Doelgroep
Wat is een doelgroep?
Een doelgroep is een specifieke groep personen met dezelfde kenmerken. Dit hoeven natuurlijk niet alleen uiterlijke kenmerken te zijn. Een organisatie richt zich met hun boodschap en aanbod op de gekozen doelgroep en zal de communicatie moeten afstemmen op hoe deze personen aangesproken willen worden. Tegen een student van 17 spreek je anders dan een ondernemende moeder van 33 met twee kinderen ;).
Hoe bepaal ik mijn doelgroep?
Het antwoord is simpel. Durf te kiezen. Veel ondernemers willen graag een zo groot mogelijk publiek aanspreken. Klinkt logisch. Hoe meer mensen je kunt aanspreken, hoe meer kans op klanten toch?
Dat is deels waar. Je zou daar een toevoeging moeten maken. Hoe meer specifieke mensen binnen een bepaalde groep je kunt aanspreken, hoe meer kans op klanten
Je moet beseffen dat lang niet iedereen op jouw aanbod zit te wachten. En dat is super. Je hoeft er alleen maar achter te komen wie er wel op jouw producten/ diensten zitten te wachten en daar ook bereid zijn voor te betalen. En dan ook nog eens weinig zeuren ☺. Dan heb je te maken met A-klanten en daar wil je er meer van hebben. Het enige wat je nog hoeft te doen op dit punt is meer van die mensen zoeken.
Maar eerst even een stapje terug
Het bepalen van de perfecte klant kan lastig zijn en daarom helpen we je graag op weg om jouw ideale klant te ‘hacken’. Wij hebben een digitaal invulbaar sheet voor je klaar staan die je gratis kunt downloaden (zonder opt-in) vanuit het monsterblog artikel over basiselementen voor ondernemers. Het gaat om punt 5 in het artikel.