Structuur in je leven. Hoe het een wereld van verschil kan zijn. | LSOB
Meer structuur in je leven. 4 tips om je leven op de rails te krijgen.

Meer structuur in je leven. 4 tips om je leven op de rails te krijgen.

In mijn vorige blog kon je lezen dat ik het over het boodschappenlijstje had. Een boodschappenlijstje om je plannen, doelen en ideeën op te schrijven. Omdat zodra ze op papier staan je ze niet meer hoeft te onthouden. Dat ¨boodschappenlijstje¨ gebruik ik heel vaak en op veel verschillende manieren. Ik wil jou in deze blog laten zien hoe ik er in een doodgewone maar drukke week voor zorg dat ik tijd kan maken om te genieten! Juist dankzij meer structuur in je leven.

Door het onregelmatige werk was mijn slaapritme 1 grote ellende geworden. Ik moest bijna altijd slapen en was heel snel moe. Door het sporten kreeg ik gelukkig al wat meer energie maar het was nog steeds niet ideaal. Omdat ik naast het slapen, werken, sporten, mijn hond, en huishouden ook nog ¨fitte¨ tijd vrij wou maken om leuke dingen te doen.

Die overvolle agenda, het ‘moest’ allemaal in die 7 dagen. Maar hoe?! Ik ga jou wat tips te geven die er in mijn leven voor zorgen dat ik meer ruimte heb om te kunnen genieten van de dingen die ik leuk vind!

structuur stenen

Tip 1: kijk vooruit!

Voor structuur in je leven kijk je verder vooruit. Ik begin bij de dingen die vast staan en waar ik weinig aan kan veranderen. Dat is natuurlijk mijn werkrooster. Al werk ik zeer onregelmatig, mijn rooster staat wel voor een jaar zo goed als in gepland. Dus kan ik mijn alles wat ik erom heen wil doen best een eindje vooruit plannen.

Tip 2: plan vaste tijden dat je gaat slapen in

Naast mijn werk staat nog iets vast, dat is dat ik voldoende slaap nodig heb en mijn trainingen wil doen. ‘s Morgens na het opstaan en voordat mijn werkdag begint weet ik dat ik ongeveer 2 uur nodig heb voor alles wat ik wil doen. Als ik 8 uur slaap nodig heb en om 05:30 uur moet beginnen zal ik om 19:30 uur al op bed moeten liggen. Omdat dat voor mij niet haalbaar is ga ik voor 7 uur slaap zodat ik een regelmatige bedtijd kan volhouden op de lange termijn.

Tip 3: lang leve een agenda!

Wanneer ik mijn bedtijd op mijn werktijden heb afgestemd kan ik de rest van mijn dag in plannen. Het volgende puntje is trainen. Soms kan ik voor, na of tussen mijn diensten door trainen. Ik heb soms gebroken diensten waarbij ik ‘s morgens een paar uur werk, dan naar huis of de sportschool ga en dan ‘s middags weer werk.

Door dit allemaal in te plannen heb ik op de rest van de vrije uren in mijn week voldoende tijd voor mijn lieve hond Mara, het huishouden en een sociaal leven. Agenda’s zijn er tenslotte niet voor niets, dus staan de vaste afspraken, mijn diensten en al mijn trainingen daar ook mooi allemaal in genoteerd.

Tip 4: blijf proberen!

Heb je na een week een bepaalde planning geprobeerd maar ben je niet tevreden? Geef jezelf even de tijd om eraan te wennen en om jouw planning te optimaliseren. Waarschijnlijk begin je na een tijd vanzelf op te merken dat meer planning en structuur juist ervoor zorgen dat jij jouw tijd beter kan benutten. Zodat je ineens wel tijd hebt voor zaken waar je eerst geen tijd voor leek te hebben. Nog een laatste tip voor de lezers die niet van plannen houden: je kan pas zeggen dat iets niet werkt voor jou als je het geprobeerd hebt!

Rust + regelmaat = ruimte voor een ultiem leven!

Liefs, Maaike

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website