3 min. leestijd

Met minimale productie het maximale uit je content strategie halen. Hoe doe je dat?

“‘Ik weet niet waar ik nu weer over moet schrijven. Ik weet niet waar ik over moet spreken. En ik weet al helemaal niet waarover ik video’s moet opnemen. Zitten mensen steeds weer op nieuwe berichten van mij te wachten? Eigenlijk heb ik gewoon geen idee.” Dit zijn opmerkingen die we vaak horen van ondernemers. Want content maken is voor vele toch wel een lastig punt terwijl het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Waarover kun je content produceren?

Veel ondernemers weten niet waar ze nu weer over kunnen schrijven of spreken. Social Media is lastig en de passende content vinden is nog moeilijker. Toch weten ze ergens wel dat een stukje content creëren en onderhouden erg belangrijk is. Helaas blijft het vaak hierbij, omdat ze bang zijn de eerste stap te zetten.

Vraag jezelf bijvoorbeeld eerst eens af wat je passie is. Heb je een passie of onderwerp gekozen? Verdiep jezelf er dan meer in!  Werkt deze vraag niet? Verzin dan een andere invalshoek. Wat is datgene waar je uren op verjaardagen over kan praten? Er is in dit geval geen fout antwoord. Het mag ook een hobby of sport zijn. Iets waarvan jij zeker weet dat je kennis hierover enorm groot is en waar je graag mee bezig bent. Ook dit is een vorm van content maken.

Produceer content dat past bij het bedrijf

Nu kan het zo zijn dat je de bovenstaande vragen hebt beantwoord met een onderwerp dat niet in lijn ligt met je bedrijf. Het is handig om hier in het vervolg wel rekening mee te houden, want je wilt tenslotte je bedrijf op de kaart zetten of blijvend waardevolle informatie delen. Er valt altijd genoeg content te produceren omtrent de diensten of producten die jij aanbiedt.

Begin daarom je brainstormsessie ook altijd met de vraag: “Is dit werk en mijn bedrijf iets wat ik écht graag wil doen? Kan ik andere mensen uren boeien met mijn passie en liefde voor dit vak?” Zo ja, pak een notitieblok of je computer en begin met schrijven zoals je erover zou praten tegen je vrienden. Met intens veel passie. En liefde. En altijd vanuit waarde.

Voorbeeld: Mijn broertje weet onwijs veel van vissen en met name de karper. Hij is hier mega gepassioneerd over. Een lange tijd geleden ving hij een karper en kwam hij thuis met het verhaal: “Die karper was zo groot! Echt de grootste van het hele meer met zulke mooie schubben. Iedereen aan het meer wil deze karper vangen, maar ik was eerder!” Zijn verhaal werd ondersteund door minimaal 10 foto’s van een dezelfde karper. Of van de karper met mijn broertje erbij. Hij had de beste dag van zijn leven. Om daar vervolgens over te schrijven, te delen en te vertellen.

Uit passie ontstaat de beste content

Dat is passie! Dat is waar je over kunt schrijven. Inmiddels heeft hij zijn passie omgezet in een eigen bedrijf in visvoer- en aasproducten. En hij schrijft er content over op zijn eigen enthousiaste manier. Precies zoals hij het ook zou vertellen aan zijn visvrienden (of aan ons). Dit ligt totaal in lijn met zijn product en hoe je de perfecte karper vangt. Naast schrijven maakt hij trouwens ook video’s om het gevoel nog beter op de kunnen roepen bij de doelgroep.

Contentstrategie voor Lifestyle of Business

Inmiddels hebben wij in de afgelopen jaren al (heel erg) veel content gemaakt. Veel artikelen voor op de website waarvan er inmiddels alweer honderden offline zijn gehaald omdat ze niet meer bij de LSOB visie passen. Maar ook 3 podcast shows met heel veel (goede ;)) afleveringen. Letterlijk honderden video’s en inmiddels ook al meer dan 100 e-mails voor in de mail automatisering.

Voor veel ondernemers is het steeds weer opnieuw en opnieuw content blijven produceren een flinke opgave. Sommige periodes gaat het lekker en is er veel inspiratie en andere periodes komt er gewoon helemaal niets. Hier is wat aan te doen. En het is makkelijker dan je nu misschien denkt. Hoe je met minimale productie maximale resultaten kunt bereiken zonder 3 dagen per week fulltime hiermee bezig te zijn hoor je in de video hieronder:

Content maken: Schrijf zoals je het zou vertellen

Dus de volgende keer dat je last hebt van een Writer’s Block, moet je jezelf de volgende vragen stellen: Waarom heb je een eigen bedrijf? Waarom doe je wat je doet? Waarom wil je hier mee bezig zijn? En waar zit je passie? Ontdekt en ga opzoek naar dat stukje waar jouw interesse ligt. En kijk vervolgens wat je erover kunt vertellen. Probeer het desnoods eerst vertellende wijs over te brengen aan je vrienden of andere mensen met dezelfde interesses. Schrijf het daarna op.

Omschrijf wat er zo mooi is aan jouw onderwerp. Je zult gaan merken dat op die manier content maken een stuk soepeler gaat verlopen. Want wanneer je ergens passie voor voelt, beschik je vaak ook over veel informatie. Uit al die beschikbare informatie kun jij talloze artikelen (of andere dingen) creëren. En uiteindelijk zal ook je bedrijf er nog eens door groeien. Oh, en vergeet dus niet alle waardevolle content her te gebruiken op verschillende manieren en verschillende platformen 😉


Ben je trouwens al lid van onze Gratis Facebook Community?

Hier ontdek je er meer over en kun je je aanmelden. Gratis dus. 

Over de schrijver
John is mede-eigenaar en Hoofd Coach binnen Lifestyle of Business. Zeg je John dat zeg je RelaxedVlammen :), een van de 4 LSOB-tegenstrijdigheden.Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies.Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen

⚠️ Relaxed Vlammen op Slippers voor € 1,- ⚠️

We hebben tijdelijk ons online programma 'Relaxed Vlammen op Slippers' verlaagd in prijs. Voor het symbolische bedrag van € 1 volg je deze korte online training die je helpt relaxter door je dagen te gaan, terwijl je business blijft groeien!Relaxed Vlammen op Slippers mock up | John Slabbekoorn