Zo pak je de leiderschap binnen je leven en je bedrijf
02 november 2021 
11 min. leestijd

Zo pak je de leiderschap binnen je leven en je bedrijf

De verantwoordelijkheid buiten jezelf leggen is heel makkelijk en is iets wat vaak op onbewuste levels voorkomt. Je hebt het misschien niet eens door dat je het doet. In dit artikel hebben we het over slachtofferschap en leren we je hoe je dit kunt veranderen door zelf leiderschap te nemen in je leven en je bedrijf.

Kijk en/of luister je liever dan dat je dit artikel leest? We hebben over dit onderwerp een podcast gemaakt hieronder kun je de video hiervan bekijken of de audio beluisteren.



Slachtoffer of leider?

In de omstandigheden van je leven kan je kiezen of je een leider wilt zijn of een slachtoffer. 

Slachtoffer in Sales
Wij doen dit werk al jarenlang, veel van die jaren deden we het op reis. Dat werkte heel goed. Zo ook met het opvolgen van leads. Ik (John) had daar een winnende strategie ontwikkeld met betrekking tot sales en klanten opvolgen.

Ik deed dit door middel van Whatsapp spraakberichten. Het voordeel daarvan (kwam ik laatst pas achter) was dat ik niet hoefde te bellen, dat was onbewust een voordeel voor mijzelf.

Dit was een patroon dat ik had aangeleerd en vond dit erg comfortabel, bellen vond ik namelijk verschrikkelijk. Deze strategie gaf mij winst want ik hoefde niet het oncomfortabele gevoel te ervaren van bellen. Ik had goede redenen om dit te doen want op de plekken waar wij werkte hadden we vaak te maken met tijdsverschil, daarom was het praktisch gezien ook onhandig om te bellen.

Maar toen kwamen we in Nederland. Daar was deze reden natuurlijk niet meer geldig. Er was geen tijdsverschil en ik had gewoon weer mensen kunnen bellen, toch deed ik dat niet.

De echte reden...

Lang verhaal kort, door een gesprek met mijn coach kwam ik erachter de echte reden dat ik niet belde. Ik vond het namelijk altijd heel irritant als mensen mij zomaar belden, het idee dat ik dan gestoord word vind ik niet prettig dus daarom heb ik altijd het geluid uit van mijn telefoon.

Ik had deze irritatie geprojecteerd op iedereen. Mijn overtuiging was dus dat iedereen het irritant vindt als ze zomaar gebeld worden.

Het versturen van spraakberichten was dus een onbewuste dekmantel van het discomfort dat ik voelde bij het bellen van mensen. Terwijl ik tot de conclusie was gekomen dat het bellen van mensen helpend zou zijn bij het behalen van de resultaten die ik wilde behalen.

Toen ik dit allemaal besefte maakte ik de keuze om niet meer in de slachtofferrol te blijven hangen maar om eigenaarschap te nemen. Ik koos ervoor om wel te bellen waardoor ik meer resultaten haalde dan ooit.



Slachtoffer vanuit moederschap

Vanuit moederschap zou Jeanet ook in een slachtofferrol kunnen gaan zitten: "Goh nu heb ik geen tijd om te traden, nu kan ik niet met mijn klanten spreken en ik kan nog niet sporten want ben net bevallen.. "

Er zijn veel smoesjes die ze zou kunnen verzinnen om niks anders te doen dan met Jayson bezig zijn. Dat is natuurlijk helemaal prima als dat je keuze is, maar Jeanet kiest ervoor om dat niet te willen. Zij wil met regelmaat video's opnemen, iedere dag in de University of Excellence aanwezig zijn, mails sturen en appjes versturen, traden, podcasts opnemen en ook haar klanten spreken elke week.

Ze neemt hierin de leiderschap en kijkt naar wat er anders moet wat simpelweg een vast gegeven is. Een voorbeeld hiervan is dat als Jeanet met haar klanten wil spreken ze iemand moet hebben die op Jayson past. Door leiderschap te nemen heeft Jeanet met mij overlegd of ik op woensdag met Jayson kan zijn zodat zij dan haar gesprekken met klanten kan doen.

Daarnaast wil ze graag elke dag traden, het liefste wil ze dit elke ochtend een uur onafgebroken, in de middag ook een uur en in de avond ook een uur. Tegenwoordig is dat niet wat gebeurt. Ze heeft iedere dag momenten dat er factoren zijn, waardoor ze niet onafgebroken dit kan doen.

Hierdoor kan ze nooit meer haar eigen vaste ritme aanhouden. Daarom is ze gaan kijken naar hoe ze wel een bepaald ritme kan creëren zodat ze wel de resultaten kan bereiken die ze wil bereiken. Hoe ze dit deed is door te focussen op de resultaten en stelde zichzelf de vraag: "Hoe vaak moet ik dan traden op een dag?". Nu trade ze niet op vaste tijden maar wel een aantal keer per dag.



Je kunt leiderschap nemen, ook als de situatie niet ideaal is
Als je zo gaat kijken naar alle vlakken in je leven zoals sport, voeding, relatie, tijd met je partner, dan zul je merken dat er op sommige vlakken echt wel dingen zijn die anders moeten en die niet kunnen zoals je zou willen. Vaak is er dan wel een mouw aan te passen om de resultaten te bereiken die je wilt. 

Neem daarin leiderschap, ook als de situatie alles behalve ideaal is of anders dan je gewend bent.

Praktijkvoorbeeld
Jeanet had een bestelling gedaan bij een winkel waar het niet helemaal goed ging. De eigenaar had zijn personeel niet goede instructies gegeven maar nam hier niet het eigenaarschap voor. In plaats daarvan zei hij: Ja luister, het is fout gelopen, had het ook graag anders gezien maar ja, zo is het nou eenmaal gelopen.

Daarna moesten we een nieuwe afspraak maken om het probleem op te lossen. Er werd mij verteld dat ze om 14.00 bij de afspraak zouden zijn. Ik vroeg of ik daadwerkelijk kon verwachten dat ze om 14.00 bij de afspraak zouden zijn. Zijn antwoord was: "Ja in principe wel, ik doe dat alleen niet zelf want ik heb daar mensen voor en het kan zo zijn dat ze hun afspraken niet nakomen, maar dan kan ik daar niks aan doen."

Hij zei dit terwijl de mensen waarover hij het had zijn personeelsleden waren. De bedoeling is dat hij als eigenaar zijn personeel goed traint, je wilt natuurlijk dat je personeel altijd hun afspraken nakomen.

Daarnaast was er aan het begin van deze samenwerking al iets mis gegaan waarin de fout lag bij het verkeerd instrueren van zijn personeel.

Wat had hij dan moeten doen?
Hij had moeten zeggen dat het zijn fout was, dat hij het niet goed heeft aangepakt en dat hij zelf betere instructies had moeten geven. Plus, dat hij had moeten zorgen dat het geregeld was en dat hij desnoods er zelf voor zorgt dat het de volgende dag alsnog geregeld kon worden.

In plaats daarvan zei hij dus: "Ik kan er niks aan doen, mijn personeelslid deed niet z'n best en het lag aan de omstandigheden."

Wat kan jij doen?
Stop met de schuld bij een ander te leggen. Er zijn altijd redenen die het optimaliseren van je leven moeilijker maakt dan dat je wilt, focus je daarom op de redenen waarom jij jezelf wilt verbeteren.

Stel jezelf de vraag: Op welk vlak van mijn leven ga ik slapend door het leven en ben ik ervan overtuigd dat de omstandigheden nu eenmaal zo zijn zoals ze zijn en heb ik er geen enkele invloed op.

Daar zit waarschijnlijk een stuk slachtofferschap van jezelf en geef je de schuld aan de omstandigheden, terwijl, jij kan ervoor kiezen om toch wel eigenaarschap te nemen over dit stuk van je leven ook al zijn je omstandigheden niet optimaal.

Focus je op hoe je wel je gewenste resultaat kunt creëren.


Waarom nemen mensen geen eigenaarschap?

Mensen willen vaak liever niet het beeld geven dat ze iets niet snappen, niet kunnen of iets fout gedaan hebben, dat komt omdat hun reptielenbrein er alles aan doet om niet afgestoten en afgewezen te worden.

Het kan echt een overlevingsmechanisme van iemand zijn dat hij of zij iets afschuift op een ander, of iets glashard ontkent of iets verzwijgen.

Een aantal voorbeelden:

Situatie verzwijgen/ontkennen: Jij hebt het lievelingsglas kapot gegooid van je partner. Je partner vraagt of je weet waar het glas is en jij ontkent het en zegt dat je niet weet waar het is. Je had ook gewoon kunnen zeggen dat je het klote vindt maar dat je het hebt laten vallen.

Situatie op een ander afschuiven: Jij hebt een factuur ontvangen maar reageert niet omdat je het niet kan betalen. Degene die de factuur heeft verstuurd vraagt of je het wel hebt ontvangen en jij zegt nee, die heb ik nooit ontvangen.

Eigenaarschap nemen ook al voelt het soms kut
Onze identiteit is belangrijk voor ons mensen, we willen graag in stand houden wie wij denken te zijn. Mensen willen graag belangrijk gevonden worden. Ze willen ertoe doen en willen het gevoel hebben dat ze goed genoeg zijn.

Daarom is het voor sommige mensen lastig om toe te geven dat ze zelf fout zaten en schuiven het liever even af op een ander zodat ze er zelf niet zo klungelig uitzien. Als jij dat ook hebt als leider van je bedrijf en je schuift het soms af op je personeel doe dan het volgende.

Accepteer dat het kut voelt om eigenaarschap te nemen, fouten fiksen vanwege jezelf is niet altijd een lekker gevoel.

Maar als je dat een paar keer doet en blijft komen vanuit dat eigenaarschap zul je gaan merken dat het makkelijker wordt om iedere keer hand in eigen boezem te steken Dat gaat je helpen om makkelijker resultaten te bereiken die je wilt bereiken, dit komt doordat je veel meer kunt gaan sturen en focust op de elementen waar je wel invloed op hebt.

Extra handvaten om eigenaarschap te nemen

Op het moment dat je weet dat je als volwassen persoon ergens gefaald hebt en dit wil gaan afschuiven denk dan: “ Ben ik nou een klein kind die het van me af wil schuiven zodat ik er goed uit zie? Of ben ik een volwassen persoon die durft toe te geven dat het mijn eigen fout is? Is dit wie ik wil zijn?”.

Wat wordt jouw keuze, kies je ervoor om in kinderlijk gedrag te blijven hangen of kies jij ervoor een andere identiteit te creëren en eigenaarschap te nemen over je leven en business?

Als je deze stappen zet en je discomfort voelt, weet dan dat je dit doet om jezelf te verbeteren en naar een hoger niveau kunt groeien.

Wil je eigenaarschap nemen in je bedrijf en je leven? 

Begin dan met het doen van deze gratis test.

Binnen een paar minuten weet je precies wat je te doen staat. 

Ondernemers test - Lifestyle of Business

Over de schrijver
John is mede-eigenaar en Hoofd Coach binnen Lifestyle of Business. Zeg je John dat zeg je RelaxedVlammen :), een van de 4 LSOB-tegenstrijdigheden. Je kunt hem zien als een gedetailleerde, leergierige en enthousiast persoon die strategisch en doelgericht, maar ook luchtig te werk gaat. Zowel in het team als in coaching sessies. Omdat hij 100% aanwezig is in gesprekken, zegt wat gezegd moet worden en dat combineert met een praktische insteek is er altijd resultaat. Zowel met team leden als met coach klanten.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down