Vroege vogels gezocht: benut jij al je uren al optimaal of?
Vroege vogel worden 101

Vroege vogel worden 101

Vroege vogels. De titel maakt het al vrij duidelijk, maar we gaan het vandaag dus hebben over vroeg opstaan. Word je al enthousiast?  

Waarom sta ik vroeg op

Vroeg opstaan is iets dat ik heel graag doe en wat ik eigenlijk ook altijd doe. Met uitzondering van bepaalde periodes, zoals afgelopen maanden. Ik had twee maanden lang veel afspraken staan die lang duurde, tot laat in de avond. Een paar wedstrijden met onze atleten, een paar seminars en weekenden dat we weg waren. Gewoon veel dingen die (tot) later op de dag plaatsvonden.

Als ik op zo’n moment vroeg op zou staan, dat houdt in tussen 4 en half 6,  dan zou ik ’s avonds ook niet zo lang door kunnen gaan. Dan houdt mijn ritme gewoon in vroeg naar bed ’s avonds. Dus sommige periodes ga ik wat later naar bed.

Ritme verschuiven

Nu ben ik sinds een week mijn ritme weer aan het opschuiven. Omdat; ook al slaap ik 8,5 uur (dat is wat ik het meeste nodig heb) maar ga ik om 8 uur ’s morgens uit bed, ben ik minder energiek en voel ik mijn minder fijn dan als ik even lang slaap maar er tussen 4 en half 6 uit ga.

Dat merk ik nu weer, vanochtend werd ik om half 6 wakker. Ik schuif het nu langzaam weer terug in mijn ritme zodat ik rond half 5 wakker word. Dit doe ik in fases. Ik had vanmorgen écht geen zin om eruit te gaan, ik was echt gewoon nog heel moe. Toch ben ik eruit gegaan. Het is nu kwart voor 9 en ik heb al heel veel dingen gedaan. Ik heb al een afspraak gehad en de grootste dingen van vandaag al weggewerkt. Dat voelt zo fijn!

Alleen maar voordelen

Net liep ik een stukje buiten terug van mijn afspraak, en het gevoel om voor 9 uur ’s morgens de belangrijkste taken al gedaan te hebben, is gewoon zo lekker!

Ik merk dat ik veel energieker ben maar me ook veel gemotiveerder voel. Ik krijg ook echt veel meer gedaan. Waar ik wel echt op moet letten is dat ik wel voldoende slaap krijg. Zoals de afgelopen nachten, omdat ik bezig ben met mijn ritme verleggen, slaap ik wat korter. Tot vorige week ging ik rond 10/11 uur naar bed, omdat ik wat later afspraken had die periode. Dan ging ik wat later uit bed.

Maar het werkt voor mij niet dat ik ook nu direct heel vroeg naar bed ga, omdat ik dan simpelweg gewoon niet in slaap val. Dus ik heb eerst een week nodig om vermoeidheid te creëren, in die periode zit ik nu. Dat houd ik dat ik nog steeds rond 10 uur naar bed ga, maar wel een stuk eerder uit bed waardoor ik eigenlijk te kort slaap.

Afgelopen nacht kon ik niet goed slapen en viel ik pas rond half 1 ongeveer in slaap. Dan heb ik een nacht van 5/6 uur, dat is helemaal niet bevorderlijk. Maar toch besluit ik wel om er hoe dan ook om half 6 uit te gaan, omdat dat de enige manier is om mijn ritme weer te verschuiven.

Het is gewoon heel fijn om heel veel energie te hebben en heel gemotiveerd te zijn, maar vooral ook heel veel gedaan te krijgen op een dag! Want als het straks 12 uur is heb ik letterlijk alle taken gedaan van de dag die ik sowieso moet doen. Ik heb straks nog 3 skype gesprekken staan, maar weet ik dat het niet erg is als dat wat uitloopt of wat anders loopt want ik heb gewoon de vrijheid. Ik heb alle belangrijkste dingen al gedaan. Dat motiveert me heel erg en dat vind ik echt heel fijn.

Hoor jij bij de vroege vogels?

Dus wie weet is het iets wat je kunt proberen. Mocht je nou ook het idee hebben om dat ritme om te leggen; doe dat echt stapsgewijs. Ga echt kijken hoe laat je eigenlijk uit bed wilt, hoeveel slaap je nodig hebt en zet je wekker om die tijd. Neem de tijd om zelf te wennen aan je nieuwe ritme.

Wie weet word jij ook een vroege vogel. Je zult merken dat het ongekend is wat je kunt doen in een hele ochtend. Dat is echt ongelofelijk!

Dus; geniet van je dag en alvast welterusten voor vanavond, succes met morgen vroeg op staan en maak er weer een goeie dag van!

vroege vogels

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website