Doen: een siësta nemen, 4 tips om een powernap te houden
Doen: een siësta nemen, 4 tips om een powernap te houden
4 oktober 2016 

Doen: een siësta nemen, 4 tips om een powernap te houden

[Door: Maartje]

Wat als er meer uren zouden zitten in een dag? Je zou meer voor je werk kunnen doen, meer tijd besteden aan je gezin en misschien zit vaker sporten er dan ook wel in. Jammer dan toch eigenlijk dat we niet meer tijd kunnen creëren. Maar wat nou als ik je vertel dat je wél meer uit je dag kan halen door één simpel dingetje? Er zou een wereld voor je opengaan, toch? Dat is ook precies wat een siësta voor je zal gaan doen.

Een ander ritme

Op dit moment woon ik voor vijf maanden in Spanje. Málaga, om precies te zijn. Wat ik altijd al heerlijk heb gevonden aan de zuidelijke landen, is dat er tussen de middag weinig wordt gedaan. Even lekker op bed liggen, ogen sluiten en bijkomen. Zo’n momentje rust verandert je hele dag. Je bent weer opgeladen en hebt daardoor voldoende energie om de rest van de dag te knallen. Want ja, de Spanjaarden gaan wel langer door op een dag. In het gastgezin waar ik nu woon, eten we ’s avonds pas om negen uur. Dat was behoorlijk wennen, maar nu, na een week, zie ik al enorm wat voordelen.

In de middag zit ik vaak gewoon op school. Dit zijn ook de uren waarop er siësta wordt gehouden. De mensen hier nemen vaak rust ergens tussen één uur en vijf uur ’s middags. Vaak eindigen mijn lessen om half twee, of begin ik juist om twaalf uur en ga ik door tot vijf. De eerste paar dagen nam ik geen rust. Ik knalde de hele dag door: school, sporten, activiteiten ondernemen en dan natuurlijk nog Spaans studeren. Nu ben ik er achter dat dit niet de manier is waarop je zo’n drukke en hectische dag volhoudt.

Het belang van een siësta

Ik zorg nu dat ik minimaal een half uur op bed ga liggen en mijn ogen sluit. Ik ga niet op mijn mobiel, geen tv aan en ook mijn computer staat uit. Even echte rust creëren. Door dit kleine halfuurtje ben ik zo veel energieker, dat ik ook daadwerkelijk alles kan meemaken, zonder dat ik instort. Want, eerlijk is eerlijk, ik ben toch wel iemand die veel slaap nodig heeft. Doordat ik even een moment pak om tot rust te komen, kan mijn lichaam ook uitrusten om vervolgens te kunnen genieten van de rest van de dag.

Nu snap ik dat in Nederland een siësta nemen een stuk minder makkelijk is, omdat wij een hele andere dagindeling hebben. Toch zou ik je willen aanraden om één keer per dag even een momentje voor jezelf te nemen. In Nederland zou ik het een powernap noemen, hier is het een siësta.

Hoe pak je een powernap?

1. Zorg dat je echt helemaal alleen bent en je geen afleiding om je heen hebt. Zet je mobiel dus op geluid uit en laat ook je tv uit. Vaak denken mensen dat ‘even een spelletje spelen’ of ‘lekker Facebooken’ ook uitrusten is, maar je hersenen moeten actief zijn voor deze activiteiten. Daardoor rust je niet uit, wat je wel doet als je bijvoorbeeld op de bank of op bed gaat liggen.

2. Een powernap nemen is een stuk makkelijker als je vanuit huis werkt, omdat je dan zelf je dag in kunt plannen. Werk je op een kantoor? Je kan aan je baas vragen of je flexibel kunt werken (al is het voor bijvoorbeeld maar een paar dagen per week). Dit houdt in dat je zelf je werkplek kunt bepalen. Zo kun je er voor zorgen dat je in de middag thuis bent en je powernap kunt nemen. Is dit geen optie? Kijk dan eens om je heen of er misschien ergens een rustige plek in de buurt is. Zo niet, de W.C. is ook altijd een optie ;) Klep van de bril naar beneden en zitten maar!

3.Probeer nergens aan te denken. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn tools om je daarbij te helpen. Zet bijvoorbeeld een wekker, zodat je niet constant hoeft na te denken over de vraag hoe lang je al ligt. Leg ook iets van een boekje of kladblok naast je neer. Als je wat te binnen schiet wat echt heel belangrijk is, dan kun je dat opschrijven en vervolgens ‘loslaten’.

4.En ten slotte, denk niet dat tien minuten rust niets met je doet! Juist doordat het zo’n korte powernap is, val je niet in slaap en raak je dus niet vermoeid. Deze tien minuten helpen je om weer even tot rust te komen waardoor je vervolgens weer kunt knallen. Het zal je helpen om alles met meer concentratie te kunnen doen, waardoor je minder tijd aan een opdracht of taak hoeft te besteden dan wanneer je vermoeid bent. Scheelt weer tijd!

En wat denken jullie? Hebben jullie al zin gekregen om naar Spanje te komen en van het leven hier te genieten? Is echt een aanrader! Wil je meer over Spanje, en dan voornamelijk Málaga, lezen? Neem dan vooral een kijkje op mijn eigen blog.

Maartje

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website