Waardepropositie
Dit kun je toch wel de basis van ondernemen noemen. Want op het moment dat je geld wilt verdienen zul je iets moeten hebben om te verkopen aan de juiste mensen.
Lees eerst de volgende zin minimaal twee keer
“Je wilt dat jouw potentiële klant het gevoel krijgt je product/ dienst nodig te hebben. Want zolang hij geen jeuk heeft, heeft hij niets nodig om mee te krabben”
Anders gezegd, het antwoord op de vraag wat een waardepropositie precies is in de meest simpele vorm:
Waardepropositie: Een specifiek aanbod waarop jouw doelgroep zit te wachten
Dus niet iets proberen te verkopen vanuit je eigen perspectief omdat je het zelf een gaaf product vindt en denkt dat iedereen er zo over denkt terwijl je dat niet zeker weet. Maar wel door het inzichtelijk te krijgen wat jouw doelgroep wil bereiken ten opzichte van wat jij te bieden hebt/ jouw toegevoegde waarde.
Hoe bepaal je een goede waardepropositie?
Dit kun je doen met behulp van het Waardepropositie Canvas. De vereenvoudigde versie hiervan zie je op de afbeelding hieronder.
Een complete uitleg hoe je het canvas kunt invullen inclusief downloadbaar canvas om zelf aan de slag te gaan vind je in het onderstaande artikel: