Zonder stress omgaan met stress, 3 tips | KickAssLeven.nl
Zonder stress omgaan met stress, 3 tips
20 november 2016 

Zonder stress omgaan met stress, 3 tips

“Dear Stress, let’s break up..” Heb jij wel eens last van stress of ervaar je dat anderen dat hebben? En hoe ga je daar dan mee om?

Omgaan met stress: ‘Ja, ik ken het, en hoe.’

Ik leg deze vraag eerst bij mezelf. Dat is uiteraard ook de reden waarom ik deze blog bedacht. Goed, natuurlijk ervaar ik stress. Als je veel met sport en voeding bezig bent, kom je jezelf vaak tegen op bepaalde vlakken. Het gaat goed, je krijgt een tegenslag, het gaat minder en je pakt het weer op. Op het moment dat ik een tegenslag krijg, ervaar ik stress. De ene keer is het level hoger dan de andere keer maar het zit er. En hoe ga ik daar dan mee om?

Ik noem een voorbeeld: bijna een maand geleden, kreeg ik griep. En dat was hele een fixe kan ik je vertellen! Ik heb meer dan twee weken lang op de bank gelegen. Gelukkig wel onder een deken met een heerlijke warme kruik. Ondanks dat er ontzettend goed voor me gezorgd werd, ervoer ik stress.

‘Straks begin ik weer onderaan en sta ik weer op nul.’

Ik lig op de bank en voel dat ik steeds ‘minder sterk’ word. Er klinken verschillende stemmetjes. “Ann, luister gewoon eens een keer naar je lichaam.” “Annie kom op, waarom ben je zo zwak. Schiet eens op en trek die sportschoenen weer aan. Dan neem je toch een flinke pre-workout?” Uhu, dat kan allemaal wel, maar ga ik me daardoor ook beter voelen?

Ik zat hier best wel mee en was dan ook blij dat er een live webinar (seminar via internet) van Jeanet gepland was. Ik vroeg waarmee ik zodra ik me weer sterk genoeg zou voelen, het beste kon gaan starten. Via zo’n online training kun je via een live chat vragen stellen. Super leuk en leerzaam. Mijn stress liep hoog op maar door het antwoord van Jeanet kreeg ik weer meer vertrouwen. Ik ben nu voorbereid dat mijn lichaam een ‘inkom sessie’ (herstelweek) nodig heeft. Ik heb ongeveer een week nodig om weer op mijn oude niveau te komen. Dit stelde me gerust.

‘Stress en vervelende drukte in mijn omgeving’

Stress is dus een gevolg van het ervaren van spanning of druk. Het is een lichamelijke reactie. Je kunt stress op verschillende manieren ervaren. In je thuissituatie bijvoorbeeld, misschien zit daar enige spanning. Onenigheid in je vriendengroep, op de voetbalclub of op het werk. Ruzies of irritaties op school etc. etc. Kort samengevat en wat ik daarnet al noemde: je omgeving.

“Maar hoe kan het dan dat het soms lijkt alsof ik de enige ben die stress ervaart?”

Dit komt omdat stress alles te maken heeft met jouw eigen kijk op het leven. De manier hoe jij tegen de wereld en tegen jezelf aan kijkt. Stress is iets wat alles te maken heeft met overbelasting. Soms komt er ook angst bij kijken. Je hoort wel eens dat mensen zeggen: “Goh wat ben je toch snel geprikkeld vandaag… is er wat?”

‘Prikkels’

‘Prikkels’ zo noem ik ze even, kosten je energie om te verwerken. Je hebt dus weer rust nodig om te herstellen. Om te kunnen ontwikkelen en functioneren heeft iedereen prikkels nodig. Bij te weinig prikkels ontstaat er verveling. Bij een goede hoeveelheid prikkels voel je je fijn, maar bij een teveel aan prikkels ervaar je stress. Wanneer je bijvoorbeeld teveel werkt, te lang doorgaat met bepaalde dingen of simpelweg te hard je best doet, zul je stress gaan ervaren. Je kent het wel, “Ik moet vanavond een paar uurtjes over werken hoor! Ik eet dus niet thuis.”

Zo werkt je lichaam ook. Je bent simpelweg ‘overwerkt’. Je lichaam en je mind krijgen te weinig rust. Ook je koppie heeft tijd nodig om te zorgen dat het systeem niet overbelast raakt.  Zorg er dus voor dat je jezelf die rust gewoon regelmatig gunt!

Hoe kun je dat nou het beste doen? Hoe zorg je ervoor dat je stress onder controle krijgt?

Omgaan met stress: ik geef je drie tips

1) Probeer te ontspannen

Het lijkt misschien gek en tegenstrijdig maar probeer vooral te ontspannen als je stress ervaart. Als je je ontspant kun je beter nadenken en voorkom je dat je dingen doet die niet juist zijn. Wat ik doe als ik stress ervaar, is letten op mijn ademhaling. Vaak is deze op dat moment ongecontroleerd en erg snel. Adem rustig in en uit vanuit je buik. Nadenken over de manier waarop je ademt in zo’n situatie is erg belangrijk. Toch wordt dit weinig gedaan. Probeer eens een minuutje te focussen op de manier waarop je op dit moment ademt en kijk wat je opmerkt. Komt dit overeen met de omgeving waar je je nu bevind?

2) Schakel die ‘negatieve gedachten knop’ om

Waarschijnlijk zijn er negatieve gedachten waarom je stress ervaart. Bekijk dat eens van de andere kant. Waar ik mezelf wel eens op betrap en toevallig vandaag nog, is dat ik al gauw denk dat ik iets niet kan. “Ja uhh dat lukt me sowieso niet hoor.” Stop negative thinking! Zeg tegen jezelf dat je het wel kan en dat je eens gaat kijken hoever je komt. Wedden dat het je lukt?

3) Schrijf het op

De derde en laatste tip kwam vandaag in me op tijdens het werk. Met een collega sprak ik over hoe hij handelt wanneer hij stress of prikkels ervaart. Hij vertelde me dat hij bij drukte, stress en tijdnood merkt dat hij heel makkelijk uit zijn patroon raakt. “Ik waag me aan verkeerde dingen zoals ongezond voedsel etc.” Hierover kon ik meepraten omdat ik hetzelfde ervaar. Vaak blijven we hierin ‘hangen’.

Het is helemaal niet erg om de draad een keertje kwijt te raken, hierdoor wordt je juist alleen maar sterker en leer je jezelf kennen. Maar als deze issue zich weken achter elkaar aanhoudt, is het misschien slim om even met jezelf om tafel te gaan zitten. Pak een schrift + pen, ga letterlijk aan tafel zitten en schrijf op wat je dwars zit. Waarom lukt iets niet op de manier waarop ik het nu doe en hoe kan ik ervoor zorgen dat het me wel lukt. Is het negatieve wat ik constant in mijn hoofd heb wel echt zo negatief? Is het echt nodig om op deze manier te reageren tegen mijn collega als ik ergens anders over denk dan hij of zij doet?

Als je bijvoorbeeld te maken hebt met deadlines waarbij je dus tijdsdruk ervaart, is het verstandig om pauzes te nemen wanneer je volledige focus verdwenen is. “Ja maar ik heb maar 1 ‘grote’ pauze per dag” Om maar even een voorbeeld te noemen, een toiletbezoek is nooit uitgesloten.

Probeer als we spreken over werk, je dag helemaal af te sluiten. Dingen die niet af zijn kunnen meegenomen worden in de planning van morgen. Zo voorkom je, dat je als je thuis bent nog van alles wilt doen. En dus je vrije tijd onbewust indeelt met allerlei werkzaken. Als bepaalde spanningen te hoog oplopen, gaat dit ten koste van je werkplezier, je creativiteit en je effectiviteit. En laat dat nou net hetgeen zijn wat we niet willen!

Don’t let anyone get you out of your element!

  • Annelie
Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website