Het opbouwen of uitbouwen van een succesvol team
Wanneer je meer misbaar in je bedrijf wilt worden dan is een goed team noodzakelijk. Maar hoe bouw je een succesvol team? Of hoe bouw je jouw team op de juiste manier uit? In dit artikel nemen we je mee in hoe je een goed functionerend team bouwt voor je bedrijf.
Kijk en/of luister je liever dan dat je dit artikel leest? We hebben over dit onderwerp een podcast gemaakt hieronder kun je de video hiervan bekijken of de audio beluisteren.
Wanneer begin je met het opbouwen van een team?
Je hebt al een team vanaf het moment dat je 1 persoon in dienst hebt of wanneer één zzp’er voor je werkt. Waar je op wilt letten op het moment dat je een team bouwt is dat je eerst heel helder voor jezelf hebt wat het team voor je moet gaan doen.
Vakman
Op het moment dat je vooral je vakmanschap wilt blijven uitvoeren en dat je daar graag meer tijd voor wilt overhouden dan heb je een team nodig dat jou ondersteunt en bepaalde taken uit handen neemt. Denk dan aan het uitbesteden van marketingactiviteiten, administratie of klantcontact.
Leider
Wanneer je juist graag misbaar wilt zijn in je bedrijf dan wil je de switch maken van vakman naar leider. Dan heb je een team nodig die het vakmanschap leert en dit voor je gaat uitvoeren. Heb je bijvoorbeeld een schildersbedrijf, dan neem je schilders aan. Heb je een kapperszaak, dan neem je kappers aan.
Afhankelijk van de grootte van je bedrijf heb je verschillende soort functies die nodig zijn binnen een team.
Lifestyle Business of Performance Business?
Je hebt twee soorten businesses met teams; een lifestyle business en een performance business.
Een lifestyle business is tot en met 13 werknemers en een performance business is vanaf 13 werknemers.
Personeel is gedoe
Vaak wordt gezegd dat werknemers gedoe zijn. Dat kan zeker het geval zijn, maar het gaat erom dat je als leider van je bedrijf het team op de juiste manier aanstuurt, zodat het gedoe geen probleem hoeft te zijn.
Gedoe ontstaat vaak in teams met 13 tot 30 mensen. Het team is dan net te groot om elkaar goed te kennen en net te klein om meerdere managers erop te zetten en subteams te maken.
Het is daarom belangrijk dat jij als leider van je bedrijf goed weet wat voor soort team je wilt opbouwen.
Wil je graag individuen meenemen in een bepaalde cultuur binnen je bedrijf, zodat het een goed samenwerkende groep wordt of wil je meer op individuele manier samenwerken (met bijvoorbeeld zzp’ers)?
Daarnaast, wil je de manager zijn of de leider? Spreek je met alle mensen? Of spreek je alleen met de manager? Hoe zie jij het voor je en wat wil jij?
Stel jezelf deze vragen en bepaal vervolgens je strategie voor het opzetten van een team. Ga zeker niet random mensen aannemen dan loop je het gevaar dat je mensen aanneemt die te weinig ervaring hebben of juist te veel, waardoor ze veel te duur zijn voor het effect dat ze moeten creëren.
Start met: wat moet er gedaan worden door je team en wat is hierin het meest belangrijk?
Een sterk team is intrinsiek gemotiveerd
Heb je een performance business? Kijk dan naar wat belangrijke optimalisaties zijn binnen je team om ervoor te zorgen dat elk individu op zijn plek staat. Je wilt daarnaast ook iedereen meekrijgen in wat je wilt bereiken met jouw bedrijf. Wanneer een team lid begrijpt waar hij/zij aan werkt, hier achterstaat en zich verantwoordelijk voelt, dan voorkom je dat deze persoon binnen no-time weer vertrekt.
Praktijk case:
Een cliënt van ons heeft een software business en installeert software in zorginstellingen. De cliënt miste saamhorigheid in het team. Samen hebben we gekeken naar wat er nodig is om meer teamgevoel te krijgen. We keken naar wat er zou gebeuren als er meer teamgevoel zou ontstaan, maar ook naar wat er gebeurt als er niets verandert.
De conclusie was dat als er niet meer saamhorigheid binnen het team zou komen dat de werknemers één voor één zouden stoppen zodra ze hun plafond bereikt hebben. Of, wanneer een andere werkgever ze meer salaris zou bieden. Kortom, het team van onze client was gedreven door tijd en geld en had geen intrinsieke drive.
Door het team meer te betrekken bij de missie van het bedrijf: aan de hand van goede software zorgpersoneel ontlasten, zodat zij meer tijd en aandacht aan hun patiënten kunnen besteden -ging de betrokkenheid bij het team omhoog. De teamleden die zich niet met de missie konden identificeren stapten op. Hun plek werd opgevuld met medewerkers die wel die intrinsieke drive hadden.
Het moraal van het verhaal: zorg er altijd voor dat de mensen in je team niet alleen komen voor geld, maar ook om bij te dragen aan het doel dat jij voor ogen hebt met je bedrijf. Houd je team betrokken.
Aan de slag?
Wil je aan de slag met het bouwen van een team en wil je daarin getraind worden door ons? MBA op slippers is ons zeer uitgebreide ondernemers programma. We werken vanuit vier pijlers (strategie, geld, team en zichtbaarheid) naar een gezond bedrijf waar jij meer misbaar bent. :
In de module 'team' geven we al onze tips en tools voor het bouwen van een succesvol team. Uiteraard ondersteunen we je bij de implementatie van nieuwe werkwijzen en structuren. Wil je liever meteen met ons in gesprek om te kijken of wij je kunnen helpen? Plan dan een gesprek met ons in.