arrow_drop_up arrow_drop_down
13 februari 2019 

5 (zelf)discipline tips om jouw grote doelen te bereiken

Zelfdiscipline zul je nodig hebben wanneer je grote doelen wilt bereiken. En de enige persoon die verantwoordelijk is voor het bereiken van deze doelen ben jijzelf. Natuurlijk eventueel met hulp van anderen, maar zonder eigen opgebouwde zelfdiscipline kom je er niet. Of je nou gezonder wilt eten, meer wilt lezen, een marathon gaat lopen of een ondernemer bent en wilt groeien, zonder discipline en motivatie gaat dat zeer zwaar worden. Maar hoe ontwikkel je de vaardigheid zelfdiscipline? Wij geven je 5 discipline tips om jouw grote doelen te bereiken.

Tip 1: Begin altijd met kleine stapjes

Geen enkel proces of doel wordt gerealiseerd in één dag. Geduld hebben is in dit geval het sleutelwoord, want (zelf)discipline ontwikkel je stap voor stap. Hoe meer je het traint, hoe sterker en beter je zelfdiscipline wordt. In dit geval is sporten een mooi en simpel voorbeeld. Wanneer je besluit om in één keer een perfect schema te volgen en daardoor jezelf overbelast, dan is de kan op een blessure heel groot. En op zijn beurt zorgt een blessure voor een stap terug. Je kunt immers niet meer sporten.

Ook zelfdiscipline ontwikkelen werkt op deze manier. Door kleine stapjes te zetten en tijdige beslissingen te nemen, leer je stap voor stap hoe jij wilskracht en discipline krijgt zónder jezelf voorbij te lopen en terug te vallen in je oude gedrag

Tip 2: Zoek je motivatie, wilskracht én je slechte triggers

Leer van wat je doet! Ja, het is heel moeilijk om tegen dingen in te gaan. Er zullen momenten komen dat er stemmen in je hoofd aan het schreeuwen zijn dat je links moet gaan in plaats van rechts. Terwijl je weet dat je écht rechts af moet slaan om resultaat te bereiken. Observeer op welke momenten dit voorkomt. En ontdekt welke situaties voor jou moeilijk zijn of waar je weerstand laag is.

Weet je dit? Dan kun je soortgelijke situaties in het vervolg voorkomen of zelfs vermijden. Zorg daarom dat je weet wanneer je ‘zwak’ bent en ontloop op deze manier jouw slechte triggers. Door verleidingen weg te nemen maak je het jezelf een stuk makkelijker. Je kunt jezelf extra stimuleren door bijvoorbeeld foto’s van je einddoel op te hangen, of door kruisjes te zetten voor alle goede stappen die je hebt gezet.  Ontdek wat je motiveert en waar je energie van krijgt, want dat zal  bijdragen aan het makkelijker maken om de zware momenten te overwinnen.

Je wilskracht kan op en neer gaan samen met je energieniveau. Wanneer je vermoeider bent is de kans op toegeven groter. Als je op zo’n moment merkt dat je minder wilskracht heb zet dan bijvoorbeeld motiverende muziek op, pep jezelf op, ga iets doen, lach. Train jezelf om te genieten van wat je doet en het genieten van je doel wanneer je vol energie zit, zodat je ook op de zwakkere momenten kunt aanvoelen waar je het allemaal voor doet.

discipline tips: maak een doelenbord

Tip 3: Maak van bepaald gedrag een routine

Je weet wat belangrijk voor je is en wat je doelen zijn. Dat maakt het makkelijk een een dagelijkse routine te creëren die je helpt op weg naar je einddoel. Als je van vakman naar leider wilt klimmen binnen jouw bedrijf zorg er dan voor dat je iedere dag minstens een half uur (het liefst langer) vrij plant om eens goed te zitten voor jouw plannen. En de uitwerking van deze plannen.

Mis je ergens nog kennis? Lees iedere dag een paar bladzijden uit een boek. Wil je iemand inhuren? Bestaat dan elke dag een tijdslot aan het uitbesteden van taken. Daarnaast moet je afkomen van tegenwerkend gedrag. En je moet uitstelgedrag afleren. Blijf niet hangen in ‘het gaat me toch niet lukken’ of ‘het omzetdoel voor deze maand is écht te hoog’, maar kijk juist naar datgene waardoor het wél gaat lukken. Maak acties concreet om jouw doel te behalen en streef altijd naar persoonlijke groei.

Tip 4: Stop met het hebben van zelfmedelijden

Leer jezelf aan om niet altijd medelijden met jezelf te hebben. Stop met het toegeven aan dingen die je doelen tegenwerken. Train jezelf om datgene te doen wat nodig is, ook al heb je daar niet altijd zin in. Verminder bijvoorbeeld  je tv-tijd en ga wandelen of lezen. Neem elke dag een uur om aan je bedrijf te werken in plaats van in je bedrijf. Of sla dat toetje eens een keer over als je gezonder wilt eten. Oefen dit constant weer, geef niet toe aan dingen die niet mee helpen aan je doel. Hoe vaker je je zelfdiscipline traint, hoe sterker het gaat worden. Echt waar!

Tip 5: Visualiseer je einddoel

Er is weinig dat meer voldoening geeft dan het bereiken van je doelen. Oefen de techniek die veel top sporters toepassen: Visualisatie. Zie jezelf in de toekomst, zie jezelf tijdens het behalen van je doen. Voel hoe zo’n goed gevoel dat geeft. Voel hoe al die moeilijke momenten die je overwonnen hebt, mee hebben geholpen aan je doel. Herinner jezelf wat er voor nodig is om dat einddoel te behalen.

Ga vandaag nog aan de slag met deze (zelf)discipline tips 

Als je grootse doelen wilt bereiken, grootse dromen hebt, moet je zelfdiscipline gaan ontwikkelen. Door te focussen op de lange termijn consequenties (niet behalen van je doel) van de korte termijn acties (toegeven aan luiheid of een eetbui), kun je jezelf aanmoedigen om zelfdiscipline te ontwikkelen. En soms kun je het ook gewoon oplossen door wat simpele trucjes toe te passen en het jezelf makkelijker te maken. Dus ga aan de slag, want er ligt een einddoel op je te wachten dat dat knokken echt waard gaat zijn!

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Of zoek je een omgeving met gelijkgestemde ondernemers om meer discipline te ontwikkelen? Dan is misschien ons programma ‘Persoonlijk Leiderschap op Slippers‘ wel iets voor jou!

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen