Marktonderzoek

Wat is marktonderzoek?

Marktonderzoek is het onderzoeken van de markt waarin jij opereert met jouw business. Veel ondernemers willen alles lekker zelf uitzoeken. Zelf ervaren wat werkt en niet werkt. Zelf fouten maken. Maar waarom zou je altijd alles zelf maar willen uitzoeken als anderen je erbij kunnen helpen om veel sneller te komen waar je wilt komen?

Zo is het ook met het in gesprek gaan met je (potentiële) klanten. Een gesprek tussen twee mensen waarin de ene persoon (jij of iemand uit je team) de andere persoon (potentiële) klant gewoon een aantal vragen stelt. Vragen waarop de antwoorden ervoor kunnen zorgen dat je het aanbod kunt verbeteren en de concurrentie beter in kaart hebt. Maar ook niet onbelangrijk. Je maakt een mega connectie waardoor je meer ambassadeurs krijgt voor je merk.

Hoe doe ik een marktonderzoek?

1. Maak een lijstje met vragen waar jij antwoorden op wilt krijgen waar je ook echt wat aan hebt.

2. Maak een lijstje met klanten, oud klanten, potentiële klanten die je kunt benaderen om je vragen te stellen.

3. Ga de baan op om je vragen te stellen. Telefonisch met of zonder beeld. Fysiek afspreken of tijdens netwerk events. Doe het niet per mail af. Je wilt doorvragen om de écht goede antwoorden te krijgen.

4. Verwerk alle input in een dossier. Verwerk de belangrijkste data in een dashboard voor snel overzicht om de rode draad te kunnen ontdekken.
Reactie plaatsen