Wilskracht: je kunt het aanwakkeren met deze drie handige tips | LSOB
Wilskracht: 3 tips om het te trainen (+ bonustip)

Wilskracht: 3 tips om het te trainen (+ bonustip)

Wilskracht is een karaktereigenschap die voor het behalen van je doelen erg belangrijk is. Zonder de kracht en power om je doelen na te streven, zal je ze nooit behalen. Daar zal je me vast en zeker gelijk in geven.

Veel mensen geven na een tijdje op, omdat ze niet de juiste mindset hebben om door te gaan. Ze denken dat het ligt aan hun genen, en ‘dat ze niet gemaakt zijn om grote doelen en dromen waar te maken’. Ik quote hier een vriendin die na 5 pogingen om af te vallen voor de zesde keer haar dromen in duigen liet vallen.

Juist omdat wilskracht een karaktereigenschap is, kun je het trainen. Je kan jezelf aanleren om door te zetten, om niet op te geven als er weer een tegenslag is en om uiteindelijk, na een road vol met ups en downs, je doel in zicht te krijgen.

Zoals ik al zei, is wilskracht vooral gericht op hoe je denkt. Het draait dus om je instelling en jouw gedachtes. Daarom is het belangrijk dat je je mind gaat trainen om die juiste mindset te creëren. Aan de hand van een aantal voorbeelden wil ik je vandaag laten zien hoe je dagelijks kan trainen om een krachtige mindset te hebben.

Wilskracht trainen: zo doe je dat!

1. Maak een moodboard

Ik ben erg visueel ingesteld. Voor mij is het dus belangrijk dat ik om de zoveel tijd zie wat ik wil bereiken. Denk hierbij aan de achtergrond van je mobiel, foto’s die je ophangt in je kamer of een groot moodboard. Hier kun je alles op plakken, tekenen en schrijven wat in je opkomt als je aan jouw dromen en doelen denkt.

Voor mij zijn dat mijn sportidolen en vrouwen die krachtige uitspraken hebben gedaan. Deze foto’s en quotes helpen mij herinneren dat ook ik als vrouw alles kan bereiken wat ik wil en dat mijn geslacht me daar niet voor in de weg staat. Dat is iets wat ik persoonlijk nodig heb om mijn wilskracht te trainen. Voor jou kan dat iets totaal anders zijn. Het maakt niet uit wat je op je moodboard hebt staan, als het je maar eraan helpt denken wat je wilt behalen.

2. Leer ‘Nee’ zeggen

Daarnaast moet je leren om nee te zeggen. Niet alles dat op je pad komt, zal je helpen om jouw doelen te bereiken. Stel je werkt keihard om een promotie te krijgen van je baas en buiten je werk om vraagt iemand aan je of je je wilt inzetten als vrijwilliger. Hoe graag je deze mensen ook had willen helpen, deze ‘extra verplichtingen’ zullen alleen maar tijd innemen die je ook had kunnen gebruiken voor zaken die wél relevant zijn voor jouw doel. In dit geval was het bijvoorbeeld slimmer geweest om een verdiepingscursus te volgen voor je baan of filmpjes op Youtube te zoeken die je meer informatie zullen geven over een bepaald aspect van je baan.

3. Wees eerlijk

En ten slotte, wees eerlijk naar jezelf. Reflecteer aan het einde van de dag hoe de keuzes die je de afgelopen 12 uur hebt gemaakt, jouw doelen zullen beïnvloeden. Het maakt niet uit als je fouten hebt gemaakt! Zolang je maar eerlijk naar jezelf toe bent en erkent dat je de volgende keer het beter kunt doen. En áls je dan weer voor eenzelfde situatie staat, denk dan terug naar het moment waarop je de ‘verkeerde’ keuze maakte. Doe het dan anders, en maak dan gebruik van je wilskracht.

Hierbij drie tips waarmee ik veel over mijzelf en mijn mindset heb geleerd, maar ook heb kunnen verbeteren. Als je jezelf dagelijks bewustmaakt van de dingen die je doet in verhouding tot je doelen, ben je al actief bezig om je gedachten positief te beïnvloeden.

Bonus tip

Wil jij serieus voor je doelen gaan? Download dan hier gratis de drie-delige video-serie, waarin we o.a. zorgen dat jij een ijzeren wilskracht bouwt!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website