Van passief en overgewicht naar actief, fit en gezond, vijf tips
Van passief en overgewicht naar actief, fit en gezond, vijf tips
12 december 2016 

Van passief en overgewicht naar actief, fit en gezond, vijf tips

Ik ben niet altijd ‘fit’ geweest. Mijn vroegste herinnering aan bewust worden van mijn lichaam is van toen ik een jaar of 14 was. Mijn oom vroeg op een familiefeestje uit het niets: ¨Waar heb je toch die kont vandaan? ¨ Lekker tactisch tegen een pubermeisje. Ik schrok me dood, sloot me op in de badkamer en heb heel hard gehuild. Hij schijnt het niet meer te weten en achteraf bezien snap ik de vraag ook wel.

Mijn ouders zijn allebei een redelijk ‘poldermodel´ met een normale bilpartij, mijn broertje is spitsig en enorm sportief. In geen geval ga ik een foto van mijn billen bij deze blog plaatsen, maar om je een idee te geven van mijn formaat: toen ik stage liep in Ghana werd ik regelmatig gecomplimenteerd met mijn ¨African booty¨.

Mijn studententijd

Na de middelbare school ging ik studeren in Deventer. Niet echt een studentenstad, toch had ik een prima studentenleven bij een kleine studentenvereniging. Zelf koken, elke avond op stap. Sporten of überhaupt bewegen had nooit echt mijn aandacht en nu ik het dagelijks 14 kilometer fietsen naar de middelbare school ook achter me had gelaten… Laten we maar zeggen dat ik er niet slanker van werd. Toen ik afstudeerde was ik niet alleen een diploma rijker, maar ook bijna 20 kilo.

Tijd voor actie, vijf fit tips die voor mij werkten

Ik troostte me regelmatig met de gedachte dat ¨die nog dikker is¨ of ¨er ook goede voedingsstoffen in kaas zitten¨, maar toen ik stond uit te hijgen nadat ik slechts 15 traptreden op was gelopen, besloot ik dat het tijd was voor actie. Een maatje meer vond (en vind) ik niet erg, maar zwetend in college zitten na 10 minuten fietsen of moedwillig de kans op enge ziektes vergroten wilde ik mezelf niet aandoen.  

Tip 1:

Zoek hulp/informatie en zorg dat je snapt wat je eet en waarom. Destijds waren er nog geen telefoons met internet (ik word oud), maar ook in deze tijd is het handig wat basiskennis te vergaren. Zoek een diëtiste of een goede coach die past bij wat jij voor ogen hebt of zoek informatie op internet. Ik kwam terecht bij een hele lieve en fijne diëtiste. Ze liet me vooral begrijpen wat al dat voedsel met me deed.

Tip 2:

Ga bewegen. Doe wat je leuk vindt. Ik heb het echt geprobeerd, maar squash en paaldansen is niks voor mij. Hoeft ook niet. Ik boks, stoei met gewichten en zumba. Dat werkt voor mij. Sta wel open voor nieuwe dingen. Je weet maar nooit! Ik heb me opgegeven bij het sportcentrum. Om mijn gewrichten in eerste instantie een beetje te ontzien deed ik regelmatig aquarobics en baantjes trekken. Lag ik daar als net twintiger tussen de oude vrouwen. Maar ik kreeg op deze manier wel plezier in sporten. Toen ik eenmaal iets aan conditie had opgebouwd kreeg ik al snel de slag te pakken en begon ik met andere sporten.

Tip 3:

Zorg voor begrip in je omgeving. Hier moet je zelf ook wel wat inzet tonen. Denk mee met het kerstmenu, neem je eigen lekkere salade mee naar een BBQ, kook thuis een goede maaltijd in plaats van iets af te halen.

Tip 4: Kauwgom is m´n vriend: kauw tijdens het koken op kauwgom. In mijn geval werd ¨even voorproeven¨ gerust een halve maaltijd naar binnenwerken voordat ik überhaupt had gegeten. Die kauwgom voorkomt dat.

Tip 5:

Haal het gewoon niet in huis en breng jezelf ook niet op andere manieren in de verleiding. Ga zo min mogelijk naar de supermarkt, en ga nooit met honger naar de supermarkt. Negeer die Kiosk op het station en betaal bij het tankstation direct aan de pomp.

Geen fitgirl, wel een kick-ass fit lijf

Ik ben van die 20 kilo die ik tijdens mijn studententijd aankwam er ongeveer 15 kwijt, daar heb ik ongeveer 2 jaar over gedaan. Dat kan sneller, maar voor mij was dit prima. Dit is mijn proces. Ik ben trots op het feit dat ik dagelijks beweeg, volgens mijn huisarts in uitstekende conditie verkeer en vooral weet wanneer ik wat meer kan eten, en wanneer wat minder. Ik schommel nog steeds weer terug, maar kom altijd terug bij wat ik wil en ik zit enorm lekker in m´n vel.

Ik woon in het buitenland en kom steevast aan na een paar weken Nederland. Want, kaas, kaas, kaas, wijn, wijn, wijn en hoewel ik steeds beter leer doseren, kies ik er ook bewust voor om de teugels in die weken wat te laten vieren. Kom ik terug in Colombia, dan eet ik wat minder, laat ik de alcohol voor wat het is en beweeg ik wat extra. Dat ik dat gecontroleerd kan doen is heel fijn.

Was ik vroeger met geen stok in beweging te krijgen, doe ik nu een 365 dagen workout uitdaging. Elke dag minimaal een uur bewegen (als je wil weten hoe dat gaat, kun je me volgen op Instagram). Ik heb zelfs een heuse workout garderobe, ben de eigenaar van 3 paar sportschoenen en mijn wasjes bestaan regelmatig voor het overgrote gedeelte uit sportkleding. Ik ben geen fitgirl, maar ik ben wel zeker een fitte girl, en dat had niemand 10 jaar geleden kunnen denken.  

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website