie van doen.

Waar het eerst bijvoorbeeld een hele stap was als ik iemand moest aannemen, denk ik nu: ‘oh, prima. Dat gaan we doen.’ Terwijl het de eerste keer was van: ‘euh… hoe.. ga ik dat doen? Googelen, boekhouder bellen en alles overwegen.’

Wat dus eerst een grote stap was, zie ik nu eigenlijk als een klein stapje waardoor de volgende stap ook weer makkelijker gaat.

5. In de tussentijd ben je ook een tweede bedrijf gestart. Kun je daar ook wat over vertellen?


Ik wil graag ondernemen en daarom ben ik nu bezig met het opstarten van mijn tweede bedrijf.

Wat ik met dit nieuwe bedrijf doe is het uit handen nemen van de e-mails van de ondernemer. Dus letterlijk de e-mail box beheren, mails beantwoorden en (aan het eind van de dag) een update geven met wat er is gebeurd en welke mails de ondernemer zelf nog even moet beantwoorden.

De ondernemer hoeft dus nooit zelf zijn of haar mail te checken en te denken ‘oh, ik heb nog 100 mailtjes open staan’. Wij regelen dat allemaal.

Het mooie van afgelopen jaar is dat alles nu veel sneller gaat omdat ik heb leren ondernemen.

Ik ga nu bijvoorbeeld zelf geen mail beantwoorden. Daar heb ik nu direct iemand op gezet. En een ander voordeel is dat ik mijn aanbod op deze manier heb uitgebreid zodat ik mijn huidige klanten nóg meer kan bieden.

6. Laten we 1 jaar vooruitkijken. Waar sta je dan als ondernemer maar ook met je bedrijven?


Dan staat mijn e-mail bedrijf ook gewoon helemaal en hebben we een stuk of 10 klanten per maand waarvoor we de mail verzorgen met misschien ook al een 2e personeelslid of freelancer.

Met Professionals in Design wil ik dan een derde vormgever in dienst hebben. Ook wil ik mijn taken laten overnemen door een projectmanager. Zodat ik zelf nog meer daarboven kan gaan staan en niet meer elke 24 uur mijn mail hoef te openen om iedereen te beantwoorden of om te zorgen dat mijn werknemers werk hebben bijvoorbeeld.

Ik wil dan van mijn projectmanager horen wat de resultaten per maand zijn als het gaat om bijvoorbeeld marketing en wat er in de toekomst beter kan. Sales vind ik zelf erg leuk dus dat wil ik wel zelf blijven doen. Ik vind het gewoon leuk om samen met de ondernemer te kijken naar mogelijke oplossingen. Om daarover te sparren en daar mijn creativiteit op los te kunnen laten. Dat kan ik qua tijd ook zelf indelen. Ik wil gewoon veel meer die vrijheid hebben.

Meer dan alleen Business Coaching

Wat ik belangrijk vind om te benoemen is dat de coaching van Lifestyle of Business niet alleen maar over business gaat, maar ook heel erg over jou als persoon. Je kan een super goede business hebben en ontzettend veel geld verdienen, maar als je niet gelukkig bent als persoon dan heb je er geen drol aan. Als je elke dag met heel veel tegenzin het werk aan het doen bent dan ga je het niet volhouden om het maar even zo te zeggen.

Ik heb ook niet altijd een 8,5 op ieder vlak. Maar ik zie het eigenlijk gewoon als een spelletje dat je een beetje aan knopjes moet draaien zodat alles leuk blijft. En dat maak het juist allemaal zo leuk!

——–

Wil je net als Iris serieuze stappen maken binnen jouw business? Met hogere omzet + winst, meer misbaar zijn en een 8,5 op ieder vlak?

Kies dan een LSOB- programma/ -traject dat aansluit bij jouw wensen als ondernemer en ga het gesprek aan met een van onze LSOB-coaches.

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen