Ideale klant

Om geld te kunnen verdienen met jouw product of dienst moet je weten wat de behoefte is van jouw ideale klant. Welke resultaten de klant wil behalen. Wat de pijnpunten zijn. Hoe je van toegevoegde waarde bent om jouw ideale klant te helpen. Deze zaken (wat doe je precies voor wie) worden inzichtelijk wanneer je een strakke waardepropositie maakt en goed marktonderzoek doet.

Maar wie is eigenlijk de doelgroep die je aanspreekt?

Voor wie creƫer je al jouw waarde?

Tegen wie spreek je met al je (online) communicatie?


KMWD = de kleinst mogelijk werkbare doelgroep

Het is heel verleidelijk voor veel ondernemers om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken, want dan hoef je niemand uit te sluiten. Maar als je tegen iedereen praat dan is de kans groot dat niemand zich aangesproken voelt. Je verhaal is namelijk te algemeen. Maar je bent ook niet/minder geloofwaardig als je claimt iedereen te kunnen helpen.

Wat je uiteindelijk wil is de grootste vis in een kleine vijver worden. Je wilt je expert status claimen. Op die manier ben je veel specifieker en heb je tegelijkertijd minder concurrentie.Ā 

Je ideale klant aanspreken vraagt het van je om de behoeften van je klant heel helder in kaart te brengen.Ā 

  • Welke resultaten wil de klant behalen?
  • Waar is de klant bang voor?
  • Hoe voldoe je vervolgens aan de behoefte?
  • Hoe help jij om het gewenste resultaat te halen?
  • Ben je met jouw business echt van absolute toegevoegde waarde?

Wanneer je antwoord op deze vragen hebt, heb je globaal in kaart gebracht hoe jij voldoet aan de behoefte van jouw ideale klant. Je hebt inzicht in de resultaten die je klant wil behalen en hebt helder hoe jij daarmee helpt.


Voorbeeld van het hacken van je ideale klant

Je bent diƫtiste en maakt langzaam de overstap van fulltime offline werken naar je business deels online runnen. Je hebt gehoord dat het goed is om van waarde te zijn door gratis kennis weg te geven om op die manier te laten zien wie je bent en wat je kunt.

OkĆ©. Je gaat aan de slag en creĆ«ert een ebook met 47 redelijk algemene dieettips. Niet super-onderscheidend, maar je moet ergens beginnenā€¦ Met dat ebook wil je namen en e-mailadressen verzamelen, zodat je de inschrijvers vervolgens nog veel meer waardevolle informatie kunt sturen.

Je kiest ervoor om Facebook advertenties in te zetten om op die manier het ebook te verspreiden onder je doelgroep.

De doelgroepspecificatie stel je in op mannen en vrouwen. 18 tot 65 jaar. Heel Nederland. Interesse in diƫten en gezond dieet.


BAM.Ā 


Een mogelijk bereik van 1.000.000 mensen.

Hoe groot is de kans dat alle 1 miljoen mensen op dit moment zitten te wachten op jouw 47 tips om af te vallen? We kunnen je verklappen: die kans is bijzonder klein.

Daarnaast kost het ook nog eens heel veel marketingbudget om zoveel mensen te bereiken met je advertentie.


Spreek je tegen iedereen, dan spreek je tegen niemand

Een veel effectievere strategie is om in eerste instantie het ebook specifiek te maken voor een bepaalde doelgroep.

Stel dat je vrouwen in de overgang helpt met hun voedingspatronen. Maar, omdat je bang bent om anderen uit te sluiten help je toch ook nog:

  • Mannen met diabetes
  • Meiden die aan moeten komen
  • Jonge mannen die met een sixpack over het strand willen lopen

Kortom je bent er voor iedereen. En als je er voor iedereen bent is het niet mogelijk om specifiek te zijn in je content. Als je het liefste vrouwen helpt in de overgang en je bent daar goed in. Durf daar dan voor te kiezen. Maak tips die aansluiten bij de issues die vrouwen in de overgang ervaren. En target vervolgens op Facebook vrouwen die passen binnen het specifieke profiel.

Het mogelijke bereik is dan ineens geen 1 miljoen meer, maar misschien nog zoā€™n 10.000. Een veel specifiekere groep die veel relevanter is voor wat jij te bieden hebt.

De kans op inschrijvers op je ebook is nu veel groter voor veel lagere kosten per inschrijving. En de kans op nieuwe leuke klanten is ook ineens een stuk groter


Tijd om zelf aan de slag te gaan

In hoeverre durf jij je doelgroep uit te specificeren?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat wil jij?
  • Welke mensen krijg je energie van?
  • Welke niet?
  • Wat is de visie die je hebt met je bedrijf?
  • Welke omzet en winstdoelen heb je?

Vanuit de antwoorden ga je jouw ideale doelgroep steeds verder specificeren, zodat je jouw vijver kleiner maakt en jij een steeds grotere vis wordt in die kleine vijver!Ā 


Reactie plaatsen