Wilskracht trainen? Het is belangrijker dan je denkt. | LSOB
Wilskracht trainen: 4 tips om de nodige stappen te zetten
28 september 2016 

Wilskracht trainen: 4 tips om de nodige stappen te zetten

Ken je het gevoel dat je veel nieuwe ideeën hebt, maar op de een of andere manier ze nooit lukken? Steeds probeer je bepaalde stappen te zetten maar het wil gewoon niet lukken. Vervolgens stel je het weer uit en geeft het (gebrek aan) resultaat je een negatief gevoel. Dan is je wilskracht trainen wellicht de oplossing voor jouw problemen.

We hebben allemaal te maken met discipline en wilskracht. Maar wat doen we er mee? Zoals Roy F. Baumeister, auteur van een boek over wilskracht, zei: ‘wilskracht is geen persoonlijke eigenschap, een skill of een deugd. Integendeel, het werkt in feite net zoals een spier, waardoor je deze kan trainen.’

Geloven in jezelf

Toch is dat een fijn gegeven, je kan daadwerkelijk krachtiger worden! Wilskracht is niet dat je geen lol mag hebben of dat je echt niet mag afwijken van de dingen die je moet doen. Wilskracht zorgt ervoor dat je sterker in je schoenen staat en is in feite niets meer dan bewust doelen behalen. Ook zorgt het voor een beter resultaat. Je kan getalenteerd zijn, maar zonder actie zal er niets van jouw talenten terecht komen.

In mijn vorige blog gaf ik aan dat ik na een terugval weer ben begonnen met alles op te bouwen, eerst ging het echt als een kickstart alleen na een aantal weekjes kreeg ik een terugval en mistte ik de discipline en wilskracht.

handdrukken

Wilskracht trainen: 4 handige stappen

1. Besef dat je wilskracht kunt trainen
Het is geen onbegonnen zaak, je kunt wilskracht trainen. Het gaat er hierbij om dat je de dingen doet die je moet doen, ook al voel je je hiervoor niet in de stemming. Discipline is er veelal niet in een keer maar deze kan je opbouwen door gewoon te beginnen.

2. Stel duidelijke doelen op en verdeel deze in kleine doelen
Maak een duidelijk einddoel wat wil je bereiken en deel deze in kleinere tussenstappen op. Dat maakt het overzichtelijker, en bovendien geeft het een extra boost wanneer je weer een kleine tussenstap hebt behaald.

3. Track je week
Wat doe je in een week, waar zitten de afleidingen? Hoeveel tijd kost dat vervelende klusje? Besef waar jouw tijd naar toe gaat. Is er tijd verspild, en zo ja: hoe komt dit?

4. Stop met uitstelgedrag en sta stil bij de (kleine) stappen die je zet
Zijn er taken die je direct kan doen en afronden binnen twee minuten? Doe die dan direct. Complimenteer jezelf of ga even iets doen waar je naar uit keek.

sterk zijn

‘Ik wil niet’ bestaat niet. Maak er een gewoonte van vervelende klusjes gelijk te doen, staar je niet blind op een einddoel maar doe de komende 24 uur het maximale wat jij kan doen en stop met uitstellen. Hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het wordt. En dat geldt ook voor het ondernemen van actie.

Meer lezen over wilskracht? Dan is deze blog wellicht iets voor jou. 

Liefs, Lotte

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website