Geef niet op: 5 stappen om te stoppen met stoppen | LSOB
arrow_drop_up arrow_drop_down

Geef niet op: Niet meer terugvallen in 5 stappen

Nooit meer opgeven, hoe doe je dat nu precies? Vandaag gaan we het hebben over het stoppen met stoppen. Geef niet op, want doormiddel van 5 simpele stappen is het niet meer onmogelijk!

Afmaken waar je aan begonnen bent

Heel veel mensen beginnen een nieuw project of nieuw doel met ontzettend veel inspiratie, motivatie en vooral veel actie. Maar plotseling gebeurt er iets waardoor ze snel afgeleid raken, om uiteindelijk niet meer aan het gestelde doel te werken. Geef niet op, het is mogelijk!

Misschien denk je nu aan alle dingen die jij ooit bent gestart zonder het daadwerkelijk afgemaakt te hebben. Bijvoorbeeld die ene pianoles of een dieet waar je op een blauwe maandag mee bent begonnen, maar nooit hebt doorgepakt. Conclusie: je bent aan iets gestart, maar vervolgens stopte je.

Geef niet op: De enige oplossing

Inmiddels besef je waarschijnlijk dat je een aardig lijstje hebt met onafgemaakte activiteiten. Maar hoe voorkom je dit een volgende keer? De enige manier om jouw doel te gaan bereiken is door ‘te stoppen met stoppen’. Wanneer je besluit om te stoppen met stoppen ontstaat er een zigzag leven. Zo’n zigzag leven houdt in dat jij korte momenten van grote actie ervaart. Op deze momenten doe jij precies wat je moet doen en je doel komt dichterbij.

Maar op de momenten dat het wat makkelijker gaat, je doel dichterbij komt en je super goed bezig bent geweest, zul je sneller achterover gaan hangen en wat meer ontspanning zoeken. Je wordt minder strikt in bijvoorbeeld je voeding, sport of het bellen van cliënten om je bedrijf te laten groeien.

Doordat je rustiger aan doet en wat losser wordt zal als resultaat jouw succes gaan dalen. Op het moment dat je denkt ‘shit, mijn cliënten nemen af, of mijn conditie is weer slecht’ is het tijd om weer te starten. De kunst is om het nieuwe regime op te pakken en je volledige focus op het werk of doel te richten. Dit is opnieuw het startpunt van een stijgende lijn totdat het weer comfortabel wordt. Op deze manier blijf je continu zigzaggen.

Een goed voorbeeld is het zogenaamde ‘jojo-effect‘ van afvallen. Je bent goed afgevallen en slaat om naar het eten dat je gewent bent. Dit resulteert in aankomen waardoor je toch weer terug keert naar je gezondere levensstijl.  Zo blijf je op en neer gaan, maar geef niet op!

trappenhuis

De vicieuze cirkel

Dit fenomeen wordt ook wel eens bestempeld als een vicieuze cirkel. Wij verwarren namelijk activiteit en productiviteit nog wel eens met elkaar. In het begin zul je zonder twijfel erg productief zijn om je doelen te behalen. Dit gaat stroef maar wordt geleidelijk steeds makkelijker. Tenminste, je doet alsof je bezig bent met het behalen van resultaten, maar in werkelijkheid ben je gewoon actief bezig. Je doet wel iets, maar niet de dingen die er echt toe doen.

Voorbeeld: Je bent wel aan het sporten. Maar in plaats van een fanatiek lesje CrossFit, zit je comfortabel op de hometrainer. Je fiets niet al te hard, want dan hoor je het slechte televisie programma dat je aan het kijken bent niet meer. Dit is het zogenaamde zigzag en jojo effect.

Het is nu dus tijd om te gaan stoppen met stoppen! En de enige manier om resultaat te behalen (en te behouden), is door te stoppen met het zigzag leven en te starten met een rechte lijn.

Stappenplan om te stoppen met stoppen

Maar stoppen met stoppen, hoe doe je dat dan? Geen nood! Er is een hele effectieve manier om dit toe te passen doormiddel van een stappenplan. Hij lijkt simpel maar is niet perse makkelijk.

1. Besluit wat je gaat bereiken.

2. Welke acties moet ik nemen vanaf nu, en welke stappen moet ik zetten om dat resultaat te creëren?

3. Bepaal of jij bereid bent de prijs te betalen die erbij hoort. Dus dat kan zijn; iedere dag sporten, je lievelingseten opgeven, klanten bellen in plaats van in je comfort zone scrollen op Facebook. Ben jij bereid de prijs te betalen die erbij hoort om dat te bereiken?

4. Hou je resultaten bij van de acties die jij zet. Maak correcties op het moment dat je merkt dat de acties niet bijdragen aan het resultaat.

5. Constant blijven herhalen wat je bij stap 4 gedaan hebt. Resultaat van je acties bijhouden en correcties toevoegen wanneer nodig.

Recht op je doel af

Niet meer stoppen, dat is de hele basis. Waar wil je heen? Wat moet je doen? Ben je bereid dat te doen? Is het antwoord ja? Ga dan aan de slag! Stop niet voordat je jouw resultaat behaald hebt.

De enige manier om werkelijk resultaat te creëren is stoppen met stoppen. Het is aan jou om nu actie te ondernemen om ook werkelijk door te blijven gaan in die lijn omhoog. Stop met stoppen en je zult merken dat je nooit meer stopt met resultaat creëren. Want dat is wat rechtlijnig resultaat gaat doen; door, door en doorgaan. Er is geen plek meer om op te geven want dat resultaat wordt gecreëerd en blijft gecreëerd worden.

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen