arrow_drop_up arrow_drop_down
31 december 2018 

Je gevoelens onder woorden brengen door schrijven als therapie

Schrijven doen we allemaal, maar schrijven heeft niet voor iedereen een betekenis. Voor mij heeft schrijven geholpen om wat meer rust te creëren in mijn hoofd. Om mijn emotie en gevoelens te leren uiten en te snappen, gebruik ik schrijven als therapie. Lees hier hoe jij dat ook kunt doen.

Schrijven als therapie: Moet je alles wel zelf doen?

Ik ben iemand die het liefst alles alleen uitzoekt. Makkelijk? Ja. De oplossing voor mijn problemen? Nee. Deze werden uiteindelijk alleen maar groter en ik begon me ook steeds eenzamer te voelen.
Ik begon de mensen waar ik het meest om geef van me af te houden en buiten te sluiten. Waardoor ik steeds verder in mijn eigen bubbel kroop, dieper de eetstoornis in, want dat was veilig en vertrouwd. Zo kon niemand mij meer afwijzen en pijn doen.

Een persoonlijk voorbeeld

Wanneer mijn zusje en ik ruzie hadden schreven we altijd een briefje naar elkaar waarop stond: ‘Sorry, is het nu weer goed?’ We schoven dit onder elkaars deur en de ruzie had nooit plaatsgevonden. Toen ik wat ouder werd ging ik ook brieven naar mijn moeder schrijven.

Sommige over hoe ik me voelde en andere maar met een paar woorden of een zin. Dit heb ik gedaan tot ik een jaar of 14 was, daarna heb ik een hele poos niet meer geschreven. Waarom? Omdat ik te druk was met de mensen om mij heen. In deze periode waren er veel spanningen thuis en wilde ik het iedereen graag naar het zin maken, het weer een gezellige sfeer proberen te creëren en niemand boos te maken.

pen op papier schrijver

Het begin

Het schrijven begon pas weer toen ik obsessief met gezonde voeding bezig was, in de vorm van een dagboek. ‘Wat heb ik vandaag gegeten?’ of ‘hoeveel calorieën zaten hierin?’ zijn vragen die ik mijzelf stelde.

Wanneer ik eindelijk de moed had om de stap te nemen om in therapie te gaan, ben ik weer echt begonnen met schrijven. Wat begon met een aantal brieven aan mijn overleden opa, werd algauw een schrift vol brieven aan mijn omgeving. Sommige hiervan heb ik wel gedeeld, andere nooit. Ik merkte dat ik door het schrijven veel beter met de chaos in mijn hoofd om kon gaan en schrijven als therapie dus echt hielp.

De rol van schrijven

Door schrijven kan jij jouw gedachten op papier zetten zonder dat iemand het hoeft te lezen of iemand jou beoordeeld (of veroordeeld). Het geeft rust en overzicht. Dat is iets wat ik persoonlijk erg prettig vind.

Door te mijn levensverhaal schrijven kon ik mezelf vragen stellen als: durf ik echt aan mezelf te werken? Hoe zou mijn leven er zonder een eetstoornis uitzien? Allemaal vragen die ik mezelf stelde en later ook mijn therapeut. Ik merkte in de therapieën dat ik het makkelijker vond om mijn geschreven stukjes voor te lezen.

Hierdoor snapte zij mij beter en konden we samen effectiever aan mijn problemen werken. Nu kan ik teruglezen welke treden van de trap ik al heb behaald en welke ik nog moet bewandelen om te komen waar ik zou willen zijn.

Pen papier schrijven

Vier tips om schrijven therapie zelf toe te passen

1. Schrijf je problemen en zorgen van je af

Door op papier (of in Word) te zetten waar je mee zit creëer je meer rust en overzicht in jouw hoofd. Je hebt als het ware een ‘back-up’ gemaakt waar je veel over nadenkt, wat het makkelijker kan maken om de zorgen los te laten wanneer je bijvoorbeeld wil gaan slapen.


2. Schrijf om inzicht in je gedachten te schrijven

Gedachten voelen vaak als de waarheid aan, maar we vergeten al snel dat deze niet 100% objectief zijn. Door op te schrijven wat je denkt kom je er wellicht achter dat jij heel negatief over jezelf denkt of jezelf continu afkraakt. Doe dit dagelijks, zie het als in een dagboek schrijven. Want pas op het moment dat jij je bewust bent van jouw negatieve gedachten kun je er pas iets aan doen. En om stappen te kunnen maken moet je écht loskomen van deze negatieve gedachten.


3. Schrijf over emoties en gevoelens waar je niet goed over durft te praten

Wellicht weet je heel goed wat je denkt en voelt, maar durf je dit nog niet uit te spreken bij een ander. Door deze op te schrijven zet je een eerste stap en haal je wat druk er vanaf. Je kan op basis hiervan alsnog het gesprek met een ander aangaan, alleen dan beter voorbereid. Je kan er ook voor kiezen om de ander een brief te sturen, of merken dat je zodanig inzicht gekregen hebt in jouw gevoelens en emoties dat deze door het schrijven aangepakt zijn.


4. Schrijf de mogelijke oplossingen voor een probleem op

Schrijven kan niet alleen als tool fungeren om problemen op te schrijven, maar ook oplossingen te bedenken. Wat zou je doen als alles mogelijk was? Wat zou jij een ander in een soortgelijke situatie adviseren? Als de stappen die je zou zetten gegarandeerd succes zouden opleveren, wat zou je dan doen?

Met schrijven als therapie krijg je inzicht over jouw gedachtes, zodat jij die beter kunt begrijpen. Mijn gevoelens uiten op papier zet mij aan het denken. Wat vind jij van schrijven? Schrijf je ook wel eens over datgene wat jij dwars zit of helemaal niet?

Wat houdt jou tegen om het eens te proberen?

Liefs,

Marieke

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen