Van hobby naar bedrijf door Lifestyle of Business coaching én consultancy van Rianne Bakker
Het was nog een soort hobby. Dat kon zo niet langer. Het moest een écht bedrijf worden. Marijke en Coen, levenspartners en beide eigenaar van het video productiebedrijf Viewmotion leerden ons kennen via onze podcast. De content bleek zo interessant dat ze ons gingen volgen. Stiekem dachten ze al aan coaching via Lifestyle of Business. Ze hadden immers hulp nodig om verder te komen met hun business.
Er was alleen een grote maar...
Coen en Marijke dachten veel te kleine ondernemers te zijn om in aanmerking te komen voor coaching bij Lifestyle of Business.
Uiteindelijk zijn ze toch gestart in een traject met Rianne en hebben inmiddels zelfs al twee keer verlengt!
In dit artikel leer je een leuk koppel kennen dat doet denken aan de jonge John en Jeanet jaren geleden. Gretig, ambitieus en altijd bezig met het volgende niveau.
Kijk en/of luister je liever dan lezen? We hebben Coen en Rianne geïnterviewd voor onze podcast, hieronder kan je de video hiervan bekijken.
Misschien leuk voor de toekomst
“We hadden eigenlijk nooit gedacht dat we bij jullie klant zouden worden. We hadden jullie natuurlijk van tevoren online opgezocht en zagen dat jullie bedrijven coachte die 30.000 euro per maand omzet en meer hebben.” Ze dachten beiden: “Daar komen wij echt lang niet bij, maar misschien is dit wel een leuke voor de toekomst.”
Marijke had altijd het idee dat ze als coaching John of Jeanet als coach wilde hebben, maar ze had wel het idee dat ze dit pas in realiteit konden brengen wanneer ze hun bedrijf beter op orde zouden hebben. Door middel van een Instagram Poll kwamen ze met ons in contact.
“We hadden het idee dat we wel écht iemand nodig hadden om ons te helpen met het ondernemen in het bedrijf.”
Salesgesprek
Tijdens het salesgesprek was Marijke al vrij snel akkoord om het traject te volgen van LSOB, terwijl dit bij Coen niet zo was. Coen was nog niet helemaal overtuigd:
“Ik had eigenlijk nog steeds in mijn hoofd dat John mij gewoon wat wilde aansmeren”.
In de loop van het gesprek merkte hij dat dit niet het geval was.
Hij merkte dat hij verschillende vraagtekens had bij het bedrag.
Moesten we dit er wel voor uitgeven?
Ik kan vaak van het bedrag uit eten, dat vind ik eigenlijk ook wel lekker!
Ik kan er ook veel cameraspullen van kopen
“We waren te vakgericht”, vertelt Marijke. “We wilden eigenlijk alleen maar geld investeren in bijvoorbeeld nieuwe software of nieuwe gadgets zodat we ons bedrijf konden laten groeien. In plaats van dat we dus het ondernemen erbij pakte.”
Van Vakman naar Leider
We zien dit vaak bij ondernemers het is niet voor niks dat onze slogan al jaren is: “Van vakman doorgroeien naar leider in je bedrijf.” Eigenlijk had Coen een klassiek ‘vakman patroon’, hij was vooral comfortabel met het uitoefenen van het vak. Hij dacht dat het zijn business zou verbeteren als hij beter zou worden in zijn vak.
Coen en Marijke zijn toen gestart met het programma ‘ MBA op slippers’, dit was toen een online programma met een paar gesprekken erbij. Ze zijn gestart met Rianne als coach.
Van A naar B: Punt A.
Halverwege 2020 zijn ze begonnen met de coaching, toen waren ze iets meer dan een jaar bezig met het runnen van hun bedrijf. Op dat moment hadden ze niet het gevoel dat het een bedrijf was. De producties die ze maakten waren erg mooi maar ze wisten niet veel van het ondernemen af.
Ze wisten dat er écht verandering in moest komen. “Het was voor ons een grote uitdaging om klanten te werven, geld binnen te harken en uit ons comfort zone te stappen. Überhaupt wisten we niet hoe we dit moesten doen, we hadden niemand om ons een richting op te sturen die zei hoe we dit konden aanpakken.”
Via hun netwerk kregen ze klussen, ze hadden geen plan of richting, ze lieten alles op zich af komen. De regie hadden ze niet in hun eigen handen.
De eerste drie maanden
“In de eerste drie maanden hebben we leren kijken naar de cijfers, hoe we met ons geld omgaan en naar wat je moet doen om consistentie binnen je bedrijf te behalen. Voorheen deden we namelijk maar wat.”
Ze zijn toen aan de slag gegaan met het bepalen van hun doelgroep, die hadden ze nog niet vastgesteld. Ze waren eerder bij elke klant al blij dat iemand überhaupt een video van ze wilden hebben.
Het MBA op slippers traject heeft hun geholpen om persoonlijk te groeien, hun bedrijf was gestructureerd en dit hielp bij zelfvertrouwen en stevig in hun schoenen staan. Ze hadden meer opdrachten gekregen en vonden het heel fijn om te werken met Rianne.
Van hobby naar serieus bedrijf
Na dit MBA traject hebben ze de samenwerking met Rianne verlengd. “We hebben de mindset gekregen waardoor het voelt alsof we echt een serieus bedrijf hebben in plaats van dat we zomaar zzp’ers zijn die een ‘bedrijfje’ hebben.”
Daarnaast is ook hun omzet omhoog gegaan. In het eerste jaar van hun bedrijf hadden ze een omzet van 10.000 euro. Dit was nog zonder de coaching. In de eerste acht maanden van hun tweede jaar draaide ze 12.000 euro. De laatste vier maanden van hun tweede jaar zaten ze bij ons in coaching en eindigden ze het jaar op 32.000 euro.
“We zijn nu bewust met alles bezig, met de nadruk op het ondernemerschap. We focussen ons nu veel meer op het totaalplaatje in plaats van dat we alleen vakmensen zijn.
Liefdes partners en Business partners
Coen en Marijke hebben samen een relatie, ze hebben gemerkt dat ze sinds het traject meer proberen om privé en zakelijk gescheiden te houden. Eerst vloeide het volledig door elkaar heen. Ze houden nu rekening met elkaars valkuilen: “Coen heeft er een handje van om door mij heen te praten. Hierdoor kan ik af en toe mijn zinnen niet afmaken, dit komt voor de klant natuurlijk ook niet professioneel over. We hebben dus gemerkt dat we beter alleen een salesgesprek kunnen doen in plaats van samen. We proberen dus een oplossing te zoeken voor elkaars valkuilen.”
Ambities
Binnen een paar jaar willen Coen en Marijke een eigen kantoorruimte huren en een editor in dienst hebben. Daarnaast willen ze graag als volgende stap 6.000 euro per maand draaien.
Tips voor het maken van video’s
We hebben Coen en Marijke gevraagd om wat tips te geven voor jou als je nog niet iets doet met video of aan het twijfelen bent om iets met video te doen: “Ik zie vaak bij klanten van ons die net zijn begonnen met het maken van video’s, dat ze beginnen met het aan elkaar zetten van bijvoorbeeld stockfoto’s en dat als een video te gebruiken. Mijn tip is om dat niet te doen.”
Maak er iets persoonlijks van. Zet jezelf of een werknemer in de schijnwerpers met een video waarin je laat zien wat je doet. Zorg dat écht het bedrijf naar voren komt en laat zien wie daarachter zit, dit werkt ook het beste op social media. Maak er wat unieks van, elk persoon heeft wel een uniek verhaal en licht dit uit.
Aan de slag met video?
Wil je ook iets doen met video? Dan kunnen je Coen en Marijke contacten door naar www.viewmotion.nl te gaan.
We weten uit ervaring dat video’s heel erg goed werken. Er is een reden waarom wij om ons heen drie camera’s hebben staan als we onze podcast opnemen. Marijke kwam zelfs met ons in contact via een video. Zo zie je maar weer hoe de kracht van video kan werken.
Bepalen of onze Coaching en Consultancy ook interessant is voor jou?
Plan dan hier je gesprek in.
Kost je verder niets.
Je hebt daarna sowieso een goed gesprek met een paar handvatten om weer verder te gaan. Of je nu wel of niet met ons gaat samenwerken.