Kom uit je slachtofferrol: 3 tips om te ontsnappen aan negativiteit | LSOB
3 tips om vandaag nog uit je slachtofferrol te stappen
13 november 2016 

3 tips om vandaag nog uit je slachtofferrol te stappen

Er is een verschil tussen een slachtoffer zijn en een slachtofferrol aannemen. Op het moment dat je iets ergs overkomt waar je geen invloed op hebt dan ben je slachtoffer, en dan is het helemaal niet erg om een slachtofferrol aan te nemen. Het kan soms juist goed zijn om je eens kwetsbaar op te stellen. Stel dat je overvallen wordt op straat, dan ben je een slachtoffer.

Toch zit er wel een verschil tussen een slachtoffer zijn en een slachtofferrol innemen in het leven. Ik vond mezelf altijd een slachtoffer. Of het nou ging om een ruzie met een vriend, onenigheid met een instantie of verloop van mijn loopbaan; altijd waren het die anderen die mij iets hadden aangedaan. Hoewel dit dingen zijn waar ik zelf invloed op zou kunnen uitoefenen, koos ik er (onbewust) voor om mij als slachtoffer op te stellen.

Ik nam totaal geen verantwoordelijkheid terwijl het dingen waren die ik heel goed zelf kon oplossen. Nu ik daar op terug kijk kan ik mezelf wel voor de kop slaan. Door zo lang in mijn slachtoffer rol te blijven hangen zijn er heel veel mooie dingen aan mijn neus voorbij gegaan.

Een slachtoffer rol is destructief

Het is niet goed om onnodig vaak een slachtoffer rol aan te nemen om de simpele reden het je niet verder helpt. Sterker nog: het weerhield mij ervan om mijn problemen op te lossen. Ik onttrok mij van alle verantwoordelijkheid en ging stil in een hoekje zitten jammeren. Maar ik was niet altijd even stil thuis bij mijn vriend liet ik altijd van mij horen. Met spullen gooien, kapot maken, met deuren gooien bewust de confrontatie opzoeken.

In het begin leverde dit aandacht op. Mijn vriend had met mij te doen, Hij probeerde mij te helpen, en voor me te zorgen. Maar na een tijdje kregen we steeds meer ruzie  en leefde wij langs elkaar heen; mijn afhankelijke opstelling werd hem te veel. En met de mensen die wel aan mijn zijde bleven werd de band ook niet beter.

Er ontstaat een vreemd soort dynamiek tussen mij en mijn vriend (wat leek op de rol van een hulpverlener). De relatie gaf mij niet meer wat ik gehoopt had, en mijn reactie daarop was dat ik me nog afhankelijker opstelde. Ik kroop nog meer in mijn slachtofferrol, wat het probleem uiteindelijk alleen maar vergrootte. Ik kwam in een neerwaartse spiraal terecht. Hier moest een verandering in komen. 

Zo kruip je uit de slachtofferrol

Bij mij is het ontstaan door mijn jeugd. Ik had geen vaste basis ik ging van moeder naar vader. Er was geen oprechte aandacht en ik werd gewoon het vergeten kind. Ik werd veel gepest op school en had maar weinig begrip van vrienden dat mijn ouders gescheiden waren. Bij mij is de knop omgegaan toen ik kreeg te horen dat ik een persoonlijkheidsstoornis had. Ik ben in therapie gegaan en heb een gedragstherapie gedaan en zo ben ik met veel oefenen uit mijn slachtofferrol gekropen.

Drie tips om het heft weer in eigen handen te nemen:

  1. Je kan niet altijd de omstandigheden beïnvloeden die op je pad komen, maar je hebt altijd de keuze welke houding je vervolgens aanneemt en hoe je met deze omstandigheden omgaat.
  2. Iedereen krijgt wel eens met tegenslagen te maken, dat is niet “oneerlijk”, dat is simpelweg het leven. Het is aan jou hoe je daar mee omgaat.
  3. Focus je op positiviteit en dankbaarheid, niet op hetgeen wat niet gaat zoals je wil of wat tegen zit. In ieder moeilijk moment zit bovendien vaak ook een waardevol leermoment verscholen als je daar voor open staat.

Het is misschien oefenen, maar als ik het kan, kan jij het 0ok!

– Kirby

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website