Femke Jacob: Mileda's Horse Center van bijna failliet tot bloeiend bedrijf
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 april 2019 

Femke Jacob: Mileda's Horse Center van bijna failliet tot bloeiend bedrijf

Onzeker over haar salesgesprekken en bedrijfscommunicatie wist Femke Jacob dat ze het anders moest gaan aanpakken. Met haar manege, Mileda’s Horse center, besloot ze dat het tijd werd om écht te gaan ondernemen. Niet meer op de ‘hobby-matige’ manier zoals ze dat altijd al deed. Inmiddels volgt Femke al enige tijd het coachingstraject binnen Lifestyle of Business en is ze het levende bewijs dat je nooit een uitdaging moet vermijden. Lees in dit interview waar Femke vandaan kwam en tot nu is gekomen als persoon en met haar manege Mileda’s Horse Center.

Inhoud case study met Femke Jacob – Mileda’s Horse Center

  1. Wat waren de uitdagingen van je bedrijf aan het begin van onze samenwerking
  2. Waarom was het belangrijk om deze uitdagingen te overwinnen binnen je bedrijf, wat zou er gebeuren als je er niets aan zou veranderen?
  3. Beschrijf je zakelijke startpunt aan begin van traject.
  4. Welke stappen en oplossingen hebben ervoor gezorgd dat je je uitdagingen hebt kunnen overwinnen en/of omvormen?
  5. Het resultaat
  6. Wat is de grootste verandering op het gebied van ondernemerschap en hoe je bedrijf nu opgebouwd is.

1. Wat waren de uitdagingen van je bedrijf aan het begin van onze samenwerking?

Je kan beter vragen “wat waren niet de uitdagingen?”. Ik was erg onzeker over mijn manier van sales doen, over mijn gesprekken, communicatie binnen mijn bedrijf. Ik had absoluut geen idee waar we heen gingen met het bedrijf. Ook wist ik niet hoe ik ervoor stond. Hoe ik dingen moest aanpakken om door te groeien. Ik had geen idee hoe we ervoor stonden. Dus punt A en B waren nog niet eens helder.

Het bedrijf was van mij afhankelijk maar erger nog, vooral ook van een team dat niet goed samenwerkte. Een team dat zomaar wat deed omdat niemand wist waar punt B was, maar iedereen wel dacht het te weten. In september 2018 zijn wij begonnen met de coaching. Toen had ik een omzet van een kleine 4000 euro per maand die niet structureel was. Iedere maand had ik weer zorgen of het zou lukken of niet.

2. Waarom er iets MOEST gaan veranderen binnen Mileda’s Horse Center

Ik wist dat als ik niet zou starten met jullie, ik binnen heel korte tijd failliet zou zijn. Dat was een kwestie van weken tot maanden. Ik heb er erg mee gestruggled, wist dat het er aan zat te komen, maar wist niet welke acties ik moest ondernemen. Wat veel veranderde was het getraind worden in manier van denken en handelen.

3. De verkeerde doelgroep, slecht bereik en onregelmatige omzet

Mijn zakelijke startpunt was een kleine 4K aan omzet per maand. Ik had een heel slecht bereik online, we troffen een totaal verkeerde doelgroep, er kwam niets uit. Er was een grote groep klanten die vooral heel veel kwam halen maar geen energie kwam brengen. Het was aan mij om dat te verbeteren. De goede communicatie miste. Communicatie richting mijn doelgroep, naar het team, maar ook naar mezelf. Ik had 79 klanten die onregelmatig betaalden en een onregelmatige maandomzet opleverden. Klanten wisten niet goed waar ze aan toe waren. Er werden veel uitzonderingen en privileges gevraagd. Dat was voor mij de eerste stap om te zetten. Zakelijker worden, niet altijd uitzonderingen maken. En dat lukte omdat ik zowel start- als eindpunt inzichtelijk had gemaakt. Ik wist hierdoor zo duidelijk waar we heen gingen en hoe we dat gingen doen, dat de groei in korte tijd flink toenam.

Case study femke jacob

4. Wat ervoor gezorgd heeft dat er stappen gemaakt werden

De belangrijkste mindset verandering was het gaan denken in oplossingen. Niet in paniek schieten als er financiële druk is of klanten niet binnenkomen. Maar kijken wat ik zelf kan doen, hoe ik vanuit een werkbare strategie altijd het gevoel van controle en invloed houd. Niet in problemen denken, ook niet al te ver vooruit problemen gaan opzoeken, maar meer stap voor stap gaan denken. Het heeft ervoor gezorgd dat ik op gebied van leiderschap en als ondernemer heel snel en heel hard heb kunnen groeien. De ondernemer mindset, veel meer vanuit rust werken en handelen.

Een nieuwe manier van denken en handelen

Weten waar ik voor sta en zakelijker durven zijn. Prijzen durven verhogen vanuit een veel scherpere waardepropositie waardoor ik de juiste mensen aantrek. Zorgen dat communicatie goed werd, de kleine dingen aanpakken die voorheen voor onrust zorgden, zoals te laat afgezegde lessen, afspraken die mensen niet nakwamen. Al deze dingen hebben we direct aangepakt en dat heeft gezorgd voor de veranderingen binnen mijn business. Door mijn nieuwe manier van denken durfde ik de stap te zetten om bij mijn partner weg te gaan. Waardoor ik echt heel erg in mezelf ben gaan geloven. Ik heb nog nooit zo veel vertrouwen in mezelf gehad.

Ik had me erbij neergelegd dat mensen mij nu eenmaal niet aardig vonden. Dat was een beeld dat ik van mezelf had. Dat ben ik in de afgelopen maanden gaan hervormen, mezelf anders gaan zien en anders gaan neerzetten. Gaan zien dat zakelijk en direct zijn niet hetzelfde is als een bitch zijn. Ook ben ik nu samen met jullie aan het ontdekken van waaruit al die beperkende overtuigingen vandaan komen. Zoals de tekort gedachte rondom geld waardoor financiën altijd een struggle bleef.

Nooit een antwoord op mijn vragen

De ondernemer mindset is het allerbelangrijkste verschil geweest op zowel zakelijk als prive vlak. Daardoor ben ik zelf heel erg veranderd, anders gaan handelen. Ontstonden er geheel nieuwe resultaten en groeit nu alles op ieder vlak van mijn leven. En dat ik een paar maanden tijd. Voor mij was het normaal dat ik dingen niet kon betalen, geld stress had. Toen mijn manier van denken rondom mijzelf veranderde, veranderde mijn leven – zeker ook op financieel vlak – echt radicaal. Dat waren de grootste stappen, soms nog steeds hard werk om mezelf mentaal te blijven trainen.

Door de juiste vragen die Jeanet me altijd stelt, door me altijd zelf na te laten denken zonder ooit zelf een oplossing te geven, verandert alles in de goede zin. Dat vond ik in het begin super vervelend en daarom heb ik Jeanet af en toe vervloekt, maar nu zie ik het resultaat ervan. Nu zie ik dat dat juist de allergrootste groei heeft gegeven.

5. Resultaat

De strategieën zijn scherp, iedere dag doe ik de dingen die bijdragen aan de groei die ik wil en voor ogen heb.Ik weet punt A inmiddels zeer scherp. We hebben alle tijd genomen om de financiën scherp te krijgen. Om het team in kaart te brengen. Om te zien wat er allemaal wel en niet goed ging.

Ik weet punt B heel helder en heb zelfs punt C al vaag staan. Niets is meer ‘zomaar’ of ondoordacht. Ik weet precies wat ik doe, ik heb de controle. Ik snap het en dat maakt dat ik de basis van ondernemen zo sterk heb staan dat ik weet dat ik het ook zelf zou kunnen als het zou moeten.

De weg er naartoe was niet fijn. Alle ‘shit’ opruimen was pijnlijk.

Ik wilde ook af en toe echt opgeven. En dat waren precies de momenten waarop Jeanet me er weer overheen tilde en alles weer in perspectief zette. In het verleden is al duizenden keren tegen me gezegd dat mijn relatie niet meer werkte. Andere coaches waar ik mee werkte zeiden het ook en die zeiden heel duidelijk ‘je moet bij hem weg, dat is het eerste wat je moet doen voor je zakelijk kunt groeien.’

Jeanet zei dat nooit. Zij vroeg me ‘wil je het er over hebben of niet?’ en liet dat helemaal aan mij. En daardoor, door die ruimte en begeleiding, ging ik zelf in zien wat ik zelf wilde. Door de hele gerichte en vaak vervelende vragen moest ik steeds dieper nadenken waardoor de keuzes en daarmee de groei heel natuurlijk kwam.

Voorheen vond ik klanten bellen of klachten ontvangen heel vervelend. Nu als iemand belt of ik iemand bel, vind ik het al niet eens meer oncomfortabel. Ik vind het echt leuk. Leuk om klanten te bellen, klachten op te lossen, goede gesprekken aan te gaan. Ik weet precies hoe ik dat kan aanpakken, hoe goede communicatie werkt. En dat is geweldig.

Meer winst in minder tijd

Januari (dus 5 maanden na onze start), 124 klanten en 9500 euro omzet. Ik begon op maximaal 4000 per maand en 79 klanten. De prijzen en tijden hebben we aangepakt waardoor ik verhoudingsgewijs met minder klanten meer omzet draai. Maar vooral ook nog veel meer kwaliteit kan leveren voor zowel mijn klanten als voor mezelf. Het winstpercentage is trouwens ook mee omhoog gegaan omdat ik niet meer kosten ben gaan maken.

Mijn team is veel kleiner geworden, er is geen overbodige ballast meer privé en zakelijk. Ik doe nog steeds veel zelf maar omdat alles nu met structuur en protocollen gaat kost het veel minder tijd. Voorheen was ik 2.5 uur bezig en stond het zweet op mijn rug en had ik geen idee hoe ik alles klaar zou krijgen voordat ik m’n kinderen uit school moest halen. Nu ben ik binnen 1.15 uur helemaal klaar. Ik doe alles met rust en ontspanning, op een manier zoals nog nooit gebeurd is. Het team werkt nu veel beter omdat ze precies weten wat ik doe. Ook omdat mijn communicatie naar hen verbeterd is. Ik wil zelf heel graag een groot deel van de lessen blijven geven voorlopig en op dagen dat er hulp is kan ik dingen uitbesteden. Dus als een instructrice lesgeeft zou ik voorheen erbij in de bak gaan staan, nu doe ik dat niet meer. Er is daarvoor heel veel extra tijd vrijgekomen. Alles is veel efficiënter. Ik durf nu los te laten, meer te leiden.

Minder IN mijn bedrijf

Ik heb zelfs afgelopen week toen er iemand in de bak stond les te geven, iemand achter de bar stond, iemand op het terrein was en iemand bij de paarden die alles regelden zelf 20 minuten zitten mediteren omdat ik die rust wilde opzoeken. Dat kon voorheen echt niet. Dat zijn de dingen die de grootste waarde hebben. Die ook laten zien dat ik steeds minder in mijn bedrijf aanwezig moet zijn. Protocollen staan heel scherp. Ik kan probleemloos enkele dagen weg gaan en dan blijft alles doorlopen. Zelfs toen mijn telefoon stuk viel pasgeleden en we 2 dagen weg zouden gaan, gaf me dat totaal geen stress. Voorheen was dat stressvol omdat ik dan niet het bedrijf kon aansturen, niet bereikbaar was. Nu wist ik dat het niets uitmaakte omdat het ook wel door draait zonder mij.

De meeste zakelijke groei is dat ik veel meer omzet heb met gelijke of zelfs minder kosten. Een omzetstijging is van ruim 2.3 keer van wat het was. Ik heb veel minder werk, een goed draaiend team, gezonde en fitte paarden, belangrijke keuzes heb durven maken (privé en zakelijk). We werken nu 5 maanden samen en ik hoop dat er nog heel veel bij komen. Want iedere keer als ik zeg ‘oke nu loopt het lekker!’ leidt Jeanet mij naar de volgende uitdaging zodat ik verder moet stretchen. En dat maakt dat er op alle vlakken doorlopende groei is.

6. Grootste verandering op ondernemersvlak

Leren hoe ik bedrijfsstrategieën maak, hoe ik werk met protocollen om het team goed aan te sturen. De juiste keuzes maken in teamleden binnen mijn bedrijf. Onderscheidend zijn. Pakketten samenstellen aansluitend bij mijn ideale doelgroep waardoor ik wel selecter werd in het aanbod dat ik had maar juist daardoor veel meer waarde kon leveren aan de ruiters. Ook het invullen van alle formulieren en worksheets die ik van jullie kreeg, gaven zo veel inzicht, zo veel helderheid. En van daaruit heb ik echt geleerd te ondernemen. Zodat ik het zelf kan. Weet wat ik doe, waarom ik het doe en hoe ik het kan doen.

Inhoudelijke hulp krijgen maakt het verschil

Ik heb hiervoor ook coaches gehad. En ze zeggen allemaal hetzelfde te doen maar niemand heeft me ooit zo aan de hand genomen en zo stap voor stap door alle sheets heen genomen als jullie doen. Een waardepropositie canvas invullen, onderscheidend vermogen bepalen, nadenken over het beste aanbod binnen mijn bedrijf, inzicht krijgen in de financiën: op papier klinkt het zo simpel en kan iedereen zeggen dat ze je er mee helpen.

Maar ik heb het nergens anders zo gevonden als bij jullie, waarbij ik echt aan de hand genomen werd en keer op keer feedback kreeg tot alles stond als een huis. Op andere plekken kreeg ik de sheets wel en voorbeelden van hun eigen bedrijf. Maar nergens werd me geleerd hoe het moet voor mijn bedrijf, wat voor mijn onderneming en mijn branche werkt. Dat heeft voor mij al het verschil gemaakt in strategisch ondernemen.

Voor mij leek ondernemen hogere wiskunde. Ik wist welke vragen er waren, welke dingen ik zou moeten weten en kunnen. Maar ik had het nog nooit gedaan. Ik denk zoals veel ondernemers. Je begint, je doet je ding en het groeit uit tot iets. Maar als het zonder strategie is, zonder dat je snapt wat je precies doet, kun je nooit doorgroeien. Nu ik alles echt begrijp, gaat het ondernemen zoveel makkelijker.

Afloop samenwerking Femke en LSOB

Januari 2019 is Femke naast de 1-op-1 begeleiding (eerste traject) ook lid geworden van Accountability op Slippers om naast het intensieve 1-op-1 contact de waarde te ervaren van een Mastermind groep. Deze groep loopt heel 2019 maar inmiddels is het eerste traject afgelopen en zijn we ook 1-op-1 doorgegaan waardoor we minimaal nog een jaar samenwerken.

 


Net als Femke serieuze stappen maken binnen jouw business? Met hogere omzet, meer klanten en een gezondere business?

Kies dan een LSOB- programma/ -traject dat aansluit bij jouw wensen als ondernemer en ga het gesprek aan met een van onze LSOB-coaches.

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen