Hoe kun je perfectionisme overwinnen of aanpakken ? | LSOB
Hoe kun je jouw perfectionisme overwinnen?
14 januari 2019 

Hoe kun je jouw perfectionisme overwinnen?

Je kunt perfectionisme definiëren als niet snel tevreden zijn met een behaald resultaat. Je wilt altijd beter of de beste zijn, je vindt lastig om keuzes te maken omdat er misschien ergens nog wel een betere optie ligt te wachten én je bent constant bezig met het verbeteren van kleine dingetjes en details. Zegt er nu een stemmetje in je hoofd dat jij deze perfectionisme symptomen hebt? Dan ben je misschien wel onbewust jouw eigen prestaties aan het dwarsbomen. Maar hoe kun je deze perfectionisme overwinnen?

Voor het zijn van een perfectionist hoef je je niet te schamen. Net als veel mensen deal óók ik hier mee. Perfectionisme wordt ook wel omschreven als ‘het streven naar volmaaktheid’. Je wilt altijd het beste en het maakt niet uit hoeveel je daar voor moet opgeven. Niet heel praktisch al zeg ik het zelf.

Goed, Beter, Best

Iets goed willen doen is altijd een mooie eigenschap. Het streven naar het beste uit jezelf halen is iets wat meer mensen zouden doen. Als je achteraf terug kan kijken op wat jíj allemaal behaald en bereikt hebt, zorgt dat voor een enorme boost van zelfvertrouwen.

Maar iets perfect willen doen kan je daarentegen enorm tegenwerken. ‘Perfectie’ bestaat namelijk niet en het streven naar perfectie kan dus eindeloos doorgaan. Iets is nooit goed genoeg. Het kan altijd beter. Dit verlangen naar het beste wat er is kan je geestelijk kapot maken  

Doordat je nooit je einddoel behaalt, omdat dat perfecte doel simpelweg niet bestaat, kan je ego beschadigen. Je hersenen gaan tegen je werken en dit kan tot meerdere gevolgen leiden. Denk hierbij aan een laag zelfbeeld, een burn-out of zelfs een depressie. Ik deel daarom graag mijn inzichten met jou zodat ook met deze dwangmatige gedachten kan stoppen.

In drie tips perfectionisme aanpakken

Zelf heb ik een hele tijd enorm veel last gehad van perfectionisme. Ik kon niets meer goed doen en alles moest beter. Ik voelde me waardeloos en had het gevoel dat er niets meer was waar ik goed in was. Wat bij mij enorm geholpen heeft om mijn perfectionisme te minderen was om positiever te gaan denken. Klinkt cliché he? Maar het is echt waar.

Omdat niet alles over een nacht ijs ging heb ik een aantal tips en trucs opgeschreven die ik zelf heb toegepast om éindelijk uit mijn vicieuze cirkel van negativiteit te stappen. En ik kan jullie vertellen dat ik op dit moment een stuk minder last heb van mijn perfectionisme. Ik kan met trotst kijken naar de resultaten die ik heb behaald en nog steeds aan het behalen ben. Perfectionisme aanpakken kan dus echT!

Tip 1: Schrijf iedere avond 3 dingen wat goed ging of waar je dankbaar voor bent

Door bewust na te denken over je dag en ook daadwerkelijk te denken dat iets goed is gegaan creëer je een positieve gedachtengang. Dit nemen je hersenen op, waardoor ze ook sneller zelf positief gaan denken en je makkelijker een goed en accuraat beeld van iets schetst. Een belangrijke eerste stap om jouw perfectionisme te overwinnen dus. Om het tastbaar te maken is het handig om deze overwinningen in een boekje op te schrijven. Zo kun je ook op de negatieve dagen even bladeren door al je successen. Wedden dat het je gelijk goed doet!

perfectionisme overwinnen: toets maken

Tip 2: Bedenk dat alles relatief is en je er dus zelf iets moois van moet maken

Probeer na iedere negatieve gebeurtenis te bedenken wat voor goede gevolgen hier uit komen. Een voorbeeld hiervan is dat ik altijd enorm bang was om fouten te maken en te zakken voor een examen of belangrijke toets. Ik heb daarom op de middelbare school nog nooit een onvoldoende gehaald. Behalve voor één belangrijke toets.

Om de periode af te sluiten en examen te mogen doen, moest je een zes of hoger halen voor een toets (de middelbare schoolregels he). Ik had enorm veel stress die dag dus de toets verpest.  Het resultaat? Een 4.5 als cijfer, huilbuien en hoofdpijn. Maar de wereld verging niet, ook al voelde dit wel even zo. Want op de middelbare school heb je gewoon herkansingen. Die ik uiteindelijk ook gewoon netjes haalde. Niets aan de hand dus.

Wat ik van deze situatie geleerd heb? Er gebeurt echt niet iets catastrofaal als ik faal voor een toets of iets anders. Sterker nog: in dit geval was het onwijs leerzaam om te falen voor deze toets. Het liet mij namelijk inzien dat, ondanks het slechte resultaat, het leven gewoon verder ging. Het positieve uit deze ‘negatieve’ gebeurtenis is dat ik in staat ben om hard te werken voor iets en het uiteindelijk toch wel succesvol afrond. Door een positieve draai te geven aan iets wat in eerste instantie negatief was, trick je je hersenen in positief denken.

Tip 3: Glimlach meer

Klinkt een beetje knullig, maar ga gewoon eens voor de spiegel staan en lach naar jezelf. Lachen is een teken van geluk en vrolijkheid. Je hoeft niet écht vrolijk te zijn om je brein te laten denken dat het vrolijk is. Door te lachen ben je gelukkiger en zal je sneller positief denken dan negatief. Ondanks dat het makkelijker is om negatief te denken, zal het je leven niet mooier maken. Het is een stuk leuker om vrolijk te zijn en te kunnen genieten van de kleine dingen in het leven, dan constant ontevreden te zijn met jezelf en je werk.

Perfectionisme overwinnen

Je perfectionisme overwinnen is iets wat niet in één dag lukt. De stem in je hoofd is namelijk je grootste valkuil. Koop daarom een boekje en begin vandaag nog met schrijven, relativeren en lachen. Probeer consistent deze tips aan te houden. Want alleen dan zul je perfectionisme kunnen overwinnen en positiever in het leven staan.

Ben jij een ondernemer, perfectionist én op zoek naar een omgeving met gelijkgestemde om uit je negatieve cirkel te komen? Dan verwijs ik je graag door naar onze Persoonlijk Leiderschap op Slippers

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website