Wat is het verschil tussen kernacties en acties? | LSOB
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 augustus 2016 

Kernacties en oppervlakkige acties: het verschil tussen wel en geen succes

Je kent het wel. Die to-do list met heel veel taken die vandaag weer moeten gebeuren. Opgeschreven op het moment dat het makkelijk haalbaar lijkt en je zin hebt om er mee aan de slag te gaan. Totdat het zover is en je die net wat lastige taak moet oppakken. Op dat moment begint de conversatie in je hoofd: ‘even kijken of ik nog nieuwe mails heb’, ‘even kijken of er nog gereageerd is op m’n laatste social post’, ‘eerst nog even afwassen’. Voor je het weet ben je weer een uur verder en is het beter om die lastige taak morgen op te pakken.

Er bestaat zoiets als oppervlakkige acties en kern acties. Beide acties. Beide vormen van ‘bezig zijn’. Maar de ene zonder concreet resultaat ‘onderaan de streep’ en de ander met het maximale resultaat dat haalbaar is.

Oppervlakkige acties zijn de dingen die jou bezighouden, maar niet helpen bij het creëren van resultaat. De kernacties zijn de acties die werkelijk resultaat opleveren en die er echt voor gaan zorgen dat jij daar gaat komen waar je wilt komen.

Kernacties en oppervlakkige acties kunnen samen gaan. Maar over het algemeen heb je heel duidelijk voor jezelf wat je oppervlakkige acties zijn (dingen die jou bezighouden maar geen resultaat opleveren) en wat dingen die wel resultaat opleveren en dus kernacties zijn.

stop je bullshit excuses

Hoe snel ben jij afgeleid?

John en ik zijn heel strikt met onze tijd. We worden daar soms op aangesproken, dat we vrij obsessief zijn. Voor ons een compliment, want wij hebben onze zaken gewoon goed op orde. Dat komt omdat wij gestopt zijn met veel oppervlakkige acties. Waren er stiekem toch best veel…

Oppervlakkige acties, denk aan: tv kijken, scrollen op facebook, even checken of je een appje hebt, even iemand terugbellen, even het AD checken. Tussendoor een mailtje lezen- daaruit een gave link openen- wow, vette website! Wat een toffe artikelen, die ga ik even lezen. Waar was ik ook alweer mee bezig? Nou ja, maakt niet uit.. Ik ga direct even deze site delen op mijn instagram stories.

Voordat je het weet, zijn alle dingen die je doet totaal niet relevant voor het behalen van het resultaat dat je wilt. Actie na actie, minuut na minuut ben je bezig met dingen die jou helemaal niet gaan helpen om daar te komen waar je wilt komen.

Hoe wij onze oppervlakkige acties schrappen

Wij zijn gaan kijken naar alles wat we deden op een dag, letterlijk alles. Van ’s ochtends opstaan tot ’s avonds naar bed gaan- wat deden we? Ondanks dat wij al heel strikt waren met onze tijd, konden wij nog strikter worden. Wij kijken nu al zeker anderhalf jaar geen tv meer- met uitzondering dat John af en toe Ajax en de Motor GP kijkt. Dat is het, geen tv.

Want het is heel simpel; we missen niks aan het niet kijken van tv. Er zijn geen programma’s die ons helpen bij het resultaat creëren dat wij willen. Dus dat was één van de eerste dingen die wij schrapten.

Facebook, Instagram en alle social media: enerzijds heb je natuurlijk de zakelijke kant. Als je het gebruikt als promotie is het enigszins een kernactie. Maar als je je laat afleiden- door vervolgens alle updates te lezen van iedereen die je wel en niet kent- is het weer een oppervlakkige actie.

Wij hebben ervoor gekozen om Facebook en Instagram uit handen te geven, dat doen andere mensen voor ons. Dat werkt heel goed. Ten eerste omdat ze er veel beter in zijn dan wij, ze zorgen echt voor hele goede dingen. Ten tweede omdat wij ons anders simpelweg laten afleiden. Soms moet je niet de dingen opzoeken waarvan je weet dat je er moeite mee hebt om ze te negeren.

Vaste tijden aanhouden = meer tijd creëren

Ik kan namelijk letterlijk een hele dag bezig zijn met het schrijven van artikelen en ze inplannen op facebook. Dat is leuk en het lijkt een kernactie, want ik ben content aan het creëren voor onze facebookpagina. Maar heel simpel gezegd helpt het niet bij het uiteindelijk opzetten van die grote pakketten die we hebben.

Het helpt niet bij de coaching die we doen, aan de omzet die we willen draaien en doet het er helemaal niet toe of die artikelen wel of niet online staan. Dus was de keus: hoe kunnen wij van deze oppervlakkige actie afkomen, zodat we meer ruimte hebben voor kernacties?

Maar denk ook aan dingen als: heel gestructureerd eten. Veel minder kleding hebben want dan hoef je niet constant na te denken over wat je aan doet. Vaste tijden dat je naar bed gaat want dan hoef je niet na te denken over wat je gaat doen. Dan ga je namelijk naar bed op een vaste tijd en je staat op op een vaste tijd. Daar denk je niet over na want dat doe je gewoon. Alles op vaste tijden: telefoon uit op het moment dat je bezig bent met schrijven. Mail uit als je bezig bent met video’s opnemen. Zorgen dat je totale focus heb je op je sport als dat is wat je op dat moment doet. Niet constant scrollen op je telefoon. Focus.

 

Oppervlakkige acties zijn een vlucht

Doe datgene wat je op dat moment doet. Focus je volle aandacht daarop en zorg ervoor dat die actie die jij nu uitvoert, resultaat gaat opleveren- direct of indirect. En natuurlijk hebben wij niet non-stop kernacties en zijn wij geen robots die alleen maar doen wat ze moeten doen. Maar we merken wel direct op als wij een oppervlakkige actie doen. Heel af en toe merk ik af en toe dat ik afwijk van mijn email blokken. Mijn email is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf, dat is waar het contact met onze cliënten mee verloopt.

Als ik ergens geen zin in heb, is mijn email een soort van mijn Facebook. Waar andere mensen zouden gaan scrollen op Facebook, ga ik mijn mail checken omdat ik dat heel makkelijk vind. Dat is heel comfortabel voor mij. Dat zijn ook de dingen waar je heel snel in terug schiet, als iets lastig is.

Maar ga ervan uit dat als jij resultaat wilt creëren en jouw doelen wilt behalen, jij heel oncomfortabele dingen moet gaan doen. Dat zijn de momenten waarop je geneigd zult zijn om dat te gaan doen wat onder een oppervlakkige actie genoemd wordt.

Welke kernacties doe jij? (of juist nog niet..)

Pak een leeg vel papier en een pen en breng eens voor jezelf in kaart: Wat zijn de oppervlakkige acties die ik doe en wat zijn de kernacties die ik doe? Daarnaast: wat zijn de kernacties die ik nog niet doe, die ik eigenlijk wel zou moeten doen maar waar ik geen tijd voor heb (lees: maak)? Hoe kun je daar tijd voor maken door oppervlakkige acties weg te laten?

Wees heel kritisch naar jezelf. Uiteindelijk begint doelen behalen- en dan heb ik het echt over álle doelen- van afvallen tot de beste sportman worden, een bedrijf opzetten tot veel meer omzet draaien, van bikini atleet zijn tot een boek schrijven, met hoe serieus jij jouw doel neemt. Ongeacht wat jouw doel is, oppervlakkige acties gaan jou daar never nooit bij helpen.

Dus wees kritisch op je tijd, want het is heel simpel: vrijwel alles kun je creëren maar tijd is echt het enige dat opraakt. Dat krijg je niet terug. Dus welke dingen wil jij wel en niet jouw meest kostbare ding aan besteden? Schrijf dat voor jezelf op.


Meer van dit soort input?

In onze Gratis Facebook Community vind je onder andere goede content over Persoonlijk Leiderschap. Maar ook ook over Business, Sales, Marketing, Time Management. Hier lees je er meer over en kun je je gratis aanmelden.

 

Over de schrijver
John is mede-eigenaar, Coach en Manager binnen Lifestyle of Business. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en slimme ondernemer die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen