Wat te doen tijdens verjaardagen: Wel een stuk taart eten en je toch aan je 'dieet' houden
Wat te doen tijdens verjaardagen: Wel een stuk taart eten en je toch aan je 'dieet' houden.
12 juni 2015 
in Voeding

Wat te doen tijdens verjaardagen: Wel een stuk taart eten en je toch aan je 'dieet' houden.

Gemotiveerd en vol goede moed op het juiste pad richting je doel blijven is echt niet altijd makkelijk. Want wat doe je met de verleidingen die er op je pad komen? Hoe ga je om met etentjes? Wat te doen op verjaardagen?
Dit zijn allemaal momenten die het soms verleidelijk maken om te gaan voor korte termijn plezier (taart nemen op een verjaardag omdat je dat nú wilt) in plaats van denken aan de lange termijn (nu geen taart, straks wel je doel bereikt). Hoe kun je omgaan met zulke momenten?

Als je naar een verjaardag of etentje gaat, kan het lastig zijn om maat te houden. Vooral als je op een streng dieet bent kan een verjaardag of etentje aanzet geven om flink te over-eten. Om het ’s avonds af te maken met een flinke eetbui ‘omdat het nu toch al verpest is’. Hoe kun je dit voorkomen?

Je voorkomt het vooral door te stoppen met diëten en gezond en bewust te gaan eten. Als je een voedingspatroon hebt dat je de vrijheid geeft om ook te kunt genieten van je favoriete stukje chocola of van een taartje op een verjaardag, heb je minder de neiging om al het gemis in te halen en helemaal los te gaan. Daarom is tip 1: Vind een eetpatroon dat goed bij je past en waarbij je niet het gevoel hebt dat je iets moet missen.

Wat te doen tijdens verjaardagen?

Verjaardagstip: Kies voor het aller lekkerste, niet voor al het lekkers.

Maak een keus. Voordat je naar een verjaardag gaat, kies je wat je echt wilt hebben. Op verjaardagen is er vaak van alles. Er is taart, drank, hapjes die rond gaan, hapjes op tafel, en er is vooral heel veel keus. Het is belangrijk om een keus te maken. Kies voor datgene wat je echt lekker vindt, en geniet daarvan.

Maak een keus uit 1 van de 4 dingen. Neem of de taart, of hapjes die rondgaan, of hapjes op tafel of drank (alcohol maar ook frisdrank met calorieën). Wat vind je het aller lekkerste?
Stel nou ze hebben appeltaart met slagroom, waar je groot fan van bent. Dan kun je met jezelf afspreken dat je gaat genieten van dat heerlijke stuk taart. Proef de happen goed, schrok het niet naar binnen maar geniet er van. Dit is je lievelingstaart! Die heeft wel wat aandacht verdiend dacht ik zo!! Geniet van je taart, proef iedere hap en neem de tijd.

Kies de rest van de avond voor hapjes zoals komkommer, als je graag mee wilt knagen met de rest. Kies voor drinken zonder calorieën en laat je niet verleiden tot de hapjes die rond gaan. Je kiest bewust voor datgene wat je het aller lekkerste vind, zonder al het lekkers te nemen.

Door bewust te kiezen voor de dingen die je écht lekker vindt, eet je alleen nog dingen waar je werkelijk van geniet. Op zo’n manier past een stuk taart heel goed binnen een gezond eetpatroon. Ga voor het allerbeste, want alleen het allerbeste is goed genoeg!

Wat nou op je eigen verjaardag of die van een gezinslid?

Ik kan niet voor jou spreken natuurlijk, maar wat ik zelf gemerkt heb is dat een eigen verjaardag het lastigste is. Verschillende taarten, veel hapjes en constant bezig met iedereen voorzien van het lekkers. Wat ik zelf voorheen deed was ‘even snel’ een stuk taart naar binnen proppen in de keuken, terwijl ik taart sneed voor de visite. Of ‘per ongeluk teveel afsnijden, en mezelf dan maar ‘opofferen’ om het resterende stukje op te eten’. Ik genoot er niet van, ik vond het niet gezellig en ik at veel meer dan nodig was.

Het kan zijn dat je dit herkent. Misschien eet je snel een extra stuk taart als niemand het ziet (of stiekem, want dat deed ik altijd, stiekem eten want dan ‘telt het niet’). Of je neemt veel extra hapjes in de keuken terwijl je ze klaar maakt voor de visite. Je eigen verjaardag is vaak de grootste uitdaging. Hoe zorg je er voor dat je niet (onbewust) veel te veel eet?

Dat doe je op dezelfde manier als ik al beschreef. Kies voor het aller lekkerste. Maar kies vooral voor gezelligheid. Je kunt er beter voor kiezen om 2x heel bewust een stuk taart te eten, gezellig met de visite samen. In plaats van het snel naar binnen proppen van veel meer stukken of happen taart verspreid over de dag. Dat laatste is namelijk super ongezellig en vaak ga je je er ook extra schuldig door voelen. Het voelt als ‘gevreet’. En dat gevoel willen we voorkomen. Maar als je kiest voor 2x een stukje taart met de visite, is het naast gezellig ook heel bewust. En bewust eten leidt niet tot schuldgevoel, want je houdt er namelijk rekening mee. Je eet op een manier die bij je past en houdt de 80-20 regel in je hoofd (80% van de tijd voedzame producten, 20% van de tijd minder voedzame producten). Bewust kiezen voor taart, past prima binnen de 20%. Wanneer je strakke doelen hebt zoals een wedstrijd, een bepaalde datum waarop je je streefgewicht wilt behalen of je vetpercentage flink wilt laten zakken raad ik je aan om de taart wel binnen je macro’s in te plannen zodat je naast genieten van je favo eten, ook je doel in het oog houdt.

Dus de volgende keer dat jij, of iemand in je gezin, de verjaardag viert, kies er dan liever bewust voor om 2x een stukje taart te eten met de visite erbij. Geniet ervan, heb plezier en proef de taart echt. En voorkom snel gevreet eenzaam en alleen in de keuken. Die 20% moet gezellig, lekker en leuk zijn, en geen stiekeme eenzame straf. Wanneer het beter voelt kun je de 2-3 opvolgende dagen opletten en minder (koolhydraten) eten om licht te compenseren.

Bonustip:
Als je het type bent zoals ik, dat geen rust heeft voordat alle 4 soorten taart geproefd zijn: Neem van ieder soort 1/4e of 1/2e punt. Dan kun je van alles mee eten, kun je zelfs 4x taart eten, terwijl je het totaal beperkt tot 1 a 2 stukjes taart. Win-win situatie!

Bedenk voor jezelf hoe je vanaf nu om wilt gaan met verjaardagen en verleidingen op deze momenten. Wat eet je wel en wat niet? Hoeveel eet je? Of sla je het liever over op een verjaardag en eet je gezellig in de avond thuis met je gezin iets lekkers? Kies je iedere verjaardag iets lekkers, of maximaal 1x per maand? En wat nou als er een collega jarig is en trakteert, sla je dat dan af? Of doe je mee met je collega’s? Of doe je dat ook maximaal 1x per maand, of 1x per week? Denk goed na over deze lastige momenten en maak afspraken met jezelf.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website