3 min. leestijd

De grootste fout bij het lanceren van een product of service

Mijn blog inspiraties haal ik vrijwel altijd uit gesprekken met klanten. Op deze manier komen er onderwerpen aanbod die ik niet altijd zelf had kunnen verzinnen en dat is leuk! In dit geval gaat het over het lanceren van een product. Het klinkt op papier vaak simpel, maar toch wordt er altijd een grote fout gemaakt!

[De video-versie vind je hier onder of lees natuurlijk het artikel als dat je voorkeur heeft]

Veel gemaakte fouten Ā 

Zo had ik laatst een meeting met een cliƫnt die aangaf niet te weten waar te moeten beginnen. Hij zat vol ideeƫn en wist dat zijn product afgemaakt moest worden om daarna zichtbaarheid te creƫren. In zijn geval zou het product voorrang krijgen om daarna aan de slag te gaan met een webshop.

Dit klinkt vrij logisch. Toch? Maar dat is het niet! Je kunt namelijk wel de focus leggen op het product, maar zonder platform om het product op te plaatsen is het product uiteindelijk vrij nutteloos. Na een lange tijd ploeteren staat Ć©indelijk zijn website online en is hij klaar om zijn product te verkopen. Maar niemand weet dat hij Ć¼berhaupt een product heeft om aan te bieden. Er is namelijk geen reclame gemaakt waardoor en het product en de website staan te verstoffen. Want klanten werven blijkt toch best lastig.

Verkeerde focus

Dit is precies wat er vaak gebeurt met ondernemers die online producten of diensten aanbieden. Ze storten zich volledig op het product, om vervolgens te concluderen dat het platform nog ontbreekt, om daarna te beseffen dat niemand het product kent. Niemand surft naar jouw website of Facebookpagina en die ene trouwe volger is niemand minder dan je moeder (of vader).

Het werven van online klanten wordt vaak onderschat. Er zijn namelijk honderden paginaā€™s beschikbaar op het Internet en wellicht met een vergelijkbaar product. Je eigen netwerkkring is over het algemeen niet groot genoeg om de boel op gang te krijgen en de eerste tegenslag is een feit. Al het harde werken leidt naar nauwelijks tot geen resultaat. Dus besef dat, wanneer je start met een eigen onderneming, het product pas iets waard is op het moment dat je potentiĆ«le klanten er iets van af weten. Maak jezelf zichtbaar!

Voorbeeld: Ook Apple maakt tot op de dag van vandaag nog steeds reclame voor het lanceren van een product. Ze maken op deze manier hun trouwe (en de niet zulke trouwe fans) bekend dat er een episch product op de markt gaat verschijnen. Er worden kleine speldprikjes geven die keer op keer de klant stimuleren de release datum in de gaten te houden. Op het moment dat de hype wordt gecreƫerd is het product vaak nog niet eens af!

lanceren van een product

Begin bij het begin

Begin eens bij het begin! Mensen moeten namelijk weten dat je er bent en dat je product er aankomt. Dus heb je een goed idee? Focus je dan op het totale plaatje en denk nog net een stapje verder. Probeer uit te vinden hoe je jouw klanten al mee kunt nemen in het proces. Maak ze nieuwsgierig en creĆ«er engagement. Er is een grote kans dat meer mensen Ā daardoor sneller over gaan tot actie op het moment dat jij je product of dienst daadwerkelijk lanceert.

Dus stop vanaf nu niet al je energie in het maken van een product. Verdeel je tijd en schrijf er ook eens een artikel over. Of creƫer andere content waarde die je kunt delen op een facebookpagina (denk aan een video of e-book). Zorg dat de klanten een continue stroom aan kleine stimulansen ontvangen om zo interesse te creƫren voor jouw diensten.

Deel het met je trouwe volgers

Wanneer je product of dienst voor 75% klaar is, kun je al gaan peilen bij je volgers. Zijn er misschien klanten geĆÆnteresseerd in een proefronde? Dit is voor de klant vaak een leuke verrassing en het geeft jou uiteindelijk waardevolle feedback over je product of dienst. Je kunt aan de hand van deze resultaten namelijk je product of dienst nog bijschaven naar de wens van de doelgroep.

Is het product af? Stuur de testpersonen het complete product of dienst toe. Zij zijn namelijk al trouwe klanten en zullen dienen als ambassadeur voor jouw bedrijf. Tenslotte is mond tot mondreclame nog steeds ontzettend krachtig en waardevol!

Lanceren van een product: Pak het anders aan

Werk stap voor stap naar je lanceerdatum toe en rond het product voor de volle 100% af. Maar verlies de overige stappen niet uit het oog en onderschat nooit de kracht van een goed platform en een groot netwerk.Het lanceren van een product kost nu eenmaal tijd. Maar als je het goed aanpakt ben je al een stap dichter bij je einddoel: een goed lopend bedrijf!

Welke dienst of welk product ben jij aan het ontwikkelen om je toekomstige klanten goed van dienst te zijn? Deel het hieronder gerust, een beetje zelfpromotie kan geen kwaad šŸ˜‰

Over de schrijver
John is mede-eigenaar en Hoofd Coach binnen Lifestyle of Business. Zeg je John dat zeg je RelaxedVlammen :), een van de 4 LSOB-tegenstrijdigheden.Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies.Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen

āš ļø Relaxed Vlammen op Slippers voor ā‚¬ 1,- āš ļø

We hebben tijdelijk ons online programma 'Relaxed Vlammen op Slippers' verlaagd in prijs. Voor het symbolische bedrag van ā‚¬ 1 volg je deze korte online training die je helpt relaxter door je dagen te gaan, terwijl je business blijft groeien!Relaxed Vlammen op Slippers mock up | John Slabbekoorn