Hoe begin met nuttige content maken en delen? | LSOB
Content maken: Waar moet ik het over hebben?
19 september 2017 

Content maken: Waar moet ik het over hebben?

‘Ik weet niet waar ik over moet schrijven. Ik weet niet waar ik over moet spreken. En ik weet al helemaal niet waarover ik video’s moet opnemen. Eigenlijk heb ik gewoon geen idee.’ Dit zijn de opmerkingen die vele ondernemers roepen. Want content maken is, en blijft voor vele lastig. [De video versie vind je onderaan dit artikel]

Content en ondernemers

De gemiddelde ondernemer weer niet waar hij of zij over moet schrijven of spreken. Social Media is lastig en de passende content vinden is nog moeilijker. Toch weten ze ergens wel dat een stukje content creëren en onderhouden erg belangrijk is. Helaas blijft het vaak hierbij, omdat ze bang zijn de eerste stap te zetten.

De perfecte content creëren is niet zomaar blindelings wat weg tikken. Vraag jezelf bijvoorbeeld eerst eens af wat je passie is. Heb je een passie of onderwerp gekozen? Verdiep jezelf er dan meer in!  Werkt deze vraag niet? Verzin dan een andere invalshoek. Wat is datgene waar je uren op verjaardagen over kan praten? Er is in dit geval geen fout antwoord. Het mag ook een hobby of sport zijn. Iets waarvan jij zeker weet dat je kennis hierover enorm groot is en waar je graag mee bezig bent. Ook dit is een vorm van content maken.

content maken op een rustige werkplek

Produceer content dat past bij het bedrijf

Nu kan het zo zijn dat je de bovenstaande vragen hebt beantwoord met een onderwerp dat niet in lijn ligt met je bedrijf. Het is handig om hier in het vervolg wel rekening mee te houden, want je wilt tenslotte je bedrijf op de kaart zetten. Er valt altijd genoeg content te produceren omtrent de diensten of producten die jij aanbiedt.

Begin daarom je brainstormsessie ook altijd met de vraag: “Is dit werk en mijn bedrijf iets wat ik écht graag wil doen? Kan ik andere mensen uren boeien met mijn passie en liefde voor dit vak?” Zo ja, pak een notitieblok of je computer en begin met schrijven zoals je erover zou praten tegen je vrienden. Met intens veel passie.

Voorbeeld: Mijn broertje weet onwijs veel van vissen en met name de karper. Hij is hier mega gepassioneerd over. Een lange tijd geleden ving hij een karper en kwam hij thuis met het verhaal: “Die karper was zo groot! Echt de grootste van het hele meer met zulke mooie schubben. Iedereen aan het meer wil deze karper vangen, maar ik was eerder!” Zijn verhaal werd ondersteund door minimaal 10 foto’s van een dezelfde karper. Of van de karper met mijn broertje erbij. Hij had de beste dag van zijn leven. Om daar vervolgens over te schrijven, te delen en te vertellen.

Uit passie ontstaat de beste content

Dat is passie! Dat is waar je over kunt schrijven. Inmiddels heeft hij zijn passie omgezet in een eigen bedrijf in visvoer- en aasproducten. En hij schrijft er content over op zijn eigen enthousiaste manier. Precies zoals hij het ook zou vertellen aan zijn visvrienden (of aan ons). Dit ligt totaal in lijn met zijn product en hoe je de perfecte karper vangt.

Ook ik ben op deze manier ook de slag gegaan. Want ik ben onwijs gepassioneerd over bedrijfsvoering. Het is geniaal om bezig te zijn met (bedrijfs-) groei en persoonlijke ontwikkeling. Met deze twee onderwerpen ben ik dan ook letterlijk iedereen dag bezig. Dat doe het graag en heb er veel kennis van. Passie is content!

Inmiddels hebben wij in de afgelopen jaren al veel content ontwikkeld. Een hele klus om deze om te toveren tot website artikelen. Gelukkig gaat dit vrij snel en hebben we nu zo pak hem beet 760 blog artikelen. Van deze 760 verhalen gaan er dan ook ruim 400 over persoonlijke ontwikkeling. Ik heb niet stil gezeten en voornamelijk geschreven over het onderwerp waar mijn passie en energie lag. Als vervolg stap ben ik video’s gaan produceren over hetzelfde onderwerp, al snel volgde podcasts en zelfs hele e-boeken plus trainingen.

Alles rond om dat stuk persoonlijke groei, persoonlijke optimalisatie en alles uit het leven halen is waar mijn passie ligt. Zeker wanneer ook onze business erbij komt kijken. Dit is een onderwerp waar ik dagen over zou kunnen praten en iedereen op verjaardagen mee zou kunnen lastigvallen (hoewel we nooit naar verjaardagen gaan, John en ik blijven natuurlijk gewoon socially awkward zoals altijd ;) ). Is er niemand in de buurt om tegen aan te praten? Dan kijk ik gewoon video’s over hetzelfde onderwerp!

Content maken overwin je writers Block

Content maken: Schrijf zoals je het zou vertellen

Dus de volgende keer dat je last hebt van een Writer’s Block, moet je jezelf de volgende vragen stellen: Waarom heb je een eigen bedrijf? Waarom doe je wat je doet? Waarom wil je hier mee bezig zijn? En waar zit je passie? Ontdekt en ga opzoek naar dat stukje waar jouw interesse ligt. En kijk vervolgens wat je erover kunt vertellen. Probeer het desnoods eerst vertellende wijs over te brengen aan je vrienden of andere mensen met dezelfde interesses. Schrijf het daarna op!

Omschrijf wat er zo mooi is aan jouw onderwerp. Je zult gaan merken dat op die manier content maken een stuk soepeler gaat verlopen. Want wanneer je ergens passie voor voelt, beschik je vaak ook over veel informatie. Uit al die beschikbare informatie kun jij talloze artikelen (of andere dingen) creëren. En uiteindelijk zal ook je bedrijf er nog eens door groeien!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website