arrow_drop_up arrow_drop_down

Tijd vinden voor je doelen met 9 krachtige tips

Tijd vinden voor je doelen. Dit blijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zou het niet heerlijk zijn om wat meer tijd te hebben? Een paar uur per week zou al bijdragen bij het tijd vinden voor je doelen.  Toch lijkt het op de een of andere manier alleen maar drukker te worden. Het hoeft niet zo te gaan, want je kunt een manier vinden om je doelen te bereiken! Je hebt namelijk al genoeg tijd voor je doelen, je realiseert het je alleen nog niet misschien.

Vandaag geef ik je daarom 9 krachtige tips om je op weg te helpen naar tijd vinden voor je doelen. En natuurlijk om deze op een onwijze eindbazen manier te behalen!

1. Track je tijd

Net als dat je je voeding moet tracken om te weten wat er in en uit gaat, kun je ook alleen weten waar je tijd heen gaat als je het bijhoudt. Waar gaat je tijd heen? Houd een paar dagen bij hoe je je tijd besteed. Schrijf ieder kwartier kort op wat je doet. Door dit te doen krijg je inzicht in je tijdsbesteding en kun je kritisch nagaan of je je tijd verstandig indeelt.  Wellicht valt er wel wat te verbeteren!

Eigen ervaring

In een kwartier deed ik drie dingen tegelijkertijd zonder één ding echt goed te doen. Ik reageerde op een mail, las ondertussen een nieuw binnenkomende mail, terwijl ik ook bezig was met het samenstellen van een voedingsschema. Alles terwijl ik natuurlijk mijn telefoon aan had en afgeleid werd. Door bij te houden wat ik deed en wanneer ik het deed, besefte ik na enkele dagen dat ik dacht veel te doen. In werkelijkheid werd ik eigenlijk alleen maar afgeleid in plaats van iets te doen. Waar ik eerst minimaal 10 uur per dag aan het werk was is dit inmiddels nog maar 6 tot 8 uur per dag. Ik krijg veel meer gedaan in minder tijd. Als bonus heb ik meer uur per week over om voor persoonlijke ontwikkeling!

2. Verdeel je doelen over kleine stappen

Als je doel is om een marathon te lopen, een boek te schrijven of 15 kilo af te vallen, weet je dat je dit niet van de één op andere dag bereikt hebt. Het neemt maanden in beslag. Grote doelen kosten tijd en door het op te delen in kleine stapjes, maak je het een stuk makkelijker om daadwerkelijk te starten en door te gaan. Dit geldt ook voor het bijwerken van je administratie, mailbox of het lezen van de boeken die je nog hebt liggen. Deel het op in momenten waarop je enkel met de gekozen taak bezig bent en stap voor stap werk je datgene weg wat je weg wilt werken. Op deze manier is tijd vinden voor je doelen ook een stuk makkelijker!

Tijd

3. Onthoud dat zelfs een kwartier verschil kan maken

Wanneer je weet dat je aan het eind van de dag geen concentratie meer hebt voor grote zaken, kies er dan voor om kleine klusjes te bewaren voor die ‘verloren’ momenten. Veel dingen kunnen in een kwartier afgerond worden zoals een betaling die gedaan moet worden, een mail die je moet beantwoorden en zelfs Facebook is in 15 minuten bij gewerkt. Houd taken die weinig tijd kosten en eigenlijk je meest productieve uren niet waard zijn achter de hand tot later op de dag. Zelfs in een kwartier kun je heel veel doen. Op deze manier besteed je je meest productieve uren aan de belangrijkste zaken. Daarnaast ben je in minder productieve tijd toch bezig met het afhandelen van andere dingen die ook gedaan moeten worden!

4. Plan vaste moment voor je doelen

Wanneer een doel meer tijd kost en een uurtje per dag niet altijd voldoende is, plan dan een vast moment dat je er enkele uren aan besteed. Dus als je vaste blokken inplant is het makkelijker tijd vinden voor je doelen plus overzichtelijker!  Als je een marathon wilt lopen is dagelijks een half uur lopen niet voldoende, je moet ook op dagen een stuk langer lopen. Zet die tijd voor de komende weken vast. Als je een boek wilt schrijven en dit beter kunt door 1 dag in de week non-stop te schrijven, plan dan 1 vaste dag om dit te doen. En onthoud dat weekenden ook dagen zijn waarop je aan je doel kunt werken.

5. Neem pauze tussendoor

Non-stop werken lijkt heel verstandig, je hebt tenslotte uren de tijd om aan het werk te gaan zonder te stoppen tussendoor. Echter kan een korte pauze van een half uur er voor zorgen dat je je hoofd weer een beetje leeg krijgt. Ga bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze een rondje wandelen. Plan na iedere twee uur werk een kwartiertje rustpauze in. Het voelt inefficiënt om te stoppen tussendoor maar je zult ervaren dat je juist door dat stukje rust weer extra hard en efficiënt kunt werken, nieuwe inzichten krijgt of dat er nieuwe ideeën in je hoofd ontstaan.

koffie drinken

6. Gebruik de verloren tijd zinvol

Wanneer je naar je werk moet rijden (of fietsen) kun je naar audio boeken luisteren. Er zijn veel (zelfontwikkelings)boeken ingesproken. Terwijl je onderweg bent kun je toch werken aan je doel. Wanneer je iedere avond 2 uur tv kijkt, kun je die tijd benutten om te gaan wandelen, een boek te lezen of een audioboek te luisteren. Je hoeft echt niet altijd iets nuttigs te doen, maar wanneer je per week 14 uren besteed aan tv kijken zou je door dat te halveren al 7 extra uren per week vrij kunnen maken om te werken aan je doelen.Er zijn vaak veel verloren momenten op een dag of in de week. Ontdek waar jouw verloren uurtjes liggen en kijk wat je daarvoor in de plaats kunt en wilt doen.

7. Volg een vast ritme

Slaap, eet, beweeg en werk op vaste tijden. Probeer een ritme aan te houden dat bij je leven past. Door je tijden in blokken in te delen kun je per blok focussen op één taak. Door dit vaste ritme zorg je dat je voldoende slaapt, met regelmaat eet en genoeg ontspant zodat je op de andere tijden heel uitgerust en vol energie kunt werken.

Eigen ervaring

Ik hield niet van vaste ritmes en liep er dan ook met een grote boog omheen. Totdat ik ervaarde hoe ontzettend veel ik kan doen als ik mijn tijd zinvol indeel. Nu slaap ik iedere nacht 8-9 uur, omdat ik heb ervaren dat ik die tijd nodig heb, niet langer en niet korter, ook niet in het weekend.  Daarnaast houd ik van vroeg opstaan en zorg daarom dat mijn dagen tussen 5 en 6 uur beginnen. Ik start de dag met een blok van 2 uur email, gevolgd door een blok van 2 uur schrijven gevolgd door een blok van 2 uur schema’s maken voor cliënten en een blok van 2 uur ‘overig’. Ook heb ik blokken voor training, wandelen, lezen, persoonlijke ontwikkeling, momenten dat ik mijn telefoon aan heb  en waarop ik Social Media bekijk.

Door dit strakke ritme heb ik vrijwel altijd zeer effectieve werkdagen, loop ik nooit achter met werk en voel ik me altijd heel ontspannen. Een vast ritme voelde eerst als een verplichting maar juist nu merk ik dat het me heel veel vrijheid geeft.

8. Leer ‘nee’ zeggen

Je hoeft niet naar iedere verjaardag, je bent niet altijd onmisbaar en je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn. Als jij wilt werken aan je doelen dan zul je keuzes moeten maken. Door vaker ‘nee’ te zeggen tegen bepaalde mensen of dingen zet je je eigen doelen voorop en kun je ver komen met je doelen. Dat je het hele weekend bezig bent en van verjaardag naar sportclub naar feestje naar andere verplichting rent, betekent niet dat je het druk hébt; Je maakt het druk voor jezelf door overal ‘ja’ op te zeggen. Ga na of je werkelijk beter wordt van alle keuzes die je maakt en word selectiever als je merkt dat het bereiken van je doelen in gevaar komt.

zeg nee

9. Sluit je eens af van de wereld

Zet je telefoon aan op vaste tijden en reageer op die momenten op al je gemiste berichten of oproepen. Wees eens eerlijk, ben je écht zo onmisbaar dat je altijd bereikbaar moet zijn? Je kunt je telefoon bijvoorbeeld alleen rond 12 uur en rond 18 uur aanzetten, een half uur per keer. In de ochtend en in de middag zie je dan wat je moet beantwoorden. Daarna kun je weer verder met je leven zonder iedere 10 minuten te checken of je wat gemist hebt. Op de dagen dat je bereikbaar moet zijn kun je een uitzondering maken, maar wees niet te lief voor jezelf. Bereikbaar moeten zijn klinkt belangrijk maar het is ten nadele van je eigen doelen en rust. Haal je email van je telefoon af. Als je niet aan het werk bent hoef je je email niet te lezen!

Kijk alleen op Facebook en Instagram in de korte periode dat je je telefoon aan hebt staan en verder niet. En wees selectief met je tijd. Wil je je tijd besteden aan het leven van anderen (Social Media) of wil je je tijd besteden aan jezelf? Een dag heeft maar 24 uur en als jij alles besteed aan onnodige dingen is tijd vinden voor je doelen lastig!

Eigen ervaring

Telefoon uit zetten vond ik één van de moeilijkste dingen maar tegelijkertijd de fijnste. Ik keek te pas en te onpas op de telefoon, was altijd bang dingen te missen en besteedde onnodig veel uren aan onzin. Ook checkte ik mijn mail op de telefoon terwijl ik eigenlijk besloten had niet meer te werken op dat moment. Door mail van mijn telefoon te halen en maar 2x per dag de telefoon aan te doen, ontdekte ik dat mijn leven eigenlijk veel meer ontspannen is op deze manier. Ik kan letterlijk het dubbele gedaan krijgen in minder tijd. Een heerlijk gevoel!

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen